Bygga egen ESD pikadoll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Börja hända grejer :)

Kontroller/ lågspänings kortet betällt. Alla högspännings delar kommer monteras direkt i låda och inte kretskort. Och såklart finns det en display!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Sakta men säkert.
DSC_0363.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av gkar »

Stiligt!

Du vill mäta upp pulsen. Det finns utförlig kalibreringsinformation i 61000 standarden för hur man gör det och hur man bygger kalibreringsfixtur. Jag har för mig att det krävs 400-500 MHz skopbandbredd enligt standard. Det är rätt branta sigtider.

Se också till att du kan skjuta på positiva och negativa pulser då de ofta beter sig helt olika.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Tackar tackar.

Ja alltså denna kommer en bli en fuskvariant.

Jag kommer ha kontroll på uppladdningen, dvs till vilken spänning cappen laddas upp till. Urladdningen blir lite skott från höften. Troligen kommer jag inte kunna mäta upp det ordentligt.

Sedan kommer den bara skjuta pos polaritet. Vill jag verkligen skjuta neg får jag helt enkelt skifta probarna.

Den skall ju användas som en grovtestare så att säga.

Jag har skjutit mycket esd med riktiga grejer, och min magkänsla säger att har man problem med ena polariteten har man problem med andra också. Tex överskjuter jag upp till 7kV utan ett enda fel med Pos pol lär den med stor sannolikhet klara neg oxå upp till iaf 4kV tex

Sedan håller jag med om att det ofta skiljer sig på nivå var det fallerar och hur det fallerar med olika pol.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Jaha nu funkar kontroller delen och HV modulen.

Nu till det stora problemet jag varit rädd för från början. Reläet jag använder har kontakstudsar från helvetet. Det stör ut hela kortet och t.om med min datorskärm startar om vid varje skott.

Vad ska jag använda istället?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Långt ifrån klart eg men det sprakar iaf.

https://youtu.be/QBnDhUDD88s
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det kontaktstudsar som gör att det sprakar så?

Jag menar, det är ju inte ett skott eller urladdning, utan känns mer som ett kontinuerligt sprakande under en liten stund.
Men känns ju heller inte som att det är riktigt den energin i varje stöt som vanligt. Men det kanske är för att energin smetas ut i många små pulser istället för en skarp?

Ser också ut som att det är långt mycket mer än de inställda 7.5 kV med tanke på hur långt det hoppar. :D




Kul att apparaten lever och att det går framåt i alla fall. :tumupp:
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga egen ESD pikadoll

Inlägg av newbadboy »

Du har helt rätt och helt fel. Jag har tyvärr misslyckats med just urladdningsdelen. Jag köpte ett relä som klarar 7.5kv men det kontaktstudsar utav helvete. T.om min datorskärm startar om sig. Och även hela esd pistolen ballar ur.

Så nu har jag så koden drar releät direkt i början och sen enablar jag bara HV modulen 400ms åt gången så det är eg därför det blir såna långa och härligt sprakande blixtar.

Däremot är det faktiskt exkat 7.5kV, jag har en HV diffprobe så jag har koll på amplituden. Den är väldigt lätt att ställa.

Nu måste jag helt enkelt hitta ett relä som faktiskt är gjort för detta ändamål. Finns en del på ebay men jag är osäker på vad man ska köpa. Det jag har nu kostade 600 på digikey och jag vill inte bara köpa på mig grejer på måfå. Men visst skulle jag kunna bygga en pistol för 3-4000 så är det def värt det. Just nu ligger jag runt 1500
Skriv svar