CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Stefan @£
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 juni 2022, 21:43:58

CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av Stefan @£ »

Hej

Går en utbildning och försöker förstå CNC programmering. Mina frågor är för att förstå hur kommandon funkar.



För att flytta mellan M(maskinolla) och W0 på bilden, 100mm, vilka alternativ finns?
Alt. 1. N010 G53 X100 Z0 ?
Alt. 2. Uppdatera nollpunktsregister för G53 till X=100 Z=0 och anropa G53 i detaljprogramet,
”N010 G53”. Aktiveras ny nollpunkt då?

Anta att man senare vill flytta nollan 200mm yttligare till änden på arbetsstycket, W1 på bild.
Utgår man då från aktuell nollpunkt W0 eller M-maskinolla ?
Alt. 1. N050 G54 X200 Z0 el. N050 G54 X300 Z0 ?
Alt. 2. Uppdatera nollpunktsregister för G54 till X=300 och anropa G54 i detaljprogramet, N050 G54?


Vektygsväxlingspunkt G55, det finns i litteraturen en programrad:
”N010 GO G55 X300 Z100”.

Förstår verkligen inte denna rad, för mig blir det dubbelt kommando i en rad.
”N010 GO X300 Z100” skulle betyda snabbtransport till X300 Z100.

Men när man lägger till G55 i samma rad, betyder det att man definerar verktygsväxlingspunkten till
kordinat X300 Z100?

Kan man istället i nollpunktsregistret skriva in X300 på G55 och sedan skriva:
”N010 GO G55” för att få samma funktion?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av hawkan »

Förflyttning sker alltid i något av G54..G59 koordinatsystemen.
Man skriver det kommandot en gång, på en egen rad helst, och efter det så gäller det koordinatsystemet.
G54 gäller från start.

Undantaget är när man vill förflytta i maskinkoordinatsystemet G53.
Då måste man skriva G53 på samma rad som G0 eller G1 och då gäller G53 bara den raden.
Nästa rad gäller inställt koordinatsystem G54..G59 som man hade innan.

Detta får mej att tro att verktygsväxling med G55 är fel. Det borde vara G53 tycker jag.
Dels för att man vill alltid kunna flytta till en säker plats för att byta verktyg, i maskinkoordinater.
Och att G55 står på samma rad som en massa förflyttningskoder. Så gör man med G53 inte med G54..G59.
Stefan @£
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 juni 2022, 21:43:58

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av Stefan @£ »

Tack för svar!

"Förflyttning sker alltid i något av G54..G59 koordinatsystemen.
Man skriver det kommandot en gång, på en egen rad helst, och efter det så gäller det koordinatsystemet.
G54 gäller från start".

-Gäller inte M(maskinnollan) från start?
-För att aktivera och definera ex. G56 kordinatsystem, kan man då uppdatera G56 i nollpunktsregistret och sedan ex. skriva:
"N10 G56" i programrad för att aktivera det nya koordinatsystemet?


"Undantaget är när man vill förflytta i maskinkoordinatsystemet G53.
Då måste man skriva G53 på samma rad som G0 eller G1 och då gäller G53 bara den raden.
Nästa rad gäller inställt koordinatsystem G54..G59 som man hade innan".

-Bra förklarat!

"Detta får mej att tro att verktygsväxling med G55 är fel. Det borde vara G53 tycker jag.
Dels för att man vill alltid kunna flytta till en säker plats för att byta verktyg, i maskinkoordinater.
Och att G55 står på samma rad som en massa förflyttningskoder. Så gör man med G53 inte med G54..G59".

-Kan man verktygsväxla i vilken postion man vill eller kräver styrsystemet att man först går till en specifik punkt?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av säter »

Har du X i spindelriktningen på svarven?
Det verkar konstigt tycker jag.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av hawkan »

Nollning görs mot maskinkoordinatsystemet. Men för de flesta system, och för det system jag har, linuxcnc så är G54 valt för förflyttningar efter start.
Det går inte att välja att jobba i maskinkoordinatsystem. Man kan sätta offset till 0,0 för G54-systemet och få den effekten med G54. Alternativt skriva G53 på varje rad.
Men man väljer alltid ett arbetskoordinatsystem att jobba i, normalt G54, eller så är det förvalt efter start.

Normalt byter man till det nya koordinatsystemet med t ex G55 och sedan nollar det mot arbetsstycket.
Men man kan väl skriva in offset i registren och sedan välja G55. Man kan säkert ändra i registren medan man har G55 valt. Står maskinen bara stilla borde det gå bra.
En rad med enbart
G55
byter till G55 arbetskoordinatsystemet. Radnummer om man vill ha det. Det är en enskild rad så maskinen ska stå stilla utan pågående rörelser. Så nästa rad då gäller G55.
Alla koordinatsystem sätts som offset till maskinkoordinatsystemet. Inte som först offset till G54 och sedan offset därifrån till G55.
Se G52 för undantag till detta, men det är inget som jag använder i alla fall.

Angående verktygsväxling så beror det på maskinen. Är det armar som ska in och greppa verktyget får åtminstone någon axel stå exakt på ett viss ställe.
Har man t ex en roterande verktygsväxlare så är det väl mest för egen sinnesfrid man ser till att köra undan ordentligt innan man växlar, så inte nåt långt verktyg slår i något.
Maskinen kan kräva att man är en viss plats, det beror på maskinen.
Ska man själv växla verktyg är positionen inte så viktig mer än man har kört ifrån arbetsstycket och är på en bra plats för att skruva och greja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av säter »

Det är väl ytterst sällan man behöver använda G55 på en svarv?
Stefan @£
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 juni 2022, 21:43:58

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av Stefan @£ »

Tack hawkan!
Mycket bra förklarat :)
Kanske skiljer mellan olika styrsystem vilken nolla som gäller default.
Så nu vet jag vad jag kan fråga lärarna :)


Säter,
ja det har du rätt i. Fel av mig. Så ovant med X i vertikalled. Borde skrivit:
" N010 G54 X0 Z270" osv. ( och borde inte skrivit "N010 G53 X100 Z0" för att flytta ut nollan i arbetsstycket/ framdel spindeln, G53 är ju återgång till maskinnollan, står i litteraturen tom).
Och "X Z" i nollpunktsregistret, int "X Y".

Är lite ovant det här.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av säter »

Om det är en enkel CNC-svarv, då behöver du bara fokusera på G53 och G54.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av lgrfbs »

Tips: Z-axeln har alltid ligget i spindeln/skärhuvudet på alla maskinen jag stött på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av säter »

TS har nog avslutat sin utbildning vid det här laget.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC-programmering / Nollpunktsförflyttning

Inlägg av lgrfbs »

Oj då. :idea:
Så du menar att TS är en normal medmänniska som inte får en notis i e-posten när något händer med tråden?
Skriv svar