Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av pi314 »

Antag att det är ett konstruktionsfel som får korten att gå sönder på löpande band.

Man kan laga korten, men dom kommer troligen att gå sönder igen.

Man kan hitta konstruktionsfelet och designa om. Det är troligen svårt på befintligt kort.

Man kan ersätta strömförsörjningen på kortet med en extern strömförsörjning.

Från det vi vet är jag benägen att hålla på det sista alternativet.

/Pi
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

ghu skrev: 2 juli 2022, 12:39:25 Det sitter förmodligen en förregulator innan dina regulatorer som tar ner spänningen från 20-29 V till 12 V.

Om man tittar på fotot på ditt kort verkar det sitta en regulator nedåt till vänster om din markerade svarta ring. På kapseln står det 3306 någonting.

Om detta är en förregulator som går sönder kan du få de felsymptom som du beskriver.
Jag har precis spänningsprovat samtliga ben på den kretsen mot jord och det finns en 24volt (labaggregatets spänning) samt en 14 volt. Tyvärr ingen cirka 20 volt :(

Jag har mätt igenom alla kretsar som ser likadana ut och ingen av dem har 19 volt, förutom en krets märkt L2904, och om mitt googlande stämmer så är det en comparator och 20volten jag hittar är på VCC benet, då det känns rimligt att anta att även denna får 20 volt istället för 12volt, har ohmmätt från VCC på XRP7664 till VCC på denna och det är 0 ohm.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av säter »

SueCia skrev: 1 juli 2022, 17:28:15 Någonting går sönder så att 12,8 volt matningen blir 20 volt och bränner sönder en av XRP7664 kretsarna
Jag är novis, men jag tycker att detta låter troligt.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av agehall »

Jag skulle säga att det bästa är att titta på hur spänningsreguleringen fungerar - det känns ju onekligen som att något där går sönder och det kan vara så enkelt som ett feedback-motstånd som ger upp.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

SueCia skrev: 3 juli 2022, 16:48:33
ghu skrev: 2 juli 2022, 12:39:25 Det sitter förmodligen en förregulator innan dina regulatorer som tar ner spänningen från 20-29 V till 12 V.

Om man tittar på fotot på ditt kort verkar det sitta en regulator nedåt till vänster om din markerade svarta ring. På kapseln står det 3306 någonting.

Om detta är en förregulator som går sönder kan du få de felsymptom som du beskriver.
Jag har precis spänningsprovat samtliga ben på den kretsen mot jord och det finns en 24volt (labaggregatets spänning) samt en 14 volt. Tyvärr ingen cirka 20 volt :(

Jag har mätt igenom alla kretsar som ser likadana ut och ingen av dem har 19 volt, förutom en krets märkt L2904, och om mitt googlande stämmer så är det en comparator och 20volten jag hittar är på VCC benet, då det känns rimligt att anta att även denna får 20 volt istället för 12volt, har ohmmätt från VCC på XRP7664 till VCC på denna och det är 0 ohm.
Du kan inte mäta utspänningen från förregulatorn genom att mäta på MC33063: ans pinnar.
Orsaken är att det är verkar vara kopplat en extern PNP-transistor till utgången på MC33063.
PNP- transistorns sitter mellan din svarta ring och MC33063.
(Man kan starkt misstänka att denna PNP-transistor har gått sönder. Det är förmodligen en darlingtontransistor. EDIT Det är inte en Darlington
Kan du läsa av vad som står på denna transistor?)
Om du vill mäta utspänningen från förregulatorn måste du mäta på kollektorbenet hos denna PNP transistor.
Har du ett oscilloskop och mäter på kollektorbenet så ska du kunna se switchförloppet.
Om du mäter med multimeter är det bättre är att mäta efter switchregulatorns spole som verkar sitta ovanför MC33063 i din bild eftersom switchfrekvensen är bortfiltrerad där.

