Givare för att mäta hastighet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt en fjäderbelastad "flärp"(blå) i utblåset. Det gröna är en fjäder.
wcx5.jpg
Mät vinkeln på "flärpen" och styr fläkthastigheten för att bibehålla fjädern lagom komprimerad.

Om utblåset redan är justerbart (som det ser ut att vara på denna bild) kanske man kan sätta en fjäder och vinkelmätare på hela utblåset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tror det blir svårt att mäta flödet av flis på det sättet som den kommer där, men om man mäter effekten på fläkten/flistuggen och korrelererar det på något sätt?
Men det är kanske svårt om det är hydraulisk maskin.
Mr Frenzy, jag har sett sådana lösningar för pneumatisk transport. De är rätt utsatta och tar mycket stryk.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av Wihelm »

Problemet är väl att det inte är hastigheten på flisen som avgör att det hamnar på rätt ställe utan dess kinetiska enegi. För tryngre flis åker iväg längre än lätt flis vid samma hastighet på flisen.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av Forsgren »

Lasp: Flisen kan också styras med en liten läpp, fläkthastigheten skall vara så låg det går men att flisen ändå hamnar där man vill. Om någon har massa tid över och vill bygga något med en kamera som ser var flisen hamnar, och styr röret för att fylla baljan optimalt så är jag villig att ta emot ett sådant bygge. :roll: Vore toppen att kunna släppa styrningen av flisföret och bara koncentrera sig på krankörningen.

mrfrenzy: Problemet är att läppen är styrbar som på din bild, och trycket mot läppen blir ju mindre ju flackare vinkeln är. Men det hade ju säkert gått att mäta vinkeln och kompensera för det. Fast trycket på läppen kommer även att variera med mängden av flis som kommer, inte bara hastigheten.

rikkitikkitavi: Jo kanske man kan få till något med data om effektuttaget från dieselmotorn, intressant idé tål att fundera vidare på kanske inte blir perfekt men en bit på vägen. Flisar man grov ved (tung flis) så sjunker varvtalet på huggen fortare än om man flisar lättare/klenare material.

Wihelm: Vart det hamnar är inte riktigt problemet utan det är om materialet kommer nog långt, eller i värsta fall inte ens tar sig ut ur röret. Exakt placering av flisen gör man med en styrbar läpp.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av GeekJoan »

Du behöver en sån sensor som jag länkade till:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Givare för att mäta hastighet?

Inlägg av Forsgren »

Missade din länk, som jag förstår det så ser denna givare bara om det finns ett flöde eller ej, dvs av eller på. Jag vill ha hastigheten på materialet.
Skriv svar