Boot av Raspberry 400

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Boot av Raspberry 400

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fick hem ett Raspberry Pi 400 från Elektrokit häromdagen.
När jag bootar upp så kommer först regnbågsvideon sedan står det Rezice area in 5 sek eller nått sånt.
Så blixtrar hallonet förbi på skärmen och det blir svart. Efter en stund släpper skärmen fram den andra datorn på ingången.

Jag har tankat ner flera SD kort och begriper inte vad som går snett, Har jag för lite tålamod?
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Berrabongo »

Förklara " släpper fram den andra datorn". Låter som du har
mer än en dator inkopplad. Testa anslut skärmen direkt till 400.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av svanted »

hur överför du .img filen till sd kortet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Glenn »

Tycker det låter som att lasp har två datorer inkopplade på olika ingångar på skärmen, och när den tappar bild på ena byter den till andra.

Det är inte så att skärmen inte klarar den upplösningen som rpin försöker trycka ut efter boot ?

Vilken image försöker du köra ? det finns väl ett antal att välja mellan ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Hobbyisten »

Det verkar som om den andra datorn tar över, därmed meddelandet resize. Min regnbåge i RPi tar också upp typ halva skärmen men sen fortsätter RPin att boota i fullscreen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för snabba och bra svar. Jo det är flera ingångar till skärmen och det verkar som om den , skärmen, prioriterar Elitbooken!
Sedan går den inte tillbaka. Nu har jag kopplat upp en egen skärm till Raspberry Pi 400 och då kommer bilden upp och jag kan klicka på Next.
När det fäller image så använder jag Raspberry Pi Imager v1.7.2 där jag först kör Erase på SD kortet sen väljer jag Raspberry Pi OS (32-bit)
Så nu kan jag tröska en bit vidare!
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Wihelm »

Har man flera ingångar aktiva på en skärm får man välja ingång manuellt. Så fort en ingång går inaktiva så hoppar skärmen övet till den andra datorn
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Berrabongo »

Lasp skrev: 10 juli 2022, 16:14:34 Tack för snabba och bra svar. Jo det är flera ingångar till skärmen och det verkar som om den , skärmen, prioriterar Elitbooken!
Sedan går den inte tillbaka. Nu har jag kopplat upp en egen skärm till Raspberry Pi 400 och då kommer bilden upp och jag kan klicka på Next.
När det fäller image så använder jag Raspberry Pi Imager v1.7.2 där jag först kör Erase på SD kortet sen väljer jag Raspberry Pi OS (32-bit)
Så nu kan jag tröska en bit vidare!
Varför inte köra 64 bitars os? Kan även rekommendera pi apps (googla) som
förenklar installation av många bra program
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Alla

Ja det fanns bara 32 bitars som förslag i den nedladdningen! Eftersom jag startade med färre bitar är 32 väldigt mycket för mig! ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/LYS-16
Men jag testar gärna 64 bitars också nu när jag vet att den lilla eleganta maskinen lever. Tacksam för nedladdningslänk!
Jag vill ha den till utveckling av RB 2040 och slikt samt gärna testa lite språk som Micro:bit använder sig av Förslag?
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Boot av Raspberry 400

Inlägg av Berrabongo »

Ladda ner Visual Studio från Pi Apps. Tror att det finns support
för mikro:bit
Skriv svar