Bil generator - rotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

köpte för bra många år sedan en bilgenerator universal från biltema, som jag satte i min båt. Den har lagt av att ladda.. jag plockade isär den idag och konstaterade att det var kontakt mellan slipringen och rotorns axel/chassi.. där ska det väl vara oändligt.. jag mätte ca 60ohm mellan slipringen och rotorns axel.. mellan slipringarna fick jag 3ohm, vilket är okey..
tänker mig att isolationen på något sätt mellan lindningen och chassit har påverkats så det läcker igenom..
jag testade med ett 12v batteri att körde plus på slipringen och minus på chassit och det blixtrade.. gjort så 3-4 gånger.. sen helt plötsligt slutade det.. öh, jag tog fram multimetern och mätte mellan slipring och chassi och nu var det oändligt.. vad kan ha hänt ? kan värmen utav kortisen gjort att den "gottat till sig" och lagt sig mer rätt, så att ingen kontakt längre finns till rotorns axel/chassi..
hur ska jag göra nu.. om jag nu skruvar ihop den och den funkar, vågar man lita på att den kommer hålla framöver..

lite info hur den betedde sig när den var installerad i båten.. när jag slog på tändningen så lyste check-lampan för laddningen, och när jag startade motorn så slocknade den.. precis så ska det vara.. via lampan skapas en magnetiseringsström för generatorn för att kunna börja ladda.. när motorn väl startat, ger generatorn ifrån sig ström, så det kommer ström från båda håll och lampan slocknar.. men jag fick ingen laddström på batteriet.. jag hade loss minus och plusanslutningar och rengjorde.. bra kontakt men ingen laddning.. om det nu är lite kortis i rotorn/slipring.. kan det vara så då att generatorn har genererat ström, men inte så mycket för att generatorn skulle börja ladda, men tillräckligt för att släcka check-lampan.. kan det vara så ?

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av mrfrenzy »

Vågar du riskera att ha en generator med begynnande kortslutning i båten?
Jag skulle skrota den illa kvickt.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

jo, sant.. får köpa en ny helt enkelt.. :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av JimmyAndersson »

En ny generator är en billig och bra investering. :)

Saker som lagar sig själva är alltid opålitliga.
En väldigt vild gissning är att isolationen längst (eller ganska långt) in inte varit så mycket att ringa hem om, och när det blev bättre så var det pga att det tillslut (pga batteriet) blev tillräckligt oxiderat för att det inte längre skulle vara kontakt mellan axeln och koppartråden.

Helt off-topic: Kul och väldigt bekant att se vedhögen i bakgrunden. :)
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

vedhögen är fin : )
biltema har ju annars en för tusenlappen som passar.. men jag har hittat långt under tusenlappen, via nätet, men det är då viktigt att man får reda på avståndet mellan kanten på det nedre fästet och remskivan, för att vara säker på att remmen kommer att gå i linje mellan svänghjulet - remskivan.. väntar just nu på mail från en firma, så det blir nog bra tillslut :tumupp:
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Prins Valiant »

Jag ser det som att du har en dålig isolering. Det är kanske exempelvis koldamm med fukt som skapar kontakt mellan lindning och gods som ett motstånd. När du sedan lägger på 12 volt med rejäl ström bakom bränner du av detta motstånd och isolationen är återställd.
Fakta är att det finns en skada på isoleringen någonstans. I övrigt så ser ju rotorn ganska risig ut.
Köp nytt, eller en bättre begagnad av välkänt fabrikat från bilskrot. Jag köper hellre en testad begagnad tillverkad av exempelvis Bosch, än en ny lågpris tillverkad i Asien.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av SM4UKE »

Jag tycker att mycket av det som finns att köpa nytt håller dålig kvalitet. En bilgenerator är en ganska enkel sak och personligen känner jag att renovering av en gammal nog kan vara mycket bättre. En normalhändig person gör det lätt själv. Det som slits ut är oftast borstarna och för de mesta byts de ihop med regulatorn som en enhet. En sådan sats kan väl vara motiverat att ha ombord som reservdel? Släpringarna håller oftast länge men kan bytas. Lager likaså, oftast är det lagret vid remskivan som blir dåligt.
Hur är det annars med miljön på en båt? Kanske är en bilgenerator inte så lämplig? Jag tycker mig ha sett att det funnits marinvarianter av generatorer i kataloger. Kanske är de mer kapslade för att skydda innanmätet.