Din regulator verkar ha schemat enligt figur 6 b i databladet i länken nedan:
En spänningsdelare (som bestämmer utspänningen) från Vout till ben 5 på MC33063 saknas i schemat

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/mc330 ... %253Daw.ds
Senast redigerad av ghu 6 juli 2022, 09:29:38, redigerad totalt 1 gång.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Stort tack. Det verkar som du har rätt, mäter jag på spolen så har jag 19,8 - 20 volt, vilket stämmer med spänningen jag uppmäter på vcc på den trasiga XRP7664, men jag har ingen kontinuitet från spolen till VCC, är inte det konstigt? Är inte spolen "överlämningspunkt" där spänningen är färdigreglerad och redo att delas ut till sina förbrukare så att säga?

Jag trodde att jag hade hittat ett fel så jag blev lite exalterad nyss, en resistor vid regulatorn du pratar om var märkt R150 vilket jag tog för givet att det skulle vara 15 Ohm, men mätte 0,1 ohm. Men samtidigt tyckte jag det var märkligt då jag har lärt mig att resistorer aldrig går sönder och kortsluts, utan snarare går åt andra hållet, så jag började googla och kunde konstatera att R:et gör att det skulle vara en 0,15Ohms resistor o då stämmer ju min mätning.. :P

Transistorn är märkt:
W1G
W46

Spänningen ut från transistorn är alltså 19, 8 volt, om det är korrekt eller inte vet jag ju inte, jag skulle ju misstänka att jag borde ha 12 volt där. Jag har försökt googla på transistormärkningen men där hittar jag absolut ingenting.

Resistorerna kring regulatorn verkar iallafall vara hela. Skulle transistorn kunna gå sönder på ett sätt som ger 20 volt istället för 12 volt om instoppad spänning är 24 volt?

Jag har tyvärr inget osciloskop, jag har alldeles för dåligt med utrymme på min arbetsbänk, kommer införskaffa ett oscilloskop så snart jag har ett bättre arbetsutrymme.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Bild

Men gah!! Hur fan har jag kunnat glömma det här..

OK. När dessa kort går sönder så dör centralen, men den fortsätter dra ström, mer ström än vanligt. Transistorn längst upp till höger i denna bild blir då glödhet så länge XRP7664 sitter kvar på kortet ( Den xrp som har ett hål i sig ) Det är noll ohm mellan VCC på XRP7664 och benet jag markerat med svart streck på denna bild. DVS. det är ju självklart den här transistorn som matar den trasiga kretsen...

Jag fortsätter leta. Men verkar det rimligt att jag mäter upp 19,8-20 volt på alla ben på transistorn förrutom det nedre markerat med rött, det mäter jag 19,3 volt på.?

W1G verkar vara själva typen av transistor? är W46 inte viktigt?

MVH //

Bah, avlödde båda transistorerna och de mäter exakt likadant. Kan inte tro att det är något fel på dem då?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Om du mäter spänningen till jord på alla ben på MC33063 samt på alla ben på transistorn mellan MC33063 och din svarta ring och lägger ut här så kan vi nog avgöra vad som är fel.

MC33063:
Vben1 =
Vben2 =

osv
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Här kommer mätvärdena:

Ben 1 (Switch collector) ::::::::::::::::::: 14 - 14,8 Volt
Ben 2 (Switch emitter) ::::::::::::::::::::: 0V
Ben 3 (Timing capacitor) ::::::::::::::::::: 0,658 Volt
Ben 4 (GND) :::::::::::::::::::::::::::::::::: 0V
Ben 5 (Comparator inverting input) :::::: 1,971 - 1,989 volt
Ben 6 (VCC) :::::::::::::::::::::::::::::::::: 23,66 Volt
Ben 7 (Ipk) ::::::::::::::::::::::::::::::::::: 23,64 Volt
Ben 8 (Driver Collector) ::::::::::::::::::: 14,16 - 14,40 volt
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Eftersom spänningen på ben 5 är mycket större än referensspänningen (1,25 V) så borde MC33063 reglera ner utspänningen genom att switchtransistorn stryps större delen av periodtiden. Detta borde ge en spänning på ben 1 och 8 som närmar sig matningsspänningen 24 V. Eftersom denna spänning är ca 14 V så verkar MC33063 vara sönder. Med ett oscilloskop skulle man kunna se hur spänningen på switchtransistorns kollektor ser ut och vara helt säker.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Tack, eftersom jag inte har något oscilloskop så tänkte jag att jag chansar att beställa hem ett par, men det verkar lättare sagt än gjort.

