Python problem

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Python problem

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort ett program i Python som pratar med National Instruments USB-6210 och en seriell port.

Dessa element ihop med ett testfixtur ger möjlighet att testa, programmera, funktionstesta och trimma output automatisk - o det sparar mycket tid för mig.

Fungerar riktigt bra - men jag vill finputsa på det, dels för enkel användning och dels för att lära mig.

Jag vill kunde välja lite saker för att göra installationen enklare:
* Vilket program som ska användas för att programmera µC'n (STM32_Cube_CLI.exe) inkl. sökväg. Detta fungerar redan.
* Vilken ELF-fil som ska petas in i µC. Detta fungerar redan.

* Vilken COM-port som ska användas till kommunikation med DUT.
- Detta ger mig problem. Inte med att skapa en lista över COM-portar men med att skapa en lämplig drop-down meny i den tkinter.menubar jag använder.

* Sist en punkt som avgör om en temp. sensor finns eller inte (olika versioner HW) är ett FEL eller bara ett problem.
Kan jag få löst COM-port delen är detta en kopia med valet mellan True eller False.

Jag sparar dessa värden i en inställningsfil (.INI) och det fungerar perfekt redan.

Jag har hittat hur jag ska göra, en del exempel osv - men jag vill ha ett "löst" fönster som hoppar fram där jag kan välja i en drop-down meny och sedan försvinner - och det hittar jag ingen exempel på.

Har såklart testat en hel del men inte kommat i mål än.

Och någon här har rimligt säkert haft liknande problem...
robinr
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:44:21

Re: Python problem

Inlägg av robinr »

Om du kör någon form av desktop system så kan du kolla på tkinter där i kan du göra ett GUI om du vill.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Python problem

Inlägg av rvl »

Icecap skrev: 28 juni 2022, 11:38:50 - Detta ger mig problem. Inte med att skapa en lista över COM-portar men med att skapa en lämplig drop-down meny i den tkinter.menubar jag använder.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Python problem

Inlägg av Icecap »

GUI:
ARDS Function Test.png
Gammal version, det är tillagt meny-funktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Python problem

Inlägg av Icecap »

Och numera är det likgiltigt. Testenheten är på plats hos bestyckningsfabriken och numera får vi färdiga kretskort som fungerar o är trimmade.

Det ska utföras lite ändringar - men det är för att det inte ska hänvisas till de 3 versioner vi använder men till de aktuella beställningsnummer.

Jag funderar dock på att få det till att fungera ändå, bara för att få det till att fungera. Jag kan vara en aning envis...
Skriv svar