LUX mätning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

LUX mätning

Inlägg av Tronics »

Hej,

Blev något förvånad när jag LUX mätte en 18V batteridriven LED lampa VS en 230V sladdriven LED lampa från samma avstånd.

I mätningen så hängde jag upp LUX mätaren på väggen och ställde sedan lampan ca 2m bort.
Den batteridrivna lampan visade ett nästintill fast värde(ca 100 lux).
Medans 230V sladdrivna lampan varierade i ett intervall mellan (ca 160 lux - 380 lux).

Jag skulle vilja veta vad denna variation beror på!?
Har testat lite olika sladdrivna LED lampor och mätningen får samma resultat fast med olika lux värden.

Har det att göra med sinuskurvan ? Alla LED-lampor har väl likriktare och spänningstransformator?

Vore superintressant att få klarhet i detta då jag inte själv ser någon skillnad på belysningsstyrkan när värdet varierar.

Mvh
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: LUX mätning

Inlägg av danei »

Mätinstrumentet har inte en mätperiod som är en multipel av 50Hz. Den kan mäta under väldigt korta tidsperioder. Nätanslutna lampor har ofta ett 100Hz flimmer.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: LUX mätning

Inlägg av Tronics »

danei skrev: 9 augusti 2022, 10:18:32 Mätinstrumentet har inte en mätperiod som är en multipel av 50Hz. Den kan mäta under väldigt korta tidsperioder. Nätanslutna lampor har ofta ett 100Hz flimmer.
Hej Danei,

Förstår inte riktigt vad du menar.
Jag antog att LUX mätaren innehöll en fotocell som vid ljuspåslag minskar resistansen och strömmen ökar.
Denna strömökning mäts och konverteras till ett LUX värde.

Eller har jag fel ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: LUX mätning

Inlägg av danei »

Nej. Det är rätt.
Men ljusflödet från dina lampor varierar sannolikt med en periodtid på 10ms. Om man då mäter under en period som inte är en multipel av 10ms så kommer värdet att variera beroende på när man mäter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: LUX mätning

Inlägg av grym »

lätt kollat, var i mörkt rum, ha den lampan man tror flimrar, på, ta litet föremål som man kan röra snabbt
ex lite längre pinna och kolla om man får stroboskopeffekt när man rör den
prova med batterilampan med för att se skillnaden
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: LUX mätning

Inlägg av 4kTRB »

Om du har möjlighet så mata lampan med 230V likspänning för att se om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: LUX mätning

Inlägg av Marta »

Skaffa en Luxmätar, inte en leksak. Det var bättre förr. då var det en selencell och ett visarinstrument. Fungerar alltid.

Likström till en diodlampa är inte att rekommendera. De som har en vanlig socken och LED-filament har nog i princip alltid kapacitiv förkoppling.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: LUX mätning

Inlägg av Tronics »

danei skrev: 10 augusti 2022, 09:57:30 Men ljusflödet från dina lampor varierar sannolikt med en periodtid på 10ms. Om man då mäter under en period som inte är en multipel av 10ms så kommer värdet att variera beroende på när man mäter.
Ok, snyggt förklarat. Då hänger jag helt med :)
grym skrev: 10 augusti 2022, 12:22:18 lätt kollat, var i mörkt rum, ha den lampan man tror flimrar, på, ta litet föremål som man kan röra snabbt
ex lite längre pinna och kolla om man får stroboskopeffekt när man rör den
prova med batterilampan med för att se skillnaden
Ok, ska definitivt testa :)
4kTRB skrev: 10 augusti 2022, 17:09:59 Om du har möjlighet så mata lampan med 230V likspänning för att se om det blir skillnad.
Det finns nog möjlighet till detta, ska prövas.
Marta skrev: 10 augusti 2022, 17:19:50 Skaffa en Luxmätar, inte en leksak. Det var bättre förr. då var det en selencell och ett visarinstrument. Fungerar alltid.

Likström till en diodlampa är inte att rekommendera. De som har en vanlig socken och LED-filament har nog i princip alltid kapacitiv förkoppling.
Detta är SMD LED som sitter på ett LED-kort. Utveckla gärna LED-filament med kapacitiv förkoppling ? :)
Skriv svar