Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Hej!

Har ett stort antal likadana apparater, dessa apparater går nu sönder en efter en och jag har svårt att se vad som skulle orsaka det, allt kopplat enligt tillverkarens instruktion.

Det som händer är att en krets som heter XRP7664I bränner sönder, samtliga kort har haft synliga "hål" eller "kratrar" i kretsarna. Det sitter en XRP7664i på framsidan och en till på baksidan, det är lite olika vem av dom det är som brinner.

Den på framsidan har jag kollat med värmekamera på och i normal drift på en fungerande apparat så ligger den på cirka 90-95 grader varm, vilket jag tycker är oroväckande varmt, men i kretsens datablad står det det:
Ambient temperature -40 till +85 grader, vilket inte är några problem, apparaten är monterad i rumstemperatur.
Sen står det Junction temperature 150 grader, men det vet jag inte vad det betyder.

Kan det vara värmen som dödar komponenten eller är jag helt fel ute? Om det skulle vara det så är det ju ett tillverkningsfel på den här apparaten .
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av vaxfan »

Nej, det borde inte vara värme som dödar den eftersom den har internt övertempskydd som stänger ner innan det händer.
I och för sig blir man lite fundersam när databladet säger Thermal shutdown 160 grader och Maximum Junction Temperature på 150 grader. :humm:
Vad är det som denna spänningsregulator driver och är kretsen som helhet konstruerad i enlighet med databladets rekommendationer?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Micke_s »

Kolla kondensatorer på ingången och utgången. Har sett i några prylar jag lagat att mosfeten(i ditt fall inbyggd i XRP76664) går varmare och ger upp.
Både värde och ESR kan vara viktigt.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

vaxfan skrev: 30 juni 2022, 17:57:17 Nej, det borde inte vara värme som dödar den eftersom den har internt övertempskydd som stänger ner innan det händer.
I och för sig blir man lite fundersam när databladet säger Thermal shutdown 160 grader och Maximum Junction Temperature på 150 grader. :humm:
Vad är det som denna spänningsregulator driver och är kretsen som helhet konstruerad i enlighet med databladets rekommendationer?
Kretsen sitter på en centralenhet tillhörande ett passersystem. Jag undviker att skriva exakt vad det är för märke än så länge.
Men spänningsregulatorn verkar driva någonting som i sin tur driver rs232 bussen till kortläsaren. För centralen går att starta upp utan denna krets och då verkar allt fungera förrutom kortläsaren. Men spänningen till kortläsaren finns där och är korrekt.

Kretskortet är alltså ingenting jag byggt själv utan en färdig produkt. På grund av komponentbrist är det helt kört att få tag i ersättningsenheter så därför försöker jag själv nysta lite i det. Min teori var att kretsarna inte tålde 24/7 året runt temperatur på 92 grader, men då kan jag släppa den teorin då.

Jag tar för givet att kretsen som helhet är konstruerad korrekt men jag har inte kompetens att verifiera det.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Micke_s skrev: 30 juni 2022, 18:16:29 Kolla kondensatorer på ingången och utgången. Har sett i några prylar jag lagat att mosfeten(i ditt fall inbyggd i XRP76664) går varmare och ger upp.
Både värde och ESR kan vara viktigt.
Tyvärr är det över min kompetens, men jag lär mig gärna.

Vad är ESR?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av vaxfan »

Som Micke_s skriver, kolla närliggande elektrolytkondensatorer. Kontrollera även ingående och utgående spänningar från chippet.
ESR=Ekvivalent Serie Resistans.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Micke_s »

Mitt var också i passagesystem :D

Består varje enhet av en hel hög olika kort stackade på varandra och en 9v inbyggd AC PSU möjligtvis?
I vårat fall så dog kondensatorerna först och sedan halvdog PSU delen. Sedan tog den med sig mosfet-arna till 5v regleringen...
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

vaxfan skrev: 30 juni 2022, 18:42:32 Som Micke_s skriver, kolla närliggande elektrolytkondensatorer. Kontrollera även ingående och utgående spänningar från chippet.
ESR=Ekvivalent Serie Resistans.
Bild
Bild

Här kommer bild på kretskortets fram och baksida. Det som är inringat i svart är där kretsen satt, jag har tagit bort den för att det går att köra centralen utan kretsen men då fungerar inte kortläsaringången.

Ser ni något speciellt att kolla på?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Micke_s skrev: 30 juni 2022, 18:48:07 Mitt var också i passagesystem :D

Består varje enhet av en hel hög olika kort stackade på varandra och en 9v inbyggd AC PSU möjligtvis?
I vårat fall så dog kondensatorerna först och sedan halvdog PSU delen. Sedan tog den med sig mosfet-arna till 5v regleringen...
Nej det låter som ett annat system, det är systemet kör man med extern 24volt strömförsörjning.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av vaxfan »

Enligt databladet är absolut maximal inspänning 20 volt för XRP7664.
Vad är spänningen mellan ben 2 och 4? Den bör inte överstiga 18 volt.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jag mätte faktiskt precis det nu innan du frågade.

Mellan Vin och Gnd padsen (kom ihåg att kretsen är borta så jag mäter på tomma pads) så fluktuerar spänningen mellan 19,89-20,03 Volt

Vet inte om det kan vara för att kretsen är borta, och spänningen dras ner något ifall jag hade haft en krets där?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Kondensatorerna som sitter längst upp till höger i bild, märkta 33, EHA, td3. Kan jag inte mäta, får OL på dom. Alla andra kondensatorer kan jag mäta och få mätvärden som stämmer med märkningen.

Men jag mäter med en Fluke 117 och jag mäter in circuit, vet inte om det är därför?
Jag försökte löda loss kondingarna men det var helt omöjligt.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jag mätte precis spänningen mellan pin 2 och 4 på den xrp7664 som sitter på framsidan av kretskortet, spänningen in på den var 20,03 volt också och den är ju i drift.

Det står ju att 18Volt är maximum operating voltage och 20volt är absolute maximum voltage med tilläggstexten:
"Exposure to absolute maximum rating conditions for extended periods of time may affect reliability"

(EDIT)
Jag kom precis på att 24V nätaggen levererar cirka 27 volt ut, så jag ställde in mitt labbaggregat på 27 volt och mätte igen. Nu får XRP7664 kretsen mellan pin 2 och 4 en spänning som pendlar mellan: 20,8 och 21 volt, det verkar vara samma spänning till XRP7664 på både framsidan av kortet (den som inte brunnit) och XRP7664:an på baksidan som har brunnit.

Centralenheten är specad för upp till 29volt input.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja om den där kretsen matas med runt 20V i "normalläget" så är det ju inte konstigt om de går sönder då och då.

Om du kan mata apparaten med 27V och regulatorn i fråga då "bara" matas med drygt 20V så måste där ju sitta någon annan regulator innan denne.
Du får försöka följa matningen bakåt och ta reda på vad dessa 20V kommer ifrån, så kanske man kan komma fram till hur det kan minskas.



Annars om ett stort antal likadana enheter går sönder på löpande band trots korrekt inkoppling så kanske det är läge att fråga tillverkaren vad de säger om saken.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Tillverkaren är redan inblandad. Men dom har komponentbrist så jag får inga ersättare.

Centralen är specad 20-29 volt, på 20 volts matning så får XRP7664 17,8 volt.. Spontant känns det som att om jag skulle mata centralen med 20 volt istället skulle den kanske överleva. Problemet är bara att det ska vara batteribackupat och hela den biten.
Finns det färdiga produkter för att få ner en 27 voltsmatning till 20 volt. Den är specad: 20-29Volt, 1VPP ripple.
Skriv svar