Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

MadModder skrev: 26 juli 2022, 19:08:13 Undrar om det skulle funka med sånt där filterpapper som vissa köksfläktar har, eller nåt annat typ non-woven eller vad det heter.
Får inte ge för mycket luftmotstånd bara för då tror den att filtret är fullt för då kan de börja föra ett jäkla oväsen tom tex ett högt pipande som den som är här när ett filter är fullt.

Prins Valiant skrev: 26 juli 2022, 18:39:47 Henry, även denna maskin har 3 filter, först ett finmaskigt filter liknande tyg (av plast), nära torktrumman. Sedan framför, i det utrymmet jag fotat, sitter ytterligare ett tygliknande finmaskigt filter och därefter ett skumgummifilter, båda placerade i en box.
Men dessa plockar uppenbarligen ej allt ludd. Dessutom får jag varning ifall de är igensatta, så körning med smutsiga filter sker ganska kort tid.
Men jag är förvånad, detta är ju ingen lågprismaskin. Har ibland funderat på om det förekommer någon sorts filterolja att krama in i skumgummifiltret.
Märkligt, ev någon läcka så att det går förbi lite på något filter eller så kanske? Är som sagt även 3 filter på torktumlaren här men kan inte direkt se att något fastnar på kylflänsarna, är iofs bara några få månader gammal men man borde sett något ändå tycker jag. Skumgummifiltret tar resten som är fint damm så ludd och strån och dylikt kan inte gå igenom det.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av LarryXz »

Så här ser verktyget ut som jag skrev ut till min torktumlare
BC87912F-C4DD-4970-9505-8F300CC61A3B.jpeg
En rengöring behövs
38FA6513-13C0-4129-ABB1-39582ACE4DB9.jpeg
Verktyget in action
ED5F211E-3224-4333-8300-4A318E3E9F8F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av säter »

Hur gör vanliga konsumenter som inte har en aning om detta?
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Citat: Hur gör vanliga konsumenter som inte har en aning om detta?

Ja, det tog ju några år innan jag såg detta. Jag tror att det är en accelererande process. Jag antar att funktionsprestanda går ner efter 6 år. Då blir det väl dags att köpa nytt, tycker många. Det kan ju inte finnas ekonomi i att låta en tekniker plocka ned hela maskinen för en totalrensning med tryckluft/ högtryckstvätt.
Ser man på Youtube ser man att det är ett vanligt problem. Därför hoppas jag att med mitt inlägg att en del har fått upp ögonen för detta och rengör i tid. Jag hade hoppats på någon smart lösning. Fick stöd i LarryXz med att skriva ut en gaffel vilken kommer att användas flitigt.
Annars är det ju en energieffektiv lösning i tiden, detta som på engelska kallas för "heatpump dryer".
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

Jag ser hårstrån på förångaren, då är det något som inte stämmer för det skall bara vara fint, fint damm som går igenom på sin höjd och som bör gå rakt igenom. Så som torktumlaren är här så kan absolut inga hårstrån komma igenom alla filer.
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har mina teorier. Sista filtret ser ut så här:
Detta täcker hela ytan för luftflödet in i kyldelen. Men dess kant används även som tätningslist. Mitt filter börjar bli lite mjukt och slitet i kanterna, vilket förmodligen gör att en del luft kan smita förbi. Skall skaffa ett nytt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

Ja är det slitet i kanterna så det inte håller tätt så har du problemet där.

Så här ser det ut på fastighets tumlaren, dubbla lager med ett tunt topplager närmast luftintaget som är väldigt, väldigt tätt:
filter.jpg
Och som vanligt har inte detta filter blivit rengjort av de som tvättar. :doubt: Dock enkelt att skölja av toppsidan med lite lätt gnuggandes.

Ser ett strå där men gissar på att det är för att folk inte rengör överallt där de andra filtren sitter för där har jag hittat en del.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av säter »

Om det blir så där mycket ludd, sliter det inte hårt på kläderna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av MadModder »

Jo. Det sliter ganska mycket. Tumlar du något tillräckligt länge blir det inget kvar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

Tror det var en 2-3 veckor sedan jag rengjorde filtret på bilden. Det är alltså ett filterlager ovanpå skumplasten, lagret med damm är inte ens en tiondels mm tjockt men det täpper till och rensas inte denna så det blir för tjockt så stannar tumlaren och ger ett högt ljud ifrån sig.

De andra 2 filtren i maskinen är så små att de blir lätt packade med så pass mycket damm, om man tex har en tjock tröja och en tex en badhandduk i den samtidigt med vanlig mängd kläder, att överhettningsskyddet slår till vilket gör att torktumlaren stannar och ger ifrån sig ett extremt gällt hög pipande ljud som jag inte hör i min lägenhet men grannarna gör.

Tumling av kläder sliter alltid på de, efter tumling av vanliga kläder så är det en 2 mm tjock matta på det första filtret och lite grand på det andra.
Senast redigerad av Henry 28 juli 2022, 01:28:39, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Borre »

Ja trumling sliter mycket mer på kläder än tumling. :P
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

Detaljer, detaljer. :D
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Hej igen.
Har nu fått nytt filter till min Samsung tumlare. På bilden kan man se att kanten är mer skarp, viket ger bättre tätning kring filtret. Men man kan även se att de har bytt struktur på filtret, troligtvis för att stoppa mer ludd. Man kan även se att det finns ludd kring kanten på mitt gamla, där det egentligen skall vara tätat .
Köpte filtret på Quickparts som har halva priset i jämförelse med andra på nätet + rimlig frakt. De verkar ha mycket delar till vitvaror m.m.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar