Köpa 3d skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

provat att även höja temp på bädden till 80 samt 235 på hotenden
det enda som nu fungerar är att skriva ut en raft
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Fäster det inte för resten? Jag kör 247 på petg och 72 på bädd, fast jag kör den iofs även dubbelt mot standard i snabbhet, se sedan till att det verkligen kommer i kontakt med bädden. Vet inte vad du har på din bädd som underlag men det fäster utan problem på det magnetiska underlaget som är standard på min Ender 3.

Varför du för övrigt sedan köpte dyra härdade munstycken hänger jag inte med på.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Manicken, i all välmening tycker jag att du skall skynda långsamt. Jag känner igen mig i dig, och började med 3D för snart 3 år sedan. Det är bättre att lära sig att köra PLA med hög kvalitet, att lära sig temperaturer, hastigheter, CURA , få ordning på en del av Ender -settings. Jag tittat ibland på mina utskrifter med lupp för att kontrollera och förbättra. Då har du en rejäl plattform att stå på, inför valet av mer svårkörda material.

Risken, när du får problem, är att du inte vet om det är det parametrar för materialet som felar, eller grundinställning.
Med nyfikenhet kommer du långt. När Henry i den här tråden tog upp t.ex. förmågan att skriva en BRIDGE, kunde inte jag låta bli. Det blev att köra olika långa broar med olika hastighet och värme. Nu vet jag mer. Nu kommer jag att ibland anpassa en del konstruktioner för att utnyttja bridge istället för support.

Än idag har jag jag problem med PETG och krympning, Det är min utmaning den närmsta framtiden.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Henry skrev: 19 augusti 2022, 21:54:07 Vet inte vad du har på din bädd som underlag men det fäster utan problem på det magnetiska underlaget som är standard på min Ender 3.
Varför du för övrigt sedan köpte dyra härdade munstycken hänger jag inte med på.
kör med standard ender 3v2 platta (alltså en glasplatta med någon slags beläggning)

De var inte de dyraste de hade, kostade bara 150:- vs 100:-(för standard mässing)
kanske är även dyrt med 100:- ?
Men tänkte att jag ville ha lite mer kvalitet än vanliga i mässing, förvisso leder egentligen järn/stål värme sämre än mässing så det borde vara bättre med mässing.

Har nu installerat Octoprint på min raspberry pi 4 (4GB), som jag egentligen skulle ha som filserver (kanske jag kan kombinera det)
kör även med webkamera så jag kan titta till utskriften ifrån mobilen, är ingen bra kamera så timelapse blir kanske inte så roligt,
och nu blir det även mycket enklare att testa olika parametrar, då sd-korts varianten är inte en bra lösning, tycker den kunde ha mass storage på usb-kabeln.

En annan fördel med Octoprint är ju att det är enklare att göra mer med skrivaren utan att byta moderkortet/uppgradera till inofficiella firmwares.

Här är en bild på min 3d skrivarhörna
IMG_20220822_145456797.jpg
pajen är uppe bakom skrivar-skärmen kör den nu med en ATX-psu, då den klagade på för låg spänning,
egentligen var det usb kabeln som troligtvis var problemet då jag nu har fixat ihop en usb-c till banankontakt adapter som kopplas in till PSU:n
IMG_20220822_152233367_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Finns inget i vanlig PLA som sliter på munstyckena och som sagt mässing leder värmen mycket bättre, du kan ev få lite problem med härdat.

Testade en glasplatta till Ender 3 för ett år sedan med någon svart hård yta på, fick inte ens PLA att fästa så den åkte och gick tillbaka till original som fungerar med allt. Behöver inte heller ha en bottenyta som ser ut som en spegel.
Skriv svar