Projekt med en lampa behöver vägledning

Berätta om dina pågående projekt.
Brolinaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 maj 2019, 09:33:33

Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av Brolinaren »

Hej, jag håller på att undersöka om jag kan bygga en lampa senare för kommersiellt bruk men nu för prototyper. En del grejer har jag koll på och annat inte.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite enkel vägledning:

Jag undrar vilken kompetens/yrkesgrupp som kan hjälpa mig med följande

Vi håller på att göra en lampa och behöver hjälp med att få den att pulsera (i steglös ljusstyrka via dimmerfunktion) automatiskt och kontinuerligt med hjälp av någon form av drivdon via en IC krets som är placerat i armatur (E27) eller monterad på kabel eller i sockel. Brytare ska också sitta på kabel.

Dimmerintervallet ska vara konstant och pågå i alla lägen som en loop (som programmeras i en IC kretsen).

Vem/vilken profession/kompetensområde kan hjälpa till med denna typ av frågor?

Tack
Brolinaren
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av gkar »

Du behöver en elektronikingenjör för konstruktionen, någon som granskar och provar för elsäkerhet, någon som hjälper dig med EMC provning. Sedan behöver du skapa en DoC och en teknisk fil, det kanske du också behöver hjälp med. Sedan någon som tillverkar det hela.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5671
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av pi314 »

Några frågor som jag tror att dom som kan hjälpa dig skulle ha nytta av svaret på är dessa.

– Vad menar du med "pulsera"? Är det on-off eller varierande intensitet? Vilka tider för on-off, eller vilken period om intensiteten ska variera? Om intensiteten ska variera, hur mycket mellan min-procent och max-procent?

– Jag förstår nog inte vad du menar med kombinationen "dimmer" och "pulsera"?

– Vilken intensitet talar vi om? Är det en enstaka lågeffekt lysdiod, eller en ljusramp med en massa lumen?

– Vilken ljusbild vill du ha? Kan det åstadkommas med en lysdiod, eller ska det vara t.ex. en rundstrålande ljuskälla?

– Vad finns det för strömkälla? Ska den drivas med 230 volt AC eller batteri?

Jag vet inte vad som händer om man t.ex. pulserar strömmen till en 230-LED. Kanske går den sönder snabbt?

Om man gör elektroniken som driver LED/LEDddar själv så kan man göra nästan vad som helst.

Nu talar jag om utveckling. Sedan kommer produktion. Om det hela ska anslutas till elnätet så finns det en hel del säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av mrfrenzy »

Själva prototypen för att demonstrera funktionen på lampan kan man sätta ihop helt utan elkonstruktion genom att använda en färdig godkänd modul för lampstyrning med z-wave, wifi eller liknande. (beroende på önskad blinkfrekvens).
Ska det byggas mindre än 100st är det troligen billigast att bara envända en sådan, däremot om ni ska upp i volymer och sälja till konsument så behövs det optimeras och konstrueras från grunden enligt ovan.
Brolinaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 maj 2019, 09:33:33

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av Brolinaren »

Ok tack för alla svar.

Jag tror vi behöver en lösning som innebär att vi kan sälja direkt till konsument. Vi har relativt bra koll på CE LVD cert osv men saknar just kompetensen om hur vi ska utveckla samt producera en integration för styrning av pulseringen.
Vilken typ av företag tror ni kan hjälpa oss med detta?

Pi314:
Det ska vara en on-off lösning, Det ska inte gå att göra annat än önskat intervall. Intervallet startar när man trycker on och lampan tänds och slutar/släcks när man trycker off.
Jag tror ordet är pulsera, men ljuset ska steglöst "röra" sig mellan ca 2000 - 2800K.
230 volt AC
rundstrålande ljuskälla LED (om det inte av någon anledning skulle vara mycket mer behändigt med annan lösning).

Återigen, tack för hjälp.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5671
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av pi314 »

2000 - 2800K låter som det handlar om färg.

Ska färgen kontinuerligt variera mellan 2000°K och 2800°K, när den är tänd? I så fall, hur snabbt, med vilken period?

Det finns RGB-LEDdar som man kan justera färgen hos.

Jag tror att 2000°K är ganska lågt (ganska rött). Jag tror att dom flesta justerbara 230 volt ledlampor med variabel färg inte går så lågt. Men, dom är ju i grunden vita, men mer eller mindre varm- eller kall-vita.

Jag hittade ingen bra översikt över vad som finns, men här finns lite.

https://insights.regencylighting.com/co ... s-and-cons

Om du kan hitta en dim-bar LED med färg som kan varieras inom det intervall som du önskar så har du ju kommit en bit på väg...

/Pi
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av Nerre »

Ska färgtemperaturen ändras så är väl RGB-LED den vettigaste lösningen. De finns ju färdiga moduler för digital styrning (alla såna här LED-lister har ju såna). I princip skulle man säkert kunna klippa upp en sån här i sina sektioner och snurra ihop nån lämplig "glob" och sen styra med en micro-controller.

https://www.biltema.se/bygg/belysning/i ... 2000035290

Menar inte att du ska köpa på Biltema, visar bara vilken typ av produkt jag menar. Den typen av lister kan kapas i mindre bitar. Just den jag länkar till inser jag att den redan är kapad i tre bitar, men den jag köpte (samma fjärrkontroll och "puck" tror jag var 3 meter och jag kapade bort ett eller två segment för den var lite för lång för platsen jag skulle montera den på.

Jag tror styrningen av listen är rätt trivial, jag gissar att det är nån form av kaskadkopplat serieprotokoll, man skickar antagligen en adress och ett RGB-värde bara.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På JULA finns det lampor med medföljande fjärrkontroll för ca 60:- Kolla vad en sedan kan göra och modifieras. Funktionen Först!
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt med en lampa behöver vägledning

Inlägg av Nerre »

Att modifiera nåt som har trådlös överföring blir väl bara jobbigt om man inte behöver den trådlösa biten?

Dessa LED-lister jag nämnde fungerar i princip likadant, men där kan man troligen enkelt byta ut "pucken" och fjärrkontrollen till en micro-controller.
Skriv svar