Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Heligo
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juni 2022, 15:31:49

Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Heligo »

Jag skulle vilja trycka upp visitkort, med en länk på. Länken leder till min hemsida, där jag har min kontaktinformation, namn/nummer/adress etc... Men jag vill inte att man ska hitta sidan och därmed informationen om man till exempel googlar på mitt namn eller liknande.

Finns det något smidigt sätt att göra så att en sida på min hemsida enbart syns som man kommer dit via en länk? Och inte om man bara skriver in sidans adress, eller googlar på den?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Micke_s »

Du får lägga in htaccess att inte visa filerna i en katalog och sedan ett lämpligt långt filnamn som inte robotar hittar den. Så länge ingen länkar till din sida från en annan publik sida så lär ingen hitta den.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Micke_s »

Du ska nog lägga in detta på sidan också, kan annars vara något plugin hos användaren som tipsar Google att lägga in sidan annars.
https://developers.google.com/search/do ... k-indexing
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av danei »

Det finns väl en tagg att lägga in för att sökrobotar inte ska indexera sidor. Jag tror att det respekteras av de flesta.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av rvl »

Jag har litet svårt att missförstå det här rätt:
syns som man kommer dit via en länk? Och inte om man bara skriver in sidans adress
Man måste ju skriva in "länken" för att komma till sidan.

Betyder "sidan" t.ex https://fbi.com medan "länken" kunde vara t.ex https://fbi.com/hemmelig/kontaktuppgifter.html?
Heligo
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juni 2022, 15:31:49

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Heligo »

Jag har en enkel HTML-sida med mitt namn, telefonnummer och e-postadress. Den ligger på en domän som jag har, typ www.bennysvovvar.nu/contact.htm

Tanken är att jag kan lämna ut denna länk till folk som vill ha mina kontaktuppgifter, t.ex. via en QR-kod. Men jag vill däremot inte att folk som googlar på mitt namn, eller bennysvovvar ska komma till sidan och se mina uppgifter.

Jag har testat att lägga till noindex på följande sätt. Finns det något annat jag kan göra för att skydda sidan från dom som inte kommit dit via min länk?

Kod: Markera allt

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<META NAME="robots" CONTENT="noindex">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0"/>
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av AndLi »

Du kan kolla att requesten inte har en referring URL vilket den ofta har om man kommer från en annan sida.

Och som sagt se till att det inte går att få upp ett filindex på katalogen den ligger i. Men ligger den i roten bör du ju också ha en default sida som visas.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av SM0VDT »

Tryck kontaktinformationen på visitkortet istället för krångla med QR kod och hemsida.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Mickecarlsson »

Om länken inte finns refererad i någon kod på din sida kommer ingen sökmotor att hitta den så du behöver inte mecka med robots eller metataggar.
Du kan ha https://minoffentligasida.se och en massa undersidor som du refererar till i hemsidekoden, men du kan ha en https://minoffentligasida.se/minhemliga ... nformation som du har tryckt på visitkortet.
Heligo
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juni 2022, 15:31:49

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Heligo »

Tack för tipset, lyckades få ihop ett enkelt script som visar text enbart för den som saknar referrer, det tillsamans med "noinddex" informationen till sökmotorerna borde hålla informationen borta från folk som söker på nätet.

Kod: Markera allt

<script>
if(!document.referrer)
    {
    document.write("Benny Svensson");
    }
</script>
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Kulla »

Du behöver ha noindex i header eller meta tags för att du ska inte få det, men det är inte heller 100% säkert lösning att crawlers kommer inte hitta det.

Du kan göra ett php/vilken_språk_som_helst script så när man kommer till www.bennysvovvar.nu/contact.php utan &source=qr du får bara en vit sida, annars får du detaljer du vill ha där
Heligo
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juni 2022, 15:31:49

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Heligo »

Jag funderade på att använda PHP, men har för lite koll på hur det fungerar och har inte tid att lära mig heller tyvärr.

Hittade en funktion på nätet som "obscurifierar" javascriptet, så att man inte bara kan titta på källkoden och se uppgifterna, väldigt smidigt!

https://javascriptobfuscator.com/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av säter »

Måste man ha en speciell läsare för att läsa QR-kod?
Heligo
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juni 2022, 15:31:49

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av Heligo »

QR-kods läsare finns inbyggd i Iphone och Android sedan några år tillbaka.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hemsida som enbart syns vid användande av länk

Inlägg av LeCanard »

Du kan ju alltid generera en QR-kod som text, innehållandes dina kontaktuppgifter utan att blanda in länkar eller hemsidan alls.
Skriv svar