Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Hondo
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 januari 2018, 20:14:58

Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av Hondo »

Hej hej,


Ännu en gång slåss man med årgångsjunk!


Jag trodde detta skulle bli en förhållandevis lätt uppgift, men ack så fel man kan ta..


Dessa kondingar(fyra stycken) sitter i magnetiseringen i en gammal PTO-driven generator på 25kVA. Minst en av kondingarna är defekta.
signal-2022-07-12-133342_001.jpeg
signal-2022-07-12-133342_002.jpeg
signal-2022-07-12-133342_003.jpeg


Det jag lyckats klura ut med hjälp av texten på de gamla kondingarna är att de är:

.22mF(220uF?)
10% tolerans
samt 250VAC.

De har måtten 21mm lång och 12mm i diameter, så de är förhållandevis små.
signal-2022-07-12-124434_002.jpeg
signal-2022-07-12-124434_001.jpeg

De sitter på en skena. Ena kabeln från kondingarna är jordad mot hållaren som de sitter monterade på, och hållaren är i sin tur skruvad rätt i metallen på korgen. Den andra tråden(röda) går upp till respektive lindning.

Märkskylten på generatorn säger:
signal-2022-07-12-134000_001.jpeg


Jag har kollat på Elfa, Mouser, Farnell och lite andra fristående leverantörer, men jag går bet.. Endera har de skitliten kapacitans och är AC, vilket jag antar betyder ingen polaritet, eller också är de elektrolytkondingar med rätt Farad, men med polaritet. Jag har hittat några motorkondingar som verkar stämma rätt bra med värdena som står på dessa, men de är dyra och stora som hus i jämnförelse. Kan nån kasta lite ljus över detta? Sitter jag med fyra enhörningar här som egentligen inte ska existera, eller är de så gamla så att tillverkarna slutat bry sig i gammal skit och inte tillverkar denna typ längre?

Jag vet att det finns mer moderna lösningar med AVR och allt möjligt, men vill gärna prova det mer primitiva sättet med kondingar först om dessa går att få tag på. Varvtalet regleras ju av en traktor ivf, så det känns som en AVR i bästa fall blir en halvmessyr, så en länk till lämplig ersättare från nån obskyr firma hade varit högst uppskattat. :)

Debatten och argumentationskriget kan därmed starta nu. Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av MadModder »

När det står MFD på antika kondingar så är det med stor säkerhet µF de menar. MicroFaraD. Så tusen gånger mindre än vad du letat efter.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av ffredrik »

De är alldeles säkert på 0.22 uF, dvs 220 nF.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av sodjan »

Och det ska vara opolariserade film kondensatorer. Inte någon polariserad typ (med + och -).
De känns lite små för att vara "motor" eller "start" kondensatorer, snarare för "avstörning", men är lite osäker här.

Kanske denna?

https://www.elfa.se/sv/kondensator-axie ... p/16548044
Hondo
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 januari 2018, 20:14:58

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av Hondo »

220 nF låter ju mer troligt i relation till storleken på kapslingen, men varför står det .22mF på dem? Jag fick inte ihop det i min skalle att nånting så smått skulle kunna vara på .22uF ..

@Sodjan: Har fått med mig att de är opolariserade. :) Det var det som bjöd på den största delen av problemställningen.


De sitter väl bara där för att ge startspänning till magnetfältet, utgår jag ifrån i alla fall? Har aldrig tagit mig tiden att sätta mig in i hur det där fungerar fullt ut.

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av sodjan »

OK. Då kan de väl även kallas "start" eller "motor" kondingar... :-)

"MF" är som sagt en äldre skrivning (främst från USA) för "mikrofarad".
Inte "millifarad" som man kan tro.

Och 0.22 mikrofarad = 220 nanofarad.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av Wihelm »

Kan nog ersättas med X eller Y typ avstörningskonding. https://www.electrokit.com/produkt-kate ... natfilter/
X typ om det är mellan fas och nolla eller Y typ om det är mellan fas och jord.
Hondo
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 januari 2018, 20:14:58

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av Hondo »

Beställde 10 stycken av de Sodjan länkade, det såg ut att vara innanför spec när man var i rätt ”decimalområde” och letade.

Stort tack för hjälpen och alla förklaringar när det gäller märkningen av gamla kondingar. :)

Ha en fin dag allihop!

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av sodjan »

Tack själv för ett ovanligt välskrivet och komplett förstainlägg med bra bildmaterial! :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med att hitta lämpliga kondingar.

Inlägg av grym »

Skriv svar