Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har en torktumlare fabrikat Samsung. En riktig med kylkompressor där luften skall kondenseras på den kalla evaporatorn. Filtrena hålls rena, men ändå fastnar det ludd på evaporatorns kylflänsar, så att det nästan blir tätt. Jag har försökt med dammsugare, fin borste, allt möjligt för att rensa dessa kylflänsar kanske 4-5 ggr/år, men kan aldrig få det helt rent. Har sett Youtube där man plockat ner hela maskinen och blåst bakifrån med högtryckstvätt. Tycker det verkar drastiskt.
Jag efterlyser, ifall någon har kommit på något smart sätt att få fort detta ludd utan att demontera maskinen. Visst kan man kanske blåsa med tryckluft, men då hamnar kletet bara ändå längre in i maskinen. Detta verkar vara ett problem på många kondensormaskiner.
Som sagt, någon som kommit på någon smart metod?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av MadModder »

Ingen värmepumpstumlare här, men väl en gammal kondenstumlare i tvättstugan där värmeväxlarlådan hänger på väggen, och man lossar fyra skruvar och drar ur kassetten. Trots dammfilter i tumlaren så blir det till slut en tät matta av grått klägg på växlaren så inget torkar längre. Det står i instruktionerna att man ska skölja bort dammet baklänges under en vattenkran. Kan säga att det blir inte rent utan högtryckstvätt. :)

Istället för en fin borste, skulle det kunna funka med en kam med rätt avstånd på pinnarna? Så man kommer ner under luddmattan med pinnarna och kan lyfta upp den.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av LarryXz »

Jag skrev ut ett litet verktyg som var som en kam med rätt avstånd till min tumlare. Kommer dock inte ihåg hur bra det fungerade vilket innebär att det måste vara dags för mig att rengöra.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Akai »

Liten fin stålborste?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av GeekJoan »

Jag ställer den i duschen och spolar ur den. Men tänk på att det kommer ut så mycket ludd att du bör ha en sil i avloppet annars kommer det bli stopp.
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Vill förtydliga, detta är en riktig kondensortumlare med kompressor där kondensering sker i en evaporator med köldmedia. Ingenting du kan ta till duschen.
Har provat tandborste, nagelborste, diskborste. Det gäller att komma in mellan lamellerna och dra ut luddet. Har 3D skrivare ifall någon gjort ett smart verktyg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av GeekJoan »

Vad är det för modell? "Alla" jag har sett har en stor kassett som man kan dra ur, stor som en större skokartong.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av MadModder »

Det blir lite svårt när rören med köldmedia går genom flänsarna.
Kolla exempelvis den här modellen på sidan 318-319
https://www.bruksanvisni.ng/samsung/dv9 ... ning?p=318

Det går inte att ta loss den, och man får inte använda vatten…
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av danei »

Jag spolade ut min. Demonterade pumpen och lutade den bakåt. Det är en Siemens har jag för mig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av grym »

sätter sig luddet inne i flänsarna eller "bara" som en filt på mer eller mindre utsidan?

tejp är en sak som funkar om det bara är på utsidan och man får med sig en liten bit in

annars, dammsugare och tryckluft samtidigt
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Modellen och lösningen är ganska lika den MadModder har refererat till med en bruksanvisning.
Ludden sättter sig både utanpå och emellan flänsarna. Har provat dammsugare med fullt sug från slang direkt emot kylpaket, men luddet är som pappersmassa, det klistrar ihop även av den fukt som uppstår vid kondensering.
Kanske skall jag prova med tryckluft och dammsugare samtidigt.
För de som ej sett denna kondensor, det är lameller som man hittar i exempelvis luftkonditioneringar, med luftspalt ca 3 mm mellan varje lamell.
Funderar på att skriva ut en renspinne, typ 2 mm tjock, med en design som en såg typ fogsvans. Peta in den och dra ut luddet. Bara en tanke.
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Tack för möjligheten att ventilera problemet: Bild på verktyg som jag tog fram samt bild på evaporatorn hur den ser ut, för de som tror att man kan ta den till duschen.

Med envishet och tålamod använde jag stripset där jag klippt ut tänder. Med detta verktyg kunde jag gå in mellan lamellerna/rören och dra ut luddet, fuktigt och kletigt. Säkerligen igenkletat minst 20mm in i kylpaketet, kombinerat med mycket dammsugning
Därefter tog jag den i 3D-skrivaren printade gaffeln och drog u resten av kletet. Det är ganska små grejer, gaffelbredden totalt är 10 mm.
Fortsättningsvis kommer jag rutinmässigt att dra min gaffel genom lamellerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Henry »

Överraskande att det inte sitter ett extra filter där för man ser ju att rätt mycket verkar gå förbi det första filtret. På den industriella Miele kondens torktumlaren med kompressor som finns i fastigheten här har tom 3 st filter varav det sista är ett väldigt fint och cm tjockt typ skumgummifilter precis innan kondensorn som tar det allra minsta som är kvar.
Prins Valiant
Inlägg: 916
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av Prins Valiant »

Henry, även denna maskin har 3 filter, först ett finmaskigt filter liknande tyg (av plast), nära torktrumman. Sedan framför, i det utrymmet jag fotat, sitter ytterligare ett tygliknande finmaskigt filter och därefter ett skumgummifilter, båda placerade i en box.
Men dessa plockar uppenbarligen ej allt ludd. Dessutom får jag varning ifall de är igensatta, så körning med smutsiga filter sker ganska kort tid.
Men jag är förvånad, detta är ju ingen lågprismaskin. Har ibland funderat på om det förekommer någon sorts filterolja att krama in i skumgummifiltret.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Torktumlare, rensa evaporator från ludd

Inlägg av MadModder »

Undrar om det skulle funka med sånt där filterpapper som vissa köksfläktar har, eller nåt annat typ non-woven eller vad det heter.
Skriv svar