Alternatorer och LifePO4?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Hade en diskussion någon annanstans om detta. Victron har en video där de visar hur en alternator börjar ryka då den skall ladda ett LFP vid låga varv. Strömmen blir för hög och kylningen otillräcklig. Någon invände att man inte alls kan tro på det för Victron är bara ute efter att sälja sina DC/DC omvandlare.

Må så vara, men ett blybatteri har en inre resistans om kanske 0,2 ohm, medan ett LFP har 0,002 ohm. Jag misstänker att de flesta alternatorer, speciellt sådana som sitter i äldre fordon eller båtar inte har någon strömbegränsning alls, utan man antar att maxströmen begränsas av blybatteri och kablage. Att i sådana fall ladda ett LFP kan leda till väldigt höga strömmar och då bortser jag från att man antagligen kommer att överladda LFP batteriet om man laddar detta till 14,4V

Kommentarer?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av Palle500 »

Växelströmsgeneratorn är självbegränsande av strömmen. Strömmen är en funktion av spänningen. Det enda som regleras är spänningen typ 14,2-14,5 Volt. Dagens regulatorer är elektroniska, men förr var dom eleltromekaniska och man kunde ställa spänningen som i ditt fall lite lägre för att det inte skall laddas till för hög spänning. Mig veterligt har inte strömbegränsningen något med batteriets inre resistans (motriktad EMK). Utan begränsningen är en funktion av generatorns konstruktion.
Det du och Victron påvisar att generatorn ger magisk rök, beror nog på att den går på max effekt under längre tid än vad den är konstruerad för (kyler inte tillräckligt). Vilket beror på att man monterar "fel" sorts batteri som har en lägre spänning.
Lösningen är då en färdig produkt tex Victron DC-DC laddare avsedd för LifePO4 batterier. Alt bygga en egen liknande laddare.
https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-a ... lerdon-m-m
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av Wihelm »

Vad står det att max/rekomenderad laddström är på de batterier du har i åtanke.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Vad står det att max/rekomenderad laddström är på de batterier du har i åtanke.
Det varierar ju jättemycket, men för SLA brukar det vara ungefär C/10, medan ett LFP kan laddas med 1C, fast man brukar rekommendera C/3
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Det du och Victron påvisar att generatorn ger magisk rök, beror nog på att den går på max effekt under längre tid än vad den är konstruerad för (kyler inte tillräckligt).
Precis. I videon påpekar de nogsamt att det hände vid lägre varv då kylningen inte räckte till. Man skall ju inte måla den lede på väggen i onödan, men inte heller ignorera problemet. I en båt kan ju dessutom det bli ganska varmt i motorrummet vilket förvärrar problemet. Där kan ju dessutom sitta vadsomhelst från en modern industridiesel till en gammal VP MD5.

Vad jag menar med den inre resistansen är ju att man potentiellt kan få mycket högre strömmar/effekter om man laddar ett LFP än ett SLA och att generatorn kanske inte dimensionerats för detta.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av Wihelm »

Det skall stå i databladet till batteriet hur det skall laddas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av mrfrenzy »

En enkel lösning är ju att sätta en längre och lite klenare kabel från generatorn. Spänningen är ändå mer än tillräcklig för att ladda dessa batterier.
4 meter 6mm2 får till exempel ett spänningsfall om 1,2V vid 100A men vid 10A är det bara 0,12V.

Ladda ur batteriet helt och mät strömmen vid laddning med just din generator så det är omkring märkströmmen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Japp, det är en enkel sneaklösning.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av davidi »

AndersG skrev: 21 juni 2022, 10:14:22
Vad står det att max/rekomenderad laddström är på de batterier du har i åtanke.
Det varierar ju jättemycket, men för SLA brukar det vara ungefär C/10, medan ett LFP kan laddas med 1C, fast man brukar rekommendera C/3
Brukar man? 3C ska väl annars vara ok för LiFePO4?
I vilket fall som helst inga problem för mina 180 Ah i båten då generatorn ger rätt långt från 540 A.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av nifelheim »

Palle500 skrev: 21 juni 2022, 10:09:39
Det du och Victron påvisar att generatorn ger magisk rök, beror nog på att den går på max effekt under längre tid än vad den är konstruerad för (kyler inte tillräckligt). Vilket beror på att man monterar "fel" sorts batteri som har en lägre spänning.
Jag har själv upplevt brinnande generator med "rätt" sorts batteri. :D
hade 100A 24Volt generator kopplad till ca 250Ah batteribank,
det laddade långsamt så det blev nya feta kablar hela vägen från generator direkt till batteribanken.
Mycket bättre, men ibland tog det slut, bytte batterierna till totalt 560Ah.
Funkade perfekt , men inte så länge, generatorn brann upp, tänkte att den var ju gammal,
satte dit en helt ny Mitsubishi 100A generator, den brann ganska snabbt också.
Helt klart hög temperatur lacken på koppartåden såg inte fin ut.

Satte dit en fetare 150A generator och det verkar funka än så länge :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av mrfrenzy »

Denna nya Mitsubishi 100A generator, vilken årsmodell av fordon satt den i från början?
Konstruktionen är ju inte ny även om man köper en sprillans ny 740-generator idag.

Ofta finns det specificerat för en motor vilket som är största tillåtna batteri (CCA), mest för att startmotorn inte ska bli överhettad, men det kan ju mycket väl vara så att de räknar med att det följs även för generatorns skull.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Brukar man? 3C ska väl annars vara ok för LiFePO4?
Det är vad Winston rekommenderar, fast man KAN ladda med högre. Det beror på vilken livslängd man vill ha.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av nifelheim »

Scania 2013, samma generator sitter på årets modell också.
Så här säger manualen, inget om max storlek.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av mrfrenzy »

Hur stor är batterilådan på den Scanian? Det får knappast plats större batterier än 180-250Ah.
Och då har man inte heller högre CCA än 800-1200A vilket begränsar laddströmmen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Alternatorer och LifePO4?

Inlägg av AndersG »

Får säkert plats med Litiumbatterier :)
Skriv svar