Om man misstänker isolationsproblem kanske rotorn kan isolationsmätas, gärna då på plats i generatorn (minus regulatorn...). Med lite högre spänning pålagd borde isolationsproblem visa sig. Jag har sett en gammal instruktion från Bosch där man använt en glimlampa, minns inte om det var 110 eller 220 V som användes.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

vet inte om det är någon skillnad på en båtgenerator, men en bilgenerator måste nog tåla en hel del också.. om man tex bor i Tyskland och pendlar med bilen, och du ligger på autobahn i 150kmh och det börjar regna, så ska det inte vara några problem.. en båtgenerator utsätts aldrig för regn..

när jag plockade isär generatorn, så lossade jag remskivan och satte handen under, för det är ju en kil som håller remskivan i schack så den inte går nånstans, ett litet uppfräst spår i rotoraxeln, där kilen passar perfekt i.. en sån där kil som sitter på mopederna när man lossar svänghjulet.. trots mitt tappra försök att få kilen i handen ifall den inte satt kvar, så var den borta när jag lossade allt.. nånstans i den där vedhögen troligtvis, hamnade den.. ägnade en 30min att sikta allt som fanns under skruvstädet på marken med 1m omkrets, men ingen kil.. ruttet : )

ska kolla om jag kan åka förbi imorgon och hämta upp en kil.. skulle så gärna vilja se om den laddar..

en beg bosch på skroten ligger ungefär på samma pris som en ny, och då är den inte igenomgången utan bara testad att den fungerar.. men den kan i princip vara helt slut..
att det blivit något fel i isolationen, kan bero på att min båt aldrig har haft en zink-anod.. den som sitter på propelleraxeln eller runtom, som skyddar mot skadlig galvanisk ström, så att motorn inte rostar.. funderar starkt på att sätta dit en sådan..

annars är släpringen på generatorn som ny, finns inte ens en liten kant från kolens kontaktyta, som är så vanligt, och då har den ändå suttit på båten i ca 12 år.. och utav det lilla slitaget under så lång tid, kan man dra slutsatsen att den hade lätt hållt min livslängd ut.. men det blir inte samma sträckor körning som med en bil, sen kör man inte hela året med båten.. hade jag haft zinkanod kanske detta problem inte uppstått..
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Bjaellerud »

Jag bytte generator i bilen, Volvo S70 för något år sen.
Den hade ingen kil till remskivan, utan en skulle dras så hårt att den höll, fast.
Lite underligt då det ju ändå är rätt stor kraft som skall överföras,
Kolla om det finns ett kilspår i remskivan innan du letar för mycket.
Annars kan man med en magnet i snöre söka av marken.

I den generatorn var det släpringarna som var slut, de var ovanligt små, diameter omkring 15 -20 mm bara, och tunna, det hade gått igenom släpringarna

Rotorn är ju lindad med lacktråd och på en plastbobin så isolationsfelet bör finnas där trådarna går ut och är anslutna till just släpringarna.

Roysan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Glenn »

En båtgenerator brukar kosta mångdubbelt mot en bilgenerator.

Jag tror båtgeneratorer är "gnistfria", oklart om det är fler skillnader.

Rent genereltl sett kostar väl allt med "båt" framför minst dubbelt mot samma pryl med "bil" framför, oavsett om det faktiskt är nån skillnad eller ej.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av säter »

Jag tycker att rotorn ser fuktskadad ut.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Bjaellerud »

Ja Säter den ser rostig ut.
Men det gör alla sådana generatorer, ingen tillverkare kostar på att rostskydda på något sätt.
Spolen för magnetisering är på en plastbobin inne i rotorjärnet.
Tråden är lacktråd saker som står sig bra mot fukt.
Ytterkåporna är av lättmetallegering och blir ofta väldigt fula efter något år ute i en bil.
förmodligen billigast möjliga metall som bara håller till den den skall. Men det gör ju inget.

