Nytt kort till lasern

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Nytt kort till lasern

Inlägg av SeniorLemuren »

Har fått tag i ett nytt kort till min 20W laser. där finns en anslutning märkt laser med tre tåtar. samma som det gamla kortet. Men på det gamla kortet var det även en fjärde tåt (blå) som kom från lasermodulen det satt i en egen port på det gamla kortet märkt temp. Jag kan gissa at det var temperaturskydd? På det nya kortet finns ingen port som är märk temp att plugga in den tåten i.

När jag testar lasern så fungerar X och Y som de skall men lasern tänds inte. Frågan är om man törs sätta tampen hög (5V) för att testa om lasern tänds eller om det kan vara en Analog signal som tas in från lasern. Det borde kanske gå att hitta källkoden och kolla vad som gäller.
20w-lasermodul connections.jpg
Det nya kortet:
20Wlasermodul databoard.jpg
Det gamla kortet:
IMG_20220704_154707_657.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den blå kabelanslutningen sitter ju på temp på det gamla kortet som du skriver, det borde ju då bara vara ett skydd!
Varför byter du kort då?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Den lilla jäkla usb-kontakten lossade från kortet på grund av en fet och stel kabel och tog med sig de hårstråtunna anslutningarna och jag har inte lyckats hitta ett originalkort som resevdel.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ahaa det såg jag inte , men minns det i bakhuvudet! Det är några celler som jobbar i halvskift.
Men då kan du köra dina utskrifter via Micro SD kort.
Jag fick några av MickeCarlsson så det går enkelt att ha lite olika utskrifter, ett på varje kort. Kan det vara en väg?

Kan det vara ett alternativ att spjälka in en USB kabel direkt på kortet annars?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ju bytt ut originalmjukvaran till GRBL så jag vet inte om det går att använda Micro SD. Tror inte det? Det finns ju även Blue Tooth men den är inte heller integrerad i GRBL Eftersom jag inte har någon serieport så kan jag ju inte heller ställa tillbaka originalmjukvaran.

Ett sätt vore att leta reda på någon som kan löda under microskop och sätta dit en ny kontakt. Man borde kunna ansluta tåtar direkt till USB-kretsen?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av malman »

Efter att ha surfat lite i detta träsk…

Verkar som att 4e tåten brukar vara temperature out… (spänningsdelning mellan motstånd och termistor i laser modulerna.)

Så det bör inte vara denna som spökar…

Två tester att göra…
- Kör grbl kortet utan laser modulen, inställd effekt 100%. Å du borde ha 3 alt 5v ut på pwm tåten.
- spänningssätt lasern, å mata på 5v på pwm tåten, varpå lasern borde funka om den är hel.

Skulle kolla upp konfiguration för det nya kortet, tror du hitar issuen där.. (vilket testerna ovan borde påvisa)
När det gäller Grbl för laser verkar det ofta ha att göra med variabel spindle speed setting, alternativt relaterat till $31/32 parametersättning lasermode (om det är grbl v1.1 det gäller…)

(Inte lekt med detta själv, men verkar vara vad folk skriver om på div forum…)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av SeniorLemuren »

Testade lite igår. Om jag kopplar in lasern till datorn så startat lasern på full effekt i ungefär 5 sekunder just när Light Burn har startat upp. Den slocknar sedan och det går inte att starta den via programmet på något vis.

Problemet med det nya kortet är att jag inte lyckats med att få någon info om vilken version av Grbl som sitter där. Ett sätt vore väl att ladda upp en känd Grbl-version så man kan kolla hur man styr laserstrålen.

Nu har jag även kollat lite på det gamla kortet där USB-kontakten pajat och det verkar som om det går att löda dit de tampar som behövs. Gäller bara att hitta någon som inte är enögd som jag, som kan löda hårstrån.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Nytt kort till lasern

Inlägg av malman »

Arboga kanske är lite långt bort.. annars hade jag löst det åt dig...

Men vad det verkar är folk mer glada i grbl än i orginal sakerna...
Skriv svar