Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av EPG »

Går det att seriekoppla 2st chassifläktar som exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... mm-p36183??
Tanken är alltså att de ska gå på halva hastigheten för att få ned ljudnivån.

Någon som har prövat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av grym »

japp, det brukar funka, men, om det skiljer i fläl'ktarna så kan det bli så att den ena står still och den andra går fortare

man kan komma förbi det med att ha något som är spänningsdelare parallelt med fläktarna, ex tv å kondingar som tål spänningen, motstånd funkar med men då tar det onödig effekt
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av EPG »

Just nu är jag mer inne på att parallellkoppla 3st 115-voltare men det borde ju fungera det också i så fall.

Jag tänkte vattenskära ut en plåt och sen montera en "array" med fläktar t.ex 4x6st och montera på någon typ av radiator (troligtvis från en bil) för att kunna kyla huset med hjälp av borrhålet.

Behöver bara räkna lite på vilken kyleffekt man får ut så det är nån mening med det. Nån som vet hur man räknar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av TomasL »

Nej, det kommer naturligtvis inte fungera, såvida du inte har 110V tillgängligt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av TomasL »

EPG skrev: 14 juni 2022, 23:03:50 Just nu är jag mer inne på att parallellkoppla 3st 115-voltare men det borde ju fungera det också i så fall.

Jag tänkte vattenskära ut en plåt och sen montera en "array" med fläktar t.ex 4x6st och montera på någon typ av radiator (troligtvis från en bil) för att kunna kyla huset med hjälp av borrhålet.

Behöver bara räkna lite på vilken kyleffekt man får ut så det är nån mening med det. Nån som vet hur man räknar?
Rätt meningslöst, du lär inte kunna få ens en tiondel av effekten du behöver för att kyla ned, möjligtvis en matkällare, men inte så mycket mer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av JimmyAndersson »

Epg:
”Just nu är jag mer inne på att parallellkoppla 3st”

Seriekoppla istället. Annars lär de inte överleva. (Om det är 115V-fläktar alltså.)

Jag har två 120mm serverfläktar i verkstan (men på 24 volt). Ena blåser in luft och den andra blåser ut. På det sättet kan jag byta luften i rummet på mindre än 5 minuter.


Tomas är som vanligt skeptisk, men vem har inte öppnat ett fönster i sovrummet en sommarkväll och fått ner temperaturen väsentligt…
Jag gjorde det själv tidigare i kväll.
26 grader i sovrummet och 15 ute. Nån timma senare upplevde vi det som svalt.
Så klart går samma sak att göra med en fläkt och en källa till luft som är kallare än stället man vill sänka temperaturen på.

Så testa! :tumupp:
(Och Tomas: Jag ser fram emot ditt svar… ;) )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av grym »

vilket borrhål?
bergvärme som du annvänder för att få värme och varmvatten hela tiden

och håller en 0-5 grader när du behöver kyla?

då kan man få ok kyla i ett hus
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av EPG »

Ja det är väl runt en 4 grader där nere i berget året om?
Har 180 meter borrhål och 91 kvadrat att kyla plus att det är betonghus med lite mer "tröghet" I än ett hus i trä.

Jag tror man ska tänka energi och inte effekt eftersom att solen värmer ju bara på dagen medans kyla kan man göra dygnet runt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av MadModder »

Ja precis det beror ju på hur stor massan är som fortsätter stråla värme.
I morse var det 17 grader ute och 24 inne. Öppnade balkongdörren och ställde en fläkt som blåste in i dörrhålet.
Hade igång spisfläkten och toafläkten för att få lite undertryck.
Det fläktade på bra genom hela vardagsrummet.
Efter två timmar, fortfarande 24 grader inne. Suck...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av TomasL »

EPG skrev: 15 juni 2022, 18:16:52 Ja det är väl runt en 4 grader där nere i berget året om?
Nej, det är det inte, temperaturen stiger snabbt i hålet, och då blir det inte så mycket kyla kvar.

Dock, för att beräkna hur mycket kyleffekt du behöver så testa detta https://www.itieffe.com/sv/condizioname ... re-aria-2/
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av Fortran »

Aha!
Så jag som har en stor kylkonvektor kopplat till borrhålet och 120kvm hus kan alltså inte hålla 20 grader inne under sommarhalvåret för att temperaturen stiger snabbt i borrhålet?
Då ska jag genast skicka mina termometrar på kalibrering för att dom ljuger. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av TomasL »

Javisst stiger temperaturen i borrhålet, är rätt vanligt att man laddar borrhål med överskottsvärme på sommaren, för att få ett varmare borrhål på vintern.
Samma är sk bergvärmelager där man kör ned överskottsvärme från olika processer och lagrar värmen i berget, för att sedan under vintertid kunna utnyttja den lagrade värmen.
Har byggt ett antal anläggningar där man använder borrhålen på detta sätt (ett 40-tal).
Hur mycket temperaturen stiger, beror ju naturligtvis på hur mycket effekt man kör ned, samt hur bra berget leder värme.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av Fortran »

Jo jag har för mig att det har nått ända upp emot 10-12 grader framåt slutet av augusti.
Men det räcker fortfarande till att kyla med.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5818
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av pi314 »

"Vllotemperaturen" i borrhålet är ungefär årsmedeltemperturen vid markytan. I Stockholmstrakten nu ca 8-9°C. I Oskarshamn troligen lite varmare.
Hur mycket temperaturen stiger/sjunker när man värmer (frikyla) / kyl (värmepump) hålet beror på ett antal faktorer.
Jag tror att det här är dom viktigaste, en del överlappande.
– Borrhålets/hålens totala djup.
– Eventuellt grundvattenflöde i/runt borrhål.
– Bergets värmeledningsförmåga runt borrhålet/-hålen.
– Effekt som hålet/hålen kan leverera.
– Energi som hålet/hålen kan leverera under ett år.
– Långtidsnedkylning. Jag utgår från att mer energi tas till värmepump än till frikyla.

Frikyla fungerar, om den är korrekt konfigurerad och dimensionerad. Frikyla motverkar också långtidsnedkylning genom att värma borrhålet/hålen på sommaren.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Seriekoppla 120mm 230V-fläktar?

Inlägg av TomasL »

Gissningsvis, med lite överslagsberäkningar, så behövs det ett par 3 kW sensibel kyleffekt, och med tanke på luftfuktighet mm så hamnar man nog på kanske 6 kW eller så.

Det behövs rätt stora batterier för att överföra den kyleffekten, med tanke på den låga temperaturskillnaden.
Skriv svar