Roysan
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Jan Almqvist »

Glenn skrev: 4 juli 2022, 12:46:20 Jag tror båtgeneratorer är "gnistfria", oklart om det är fler skillnader.
Ibland är de isolerade såtillvida att minus inte är kopplat till gods.
En del har en separat anslutning för att laddningsregulatorn i generatorn ska mäta spänningen vid batteriet istället för vid generatorn.
Vissa har en anslutning med pulser till varvräknare.

Edit:
robline skrev: 3 juli 2022, 00:05:45 ...kan det vara så då att generatorn har genererat ström, men inte så mycket för att generatorn skulle börja ladda, men tillräckligt för att släcka check-lampan.. kan det vara så ?
Lampan släcks via dioder som går till D+.
Laddning av batteriet sker via andra dioder som går till B+.
Jag hade kollat att det inte är glapp i anslutningen till B+.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

det rostiga tar man bara lite fint sandpapper och får bort, samma med släpringen, om dom blivit svarta.. (så gjorde jag)

jag pratade med en idag som jobbade med att reparera generatorer, och han sa att de hände rätt ofta att dom fick in generatorer där det inte satt någon kil..
han trodde alla gånger att det räckte att dra åt med en mutterdragare..

monterade generatorn idag, slog på tändningen, då checklampan för laddningen lös som sig bör, startade sedan men ingen laddning.. stängde av och då lös inte checklampan.. checklampan för oljetrycket lös och de 2 har samma plus på baksidan panel.. alltså får checklampan ingen minus från generatorn.. jag mätte även från plus-säkringen på motorn och med multimeterns minus mot d+ bak på generatorn med tändningen på men ingen spänning, testade med multimeterns minus mot motorn och då fick jag spänning så d+ ger ingen minus..

fick se en riktigt billig nersatt generator.. en bosch för 500 spänn ny, men jag fick se att på chassit var det en pil som visade åt höger.. den jag ska ha ska gå åt vänster (för kylningens skull).. tur jag såg den där pilen för jag var nära att trycka på köpknappen..

hej jan.. du skriver att lampan släcks via dioder som går till D+.. när generatorn börjar ladda så släpper dioderna på ström på d+, men d+ har varit minus innan, hur sker separationen så att det inte blir en kortslutning när d+ agerar som minus, vid tändning på/motor av.. när motorn väl startar, så måste väl spänningen som generatorn genererar inte komma i kontakt med minusen, hur sker det.. (typiskt att man alltid ska vara nördigt intresserad av alla smådetaljer : )

lite nyfiken ändå på den generatorn jag har, då dom anger att det är en universal Bosch-typ.. vilket borde innebära att det säkert finns ett orginalnummer till en bosch-generator där alla delar går att få tag i som passar just biltemas "universal" generator.. dom säljer bara om jag fattat det hela rätt, regulatorn med dom integrerade borstarna..

blir lite inspirerad att plocka isär den igen.. glapp i B+.. undrar varför det inte fanns minus till lampan när jag stängde av motorn/tänd. på.. den har betett sig lite så innan också, att den ibland har "glappat" då jag trott att det varit lampan som glappat.. var sitter glappet i d+ att den inte jordar ordentligt.. är det i regulatorn ? ..

en bild på min regulator med borstar nedan.. Tryck på bilden så blir den större..

nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av nifelheim »

lampan får sin jord genom vägen regulatorn-kol-rotor-kol-jord

enligt denna princip:
Bild

om det varit kortis i rotorn finns det risk att regulatorn brunnit,
men på din bild ser deg ganska smutsigt ut.
Om generatorn är minusjordad i stommen och då ska nog
den lilla metallringen på regularorn vid skruvhålet ha
god kontakt med chassiet på generatorm för att det ska funka.

edit : DF och D- på "Rotor" är alltså dina två kol/släpringar
Skriv svar