Bevattning (eller nåt annat kul), relästyrning med Raspberry Pi

Berätta om dina pågående projekt.
peoy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2007, 11:27:20
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Bevattning (eller nåt annat kul), relästyrning med Raspberry Pi

Inlägg av peoy »

Eftersom ingen (av de som såg mitt inlägg) i FB-gruppen "Svenska hemautomatiseringsgruppen" (40,5k medlemmar) kunde svara nåt vettigt så provar jag här :)

På Stadens motocrossbana använder vi idag en gammal PC med en Ubuntu-installation och ett reläkort på paralellporten som styr magnetventiler för bevattning av olika sektioner av banan. Reläkortet har 8 relän, men vi behöver 9 (åskan hade paj det sista reservkortet förra året).

Tanken har varit att ersätta den gamla PCn (10 år+ i ett uteskåp innan åskan tog även den första versionen av den) med nåt enklare då reläkorten inte längre är så enkla att få tag på (även om man kan masstillverka en reservbunt ganska enkelt)
==
Copy och pasta från gruppen:
Jag har ett 16-kanals reläkort (det från m.nu, med en 10x2 pin-header) som ska anslutas till en Raspberry Pi på lämligt sätt (dvs inte med en massa lösa sladdar). Pi:n kan ta sin strömförsörjning från reläkortet (+5 på pin 1 och 2, gnd på pin 19-20, resten av pinnarna är för reläna).

Eftersom Pi:n har tillräckligt många GPIOs ändå så låter jag bli att använda de jag sett rekommendationer om att låta bli (GPIO 0-3, 14-15) och jag kan också lämna SPI0 lediga för annat. Så om jag skulle rita själv skulle jag använda GPIO enligt bilden (GND går såklart koppla till valfri på headern).

Nån som sett nåt färdigt PCB som gör denna koppling (eller liknande, vilka GPIOs som används, och än mindre i vilken ordning, spelar mindre roll) ?
Jag har hittat en färdig lösning där Pi och reläkort är i ett, men då bara med 8 relän (https://www.waveshare.com/rpi-relay-board-b.htm), och Unipi Neuron M203 kändes lite overkill för att med relän styra några magnetventiler..
==

De svar jag fått är "går det att driva PIn på GPIO-kontakten ?", "Har du kollat att reläkortet funkar med 3,3v och strömmen från pajens gpio ?" och "det funkar mycket bättre med esp8266 på en 8-relämodul än med en Pi"..
På svar a svarar jag: JA, pi:n går att mata med 5V på pinne 2 och 4
På svar b svarar jag: JA, kortet fungerar med 3,3v då reläna triggas på LOW.
På svar c svarar jag: 8 relän är 8 för lite (eller 1-2 för lite). Har inte esp8266 lite för kort räckvidd för att nå att styra på 2,5 mils avstånd, och är det inte lite riskabelt att bränna om styrprogrammet på samma avstånd (för att uppdatera reläval, körtider och tidsscheman) ?

Gällande strömstyrkan då reläpinnarna jordas, så är den uppmätt till strax under 4mA, så om alla reläna ska gå ha slutna samtidigt går det över PI:ns gräns på max 51mA på alla pinnar tillsammans (om det nu även gäller för nyare än Pi2).

Optokopplarna (PC817C) som aktiverar reläna går enligt egen test "nästan" driva på så låg ström som 365uA (0,365mA). Det som då behövs för att aktivera reläna är att jag (själv) agerar paralellkopplat motstånd över den 10k-resistor som sitter mellan relästyrpinnen och jord :)
Mer realistiskt är det då att för att skydda PI:n lägga in resistorer med lägre värde än 10k:
2k = 1,286mA
3,3k = 0,908mA
6,8k = 0,515mA

Så frågan är fortfarande densamma (om ni inte även här tycker jag valt fel grej med pi + reläkort), finns det kanske nåt färdigt kort som kopplar samman en ganska standardiserad pinout på reläkorten (+5 till vänster, reläpinnar i mitten, GND till höger) med lämpliga (inte nödvändigtvis samma eller i samma ordning som jag valt) GPIO-pinnar på Pi:n ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bevattning (eller nåt annat kul), relästyrning med Raspberry Pi

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom denna styrning inte är sekundoperativ kan du ha en bunke reläkort om exempelvis fyra reläer och växla mellan korten så du kan ha många styrfunktioner.
Sätt då inte piggyback kort utan gör ett enkelt bakplan!
https://www.styrahem.se/p/350/relakort-4-relaerkanaler
Några sådana kanske!
https://r-pi.se/collections/rela
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 20 juni 2022, 22:31:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bevattning (eller nåt annat kul), relästyrning med Raspberry Pi

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom det är en förening/företag och det ska kunna skötas lång tid i framtiden även när du kanske inte är tillgänglig så hade jag valt någon standard-PLC som finns tillgänglig hos närmsta elgrossist. Typ Siemens Logo.
Spara en kopia av programmet på ett USB-minne och lägg på kontoret så kostar det bara ett par timmars arbetstid för valfri elektriker att byta om det skulle gå sönder i framtiden och ingen elektronik-nördig medlem finns tillgänglig.

Hemma däremot bygger jag med glädje egna lösningar med Raspberry, Arduino eller liknande där jag vet att ingen annan än jag själv ska serva.
Skriv svar