Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeloteroSueco
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 april 2020, 16:07:34

Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av PeloteroSueco »

Jag behöver löda loss en liten switch som glappar så utrustningen inte går att använda. Det är en dbx Driverack PA som helt random reagerar som att någon tryckt på en knapp på panelen, utan att man tryckt då så klart...

jag har gjort vad jag kan med tennsugen och det lilla lod som återstår brukar ju bara vara att värma lite medan man lossar komponenten, men nu är det 2x6 ben som de flasta sitter fast. Själva switchen sitter så klart dikt an mot kortet så det inte går att vicka lite.
Jag skulle behöva värma alla 12 pyttesmå lödöar samtidigt och har inte losslödnings utrustnig deluxe, bara lödkolv och tennsug.

Bild
https://www.dropbox.com/s/lyl2dzgrwmlrs ... 4.jpg?dl=0

Jag funderar på att skaffa en avbitare som har käftar som bara har "egg på en sidan" så att säga, så jag kan klippa riktigt nära kortet. Sedan på med nytt lod och avlöda på nytt med tennsugen i förhoppning om att kunna få rent i hålet. Som det är nu kan man inte komma åt med tennsugen ordentligt, och storleken på grejerna är så att tennsugen känns som ett ganska grovt verktyg.

Switchen i fråga: https://www.digikey.se/sv/products/deta ... AGX/805273

Vill inte skada kortet.

Hur skulle du gå vidare?
Finns någon i Stockholm som kan lossa detta åt mig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeloteroSueco 16 juli 2022, 22:26:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av TomasL »

Skalpell, skär av benen.
Annars gäller tennsug/lödfläta och mycket fluss.
Använd forumets bildfunktion istället för att länka, snälla ändra detta.
PeloteroSueco
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 april 2020, 16:07:34

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av PeloteroSueco »

Tack!

Jag försökte använda bildfunktionen men fattade inte hur... klickar jag på bildknappen så står det bara img img innanför klammer :/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av TomasL »

Lite längre ned har du två flikar, Alternativ och bilaog, välj bilagor och ladda upp bilden
PeloteroSueco
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 april 2020, 16:07:34

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av PeloteroSueco »

När jag pillar med skalpellen märker jag att de lyckligtvis är ett lite spel mellan kortet och switchen.
Min redan slitna skalpell fick av ett ben (det enklaste att komma åt utan att skada något annat).
Ska skaffa några nya blad och beta av dem en efter en tålmodigt. Tror det kommer bli bra även om det kommer ta en stund!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av TomasL »

Brukar göra så med IC-kretsar, både hålmonterade och ytmonterade, mindre stress på padarna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av Henry »

Sådana där ben kan vara rätt hårda så hade absolut tagit en fin avbitartång i stället, i brist på annat annars hade en hetluftstation fixat det på fem röda eller i hög brist på annat en varmluftspistol men då får man ha koll på värmen så man inte bränner kortet och på lägsta värmen och en fin spets.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av rysshack.se »

Jag kan ta loss det åt dig om du kommer förbi mörby centrum skicka isf pm
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av Gimbal »

Om det till och med är lite luft på andra sidan runt benen så borde en BRA tennsug göra rent hur lätt som helst, det blir då bra drag genom hålet. Strular det så lägg på lite mer tenn och försök igen.
För att benet sedan skall släppa helt från kanterna så värm och tryck bort benet från kanten med lödspetsen och håll benet borta från kanten tills kanten svalnat, efter det bör benet vara helt löst.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av guckrum »

Skulle gjort exakt som Gimbal säger. Det funkar. Trixet är att snabbt byta från att värma med kolven till att snabbt "avfyra" tennsugen på rätt ställe.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av SeniorLemuren »

jag lödde bort och satte tillbaka en grafikkrets på en laptop. Jag skar en öppning lika stor sim kretsen, av glasull och lade på kretsen för att skydda omgivningen frän värme. Sedan lade jag ett mynt på kretsen med lite fluss och en liten bit tenn på toppen. Värmde sedan med en stor klumpig varmluftspistol till tennet smälte plus 20 sekunderér ytterligare, sedan var den lös. klipp först av benen som sticker ut på baksidan jäms med kortet så de inte stjäl värme.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av Teknikern »

Jag hade värmt ett ben i taget och blåst bort tennet med tryckluft.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av Haralt »

Tryckluftskompressor kanske inte var man har i sin hyreslägenhet?
Tryckluft i sprayburk kanske, men jag vet inte om tillräcklig tryck på sådan luft.

Kan man inte ta en bit kopparplåt(ca 1 mm) och klippa och bocka till och vira ena ändan kring en lödkolv och andra ändan blir en stor het lödplatta som kan värma alla ben samtidigt på kretsen som ska bort. Man gör sig alltså sin egenspecial lödspets". Vitsen är att man kan värma alla benen samtidigt. Man kanske kan vira fast koppar plåten kring lödkolvsspetsen med ståltråd. Se simpel skiss!

Håller man på och värmer för länge på ett kretskort, då riskerar ledningsbanor att lossna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 17 juli 2022, 10:37:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5794
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av pi314 »

Haralt:
Principen finns ju t.ex. i sådana här.
https://www.elfa.se/en/desoldering-tip- ... p/18224289

Jag tror jag har haft en sådan, men hittar den inte. :(

Men, den har ju en form så att metallen i spetsen ska komma åt på båda sidor om varje ben på ICn.
Med en plan plåt kanske det är svårt att få bra termisk kontakt med alla 12 benen samtidigt?
Men, om man klipper plåten så att den kommer ner mellan dom två raderna bed ben, så borde det väl gå?

/Pi
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Hur lyckas löda loss switch med 12 ben?!?!?

Inlägg av bos »

För denna typ av jobbigheter, särskilt med blyfritt lod inblandat, gör jag såhär:

1. Värm ben för ben och lägg på lite nytt lod (för att få in lite fluss)
2. Vänd kortet upp och ner
3. Med varmluftstation, värm jämnt med 250-300 grader så att alla ben värms upp samtidigt
4. När allt lod på alla ben är flytande, knacka på kortet så att gravitationen gör sitt, eller dra loss switchen med en näbbtång
5. När switchen är borta kan du köra VM i fluss + fläta för att få bort lodet som är kvar
Skriv svar