Har jag förstått det rätt om det är MC33063ADG jag ska ha, är det så att bokstäverna i detta fall bara säger vilken utformning kretsen har?

https://www.mouser.se/ProductDetail/ons ... hPHA%3D%3D

Är det denna?

MVH //
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

SueCia skrev: 4 juli 2022, 01:04:41 Stort tack. Det verkar som du har rätt, mäter jag på spolen så har jag 19,8 - 20 volt, vilket stämmer med spänningen jag uppmäter på vcc på den trasiga XRP7664, men jag har ingen kontinuitet från spolen till VCC, är inte det konstigt? Är inte spolen "överlämningspunkt" där spänningen är färdigreglerad och redo att delas ut till sina förbrukare så att säga?
Att det inte verkar vara direktkontakt mellan spolen och VCC på nästkommande krets tyder på att det sitter något däremellan t ex en transistor eller diod
Nu börjar jag undra över hur batteribackupen är inkopplad och om det är korrekt gjort.
Sitter backupbatteriet inkopplat direkt till kretskortet som går sönder?
Är backupbatteriet på 12 V eller 24 V?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Den här centralen har ingen batteribackup i sig självt. Matning till denna central kommer ifrån ett batteribackupat nätaggregat.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Har inga mer tips med den info som finns.
Bästa vore ett kretsschema från tillverkaren.

Lite allmän info vore bra.
Hur gamla är korten?
Är de gamla kan det vara dåliga kondensatorer

Har något ändrats sen de driftsattes från början?

Är nätaggregaten från tillverkaren eller är de i främsta hand avsedda för något annat.
27 V från ett 24 V aggregat låter mycket med moderna 1% komponenter
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jag förstår att det inte finns fler tips att ge. Har ett par MC33063 (hoppas jag beställde rätt iallafall) på väg hem så får vi se om det blir någon skillnad. Det är ju solklart att 24Volten inte omvandlas till 12Volt som den ska.

Vi använder oss av lite olika nätaggregat.

Swanson SM40 24V 5A
Milleteknik Neo 24V 10A
Swanson SM3000 24V 10A

Milleteknikaggregatet säljs av tillverkaren till systemet och det nätagget levererar 27Volt både uppmätt och i dokumentationen. Har aldrig stött på ett 24V nätagg med batteribackup som levererar under 27 volt, verkar vara standard. Specifikationen säger: Utgående spänning
27,3 VDC (24 V)

Korten är 3 år gamla, kruxet är att dom ersätter ett äldre system som rullat på i 20-30 år utan haverier alls, så kunden är lätt missnöjd. Tillverkaren håller på med en egen utredning av detta problem och innan dom kommit fram till något kan jag bara titta på medans jag väntar på att nästa central går sönder, detta i kombination med att det är komponentbrist och omöjligt att få tag på nya centraler gör att jag är extra angelägen att försöka fixa detta.

Det är ingenting som har ändrats förutom att vi successivt uppdaterat firmwares i centralerna.

Jag tackar för all hjälp hittills, det är guld värt även om jag inte lyckas lösa problemet. Jag har åtminstone fått en lite bättre uppfattning om kretskort, kommer dock inte att ge upp. Har snarare tagit en liten paus medans jag väntar på kretsar, och hjälper det inte med en ny regulator så får jag försöka leta vidare.
Skriv svar