Går det att styra volymen på en siren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ghostflyer
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juni 2022, 19:31:45

Går det att styra volymen på en siren?

Inlägg av Ghostflyer »

Jag har en siren med tillhörande handomkopplare med knapp för att tala samt knappar för att spela upp diverse ”utryckningsfordons ljud”. (Det är en leksak) på sirenen står det 100w, 12v. Och sirenen tjuter högre än vad något öra tål!

Detta elende matas med ett 12v 4ah mc batteri.

Min efterforskning gör gällande att det i sirenen ska vara en elektromagnet som styr ett membran.

Jag har pillat av locket på sirenen (där alla trådar går in) där möts jag av ett litet kretskort där alla kablar ansluter. Dessutom är där 2 sladdar som viker ner i sirenen och (vad jag antar) matar själva elektromagneten (sirenen).

Min efterforskning får mig att tro att en vanlig potensiometer inte kommer funka (för hög ström).

Sedan fick jag tips om pulsmodelering. Jag tänker att man då får ta de två kablarna mellan kretskortet i sirenen och elektromagneten och klippa dem. Sedan tar man de två som sitter fast i kretskortet och kör in i moduleraren som ”spännings par”. De två som går ner till elektromagneten får ligga som ”motor”

För att försöka använda rätt ord så vill jag sänka amplituden. Men är rädd att man också förändrar själva ljudbilden. Alltså att ljudet låter annerlunda (ljusare/mörkare) eller något sådant.

Låter detta som något som kan funka. Eller är det feltänkt? Alla glada tillrop är välkommna :)
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Går det att styra volymen på en siren?

Inlägg av Tommy_Naseem »

Vi styr ljudets volym och karaktär via pwm utgång i vissa larmsystem.
Så visst går det
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Går det att styra volymen på en siren?

Inlägg av grym »

borde vara en vanlig högtalare, men ett motstånd i serie ska funka i vilket fall som helst,

klipp en av dom kablarna och koppla in ett motstånd, har du inget liggandes så prova ex med 12v lampa , ex positionsljus
Ghostflyer
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juni 2022, 19:31:45

Re: Går det att styra volymen på en siren?

Inlägg av Ghostflyer »

Kan rapportera att en 2k logarytmisk potensiometer löste biffen! Tack för er input :)
Skriv svar