Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Bild

Nu är jag åter tillbaks från semestern.
Jag har mätt upp kondensatorn mellan ben 3 och jord, den verkar ligga på 1nF uppmätt med min Fluke 117. Fluke 117 kan inte mäta under 1nF så jag vet ju inte om det kanske är typ 0,8nF eller så.

Avkopplingskondensatorn till MC33063 är precis som du sa kondensatorn märkt 220, den mäter 230uF in circuit.


Vilken prisklass måste jag lägga mig på för ett oscilloskop för arbetsuppgifter liknande denna? Någon som har ett förslag?
Kan jag mäta upp transistorerna att de fungerar?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Swech »

nu när du kör systemet utan den trasiga ICn är det inte säkert att lasten till regulatorn är tillräckligt.
Regulatorn kan endast släppa på spänning, den kan inte sänka den utan det måste lasten i sig göra
Lägg på en last på 500-1000 ohm mellan utgång och minus och kolla om det fortfarande blir fel spänning
Ett vanligt motstånd funkar

Swech
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Provade nu lite olika
med 660 Ohm sjönk spänningen till 18,8 Volt (knappt något alltså)
440 Ohm sjönk spänningen till 18,6 Volt
220 Ohm steg spänningen till 20,6 Volt?.. ?


Avlödde spolen så att jag kunde koppla min multimeter i serie med spolen och mätte strömmen i kretsen.
Den starta på 107mA, stiger lite till 117mA under uppstart och efter ett tag så landar den på 98mA.
dvs. det finns en last kvar på det som borde vara 12voltsrailen som drar cirka 0,1A.

Med mina resistorer bör jag har dubblat den lasten till 0,2A och då steg spänningen som sagt.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Provade att sätta dit en ny XRP7664 och sedan köra på en 12volts matning på spolens output pad (med spolen bortlödd). Nu är spänningen på spolen som ska ha 5 volt bara på 1,3 Volt.. Så jag antar att jag har ytterligare fel förutom att 12volten är för hög. Börjar kännas tröstlöst och är på väg att ge upp.

Om jag kopplar bort spolen på 5voltsmatningen så får jag 12volt ut från regulatorn där, provade att sätta en 1kohm resistor över matningen men spänningen sjönk inte.

Kan det vara så att feedbacken som xrp7664 använder för att reglera är ansluten efter spolen, och när jag kopplar bort spolen så slutar den reglera helt?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Swech »

Transistorn som är kopplad till regulatorn är 99% kass, det är ända sättet för regulatorn
att reglera, via denna. Om det är kortis i denna så kan inte regulatorn
stänga av den och din utspänning drar iväg

Swech
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

SueCia skrev: 16 juli 2022, 17:47:43 Kan det vara så att feedbacken som xrp7664 använder för att reglera är ansluten efter spolen, och när jag kopplar bort spolen så slutar den reglera helt?
Ja.

Om transistorn är kortsluten så kan du testa detta genom att lossa på motståndet märkt 3300.
Om utspänningen fortfarande är hög så är förmodligen transistorn sönder.

Avkopplingskondensatorn på 220 uF verkar ha rätt kapacitans men kan ändå ha för hög esr.
Om kondensatorn är svår att löda loss så kan du löda in en ny kondensator parallellt med den gamla. Observera polariteten.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

SueCia skrev: 16 juli 2022, 01:37:04Vilken prisklass måste jag lägga mig på för ett oscilloskop för arbetsuppgifter liknande denna? Någon som har ett förslag?
I princip vilket oscilloskop som helst som inte är trasigt är bra nog till detta. Dvs ett begagnat analogt för ett par hundra duger. Moderna digitala är dock rätt trevliga på många sätt, så om du har intresse och budget så är ett nytt också ett bra köp.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

MiaM skrev: 16 juli 2022, 20:03:04 I princip vilket oscilloskop som helst som inte är trasigt är bra nog till detta. Dvs ett begagnat analogt för ett par hundra duger. Moderna digitala är dock rätt trevliga på många sätt, så om du har intresse och budget så är ett nytt också ett bra köp.
Intresset stiger ju hela tiden så ett oscilloskop kan få kosta litegrann.
https://www.amazon.se/DS1054Z-digitalt- ... 5209&psc=1
Är det där ett bra köp? Den är ju ganska gammal men den verkade vara the shit runt 2015
ghu skrev: 16 juli 2022, 19:24:20
SueCia skrev: 16 juli 2022, 17:47:43 Kan det vara så att feedbacken som xrp7664 använder för att reglera är ansluten efter spolen, och när jag kopplar bort spolen så slutar den reglera helt?
Ja.

