Maxwatt i motorvärmarstolpe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av svanted »

okejj....
börjar den inte brinna som många hävdar att schuko gör om man laddar elbilen med dem?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av TomasL »

Det kan väl börja brinna om det blir tillräckligt varmt.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av Bo.Siltberg »

swapper skrev: 1 augusti 2022, 00:38:03 Vi fick problem med några uttag i en "laddstolpe" med vanliga CEE7 som smälte då de laddades elbilar.
Tittar man på stolpen ser den ut som den är designad för laddning då den har hållare för laddkabelns "dosa".
De höll rätt länge men min uppfattning var att laddkablarna inte kunde placeras korrekt i hållarna och att in och urkopplingarna varje dag sliter på blecken och det blir en ond spiral av detta.
Sitter kontakten konstant i tror jag inte det blir samma problem lika snabbt.

Lösningen blev byte till CCE 17 uttag så får varje person som laddar ha med sig en egen adapter.
Får se om det blir fortsatta problem, har fungerat bra ett antal månader med 16A under antal timmar.
Ni körde alltså 16 A i dessa schuko? Det nämnde jag inte, men det avråder man allmänt från även med nya o friska uttag.
Och jag antar att vi pratar om X antal timmars laddning i sträck med full ström?
Gick det att avgöra ifall det var uttaget eller strickproppen som tog skada?
Du säger också "några", menar du att uttagena i andra laddstolpar har fungerat bra under samma förutsättningar?
Att frekvent motion av uttaget har betydelse vet jag inte. Det finns exempel på motsatsen, t.ex uttag till ugn som sitter torrt o fint inomhus.
Skriv svar