Om transistorn är kortsluten så kan du testa detta genom att lossa på motståndet märkt 3300.
Om utspänningen fortfarande är hög så är förmodligen transistorn sönder.

Avkopplingskondensatorn på 220 uF verkar ha rätt kapacitans men kan ändå ha för hög esr.
Om kondensatorn är svår att löda loss så kan du löda in en ny kondensator parallellt med den gamla. Observera polariteten.
Tog bort resistorn märkt 3300 och provade, då hade jag 24 (ish) volt på båda sidobenen men 0v på output benet. Betyder det att transistorn är hel o fin då? :)
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Ja den är förmodligen hel då.
Nu har du nästan bara elektrolytkondensatorerna kvar att byta
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Bild

Nu har jag ritat upp det jag har kunnat följa upp i den här kretsen, och haft tillgång till ett fungerande kort igen så nu vart det enkelt att konstatera att två elektrolyter (efter MC33063 dock) är trasiga. Se schemat jag ritat.

Nu när jag ändå är igång att ritar, finns det något sätt för mig att veta på dessa transistorer vad som är BCE och om det är PNP eller NPN?

Dioden jag ritat har jag troligen ritat åt fel håll, eller hur?

Nu gäller det att få tag i nya kondensatorer... Finns det något smidigare sätt att få loss såna där kondensatorer? Benen släppte inte oavsett hur länge jag värmde med med 450grader inställt. Varmluft ska man väl undvika vid elektrolyter då de exploderar då...

Båda stora fyrkanterna är alltså transistorer som jag ej vet hur jag ska rita...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av mrfrenzy »

Mät spänning på de tre benen på transistorn i ett visst driftfall så går det ju enkelt att klura ut vilken typ det är.

Om den trasiga kondensatorn exploderar gör ju inte så mycket du ska ändå slänga den.
Man kan använda dubbla lödkolvar om man inte vill köra varmluft.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Den nedre transistorn är en pnp.
Bas till vänster.
Emitter till höger
Kollektor uppåt.

Det ser ut som att nästa transistor är likadan

Dioden är felvänd

Sitter det inte en spole till mellan regulatorkretsarna?
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Tack.

Hmm, nej det sitter ingen mer spole. Det sitter en diod och en spole i serie med VCC in på MC33063 och en spole på ben 3 på XRP7664 men det är ju på outputsidan.

Borde det ha varit en till spole tycker du?
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Jag såg nog fel
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

OK
Nu har jag fått hem kondensatorer och felet är löst, tyvärr var det som jag trodde fler följdfel.

När jag hade lödit dit kondensatorerna provade jag starta kortet utan XRP 7664 monterad och då hade jag 12volt ut från regulatorkretsen. Kändes så jävla gött, lödde dit XRP7664I och provade med den på plats. Då sjönk 12volten till 4 volt och transistorn på MC33063 regulatorkretsen blev 80-85 grader varm (på ett fungerande kort är det i stort sett noll värmeutveckling i den transistorn)

Det sitter ju två stycken XRP 7664I på kortet, en på framsidan och en på baksida, båda matas ifrån 12volten från MC33063 men det sitter en transistor emellan på något vis.
Det lustiga är att om jag bara kör XRP 7664I på framsidan på plats så har jag 12volt ut, och samma sak om jag bara kör XRP 7664I på baksidan på plats då har jag också 12volten kvar från MC33063, så det är när båda XRP7664I sitter på plats som 12volten dyker till 4 volt.

En sidofråga nu då.

Det känns som man bör kunna börja reda ut vad som orsakar dessa haverier nu.
Är det troligast att:
1 - Kondensatorerna dör vilket orsakar 12volten att bli 19 volt och bränner kortet
2 - Någonting på kortet dör vilket i sin tur dödar kondensatorerna?

Det som får mig att tro att det är kondensatorerna som dör först är att:
En av de trasiga centralerna dog när jag brutit strömmen till den och när jag skulle slå på den igen börja det surra i centralen och luktade bränt. Stängde av den efter max 10 sekunder och därefter har den inte varit igång. Kondensatorerna i den centralen mäter också OL, kan kretskortet gå sönder på ett sånt sätt att den dödar kondensatorerna inom 10 sekunder?

Om alternativ 1 är det som är mest sannolikt, är det då troligt att kondensatorerna är av dålig kvalité, eller kan kretskortet vara byggt på ett vis som dödar kondensatorer i förväg på något vis?
Kondensatorerna är specade för 25 volt vilket räcker då dom sitter på 12volt kretsen, kan det ändå finnas anledning att välja kondensatorer på 50 volt för längre livslängd?
Skriv svar