Byta mikroC mot MpLab

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

Har kört mikroC i många år och har verkligen gillat deras inbyggda bibliotek för tex i2c, uart och en massa annat. Däremot upplever jag att debuggern fungerar i princip aldrig och det känns även som hela mikroC inte uppdateras och förbättras i den mån som man önskar. De fixar inte sina kända buggar direkt heller.

Funderar på att helt byta system till MpLab och då undrar jag om era synpunkter. Det jag verkligen har hög prio att kunna ha kvar är just alla förenklingar med inbyggda bibliotek med färdiga funktioner.

Sedan vore en välfungerande och stabil debugger önskvärd.

Mplabb känns mer proffsigt än mikroC men samtidigt mer komplext och svårhanterad. Är lite rädd för att inlärningsträckan blir lååååång?

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av Icecap »

Jag har kört bådera ocg föredrar långt MPLAB (X).

Visst, jag har inte alla dessa bibliotek med färdiga rutiner - från "fabriken" - men jag har skapad dom när jag behövde dom och har dom sedan klara.

Och då jag totalt sett har mycket litet förtroende för "färdiga" rutiner passar det mig fint.
Visst har jag hittat några och kollat på hur de fungerar och då evt. skrivit om dom för mina behov men oftast har jag kollat på inställningen af registre osv.

T.ex. UART är ju hyperenkel att ställa in även om man får räkna en bit för att få rätt baud-rate, detta kan dock enkelt göras i kompilern varför man enkelt kan fixa en grund-rutin för detta.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

Ja nu är det på gång iaf. Pickit4 är beställd och en tutorial på youtube är inledd.

Det känns som MikroC inte längre är modernt och deras debugger har jag aldrig fått att funka. Det känns inte heller som det kommer så mycket funktioner och uppdateringar. Lite som en utdöende produkt.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av H.O »

De (Mikro Elektronika) har väl(?) lämnat alla sina gamla kompilatorer bakom sig och lägger nu sina resurser på NECTO Studio. ÄNNU en prenumerationsbaserad "tjänst" - yuck.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

E de sant. Visste jag inte.. då fattar jag varför det verkar dött det hela
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

Japp det stämmer. Sedan 2019 har det varit fokus på annat. Jaja då behöver jag inte ångra beslutet
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av Formax51 »

Kan inte mer än instämma.. varit nöjd med deras miljö för STM32.. men nu verkar det INTE lira speciellt bra med debuggern :( så blir nog att byta miljö framöver.. tar för mycket tid att leta fel so egentligen INTE är fel... :(
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan man använda en "gammal" PicKit 3 utan problem eller stora begränsningar till dagens MPLAB. Vad kostar MPLAB? Om det är gratis, vilka begränsningar finns? Det var måånga år sedan jag använde det så jag är helt borta om vad som gäller i dag. Men tycker som föregående talare att det är slut med microC.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

Mplab är helt gratis och finns inga begränsningar vad jag vet.

Kanske har jag hört om ngn köpeversion som kan optimera koden på ngt sätt.

Men då jag är ny ta det med klackspark.

Nyaste mplab kräver pickit4, återigen tror jag. Den kostar 1300 på farnell.

Det finns liksom ingen anledning att köra på något annat längre. Marknaden minskar för såna här kompilatorer då alla kör med Arduino. Så det är lika bra att köra med microchips egna då den kommer vara aktuell länge framöver.

Sedan har mplab också numera liknande funktioner med tex uart bibliotek, adc läsning mm. Bara att den genererar en kod som man sedan får klistra in i en h fil och inkludera i main
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av Icecap »

Jag har använd PICKit3 ihop med MPLABX utan problem.

Betalversionen av MPLAB erbjuder optimering av den kompilerade kod vilket ger en lite mindre slutkod o då liiiite snabbare körning - men har man så små marginaler att det är av betydning ska man ändå stega upp i minne och/eller hastighet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av sodjan »

MPLAB-X är helt fri och det finns ingen betalversion.
XC-8 (C kompilatorn) finns i en fri och en betalversion.
MPLAB-X och XC-8 är två separata installationer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av Klas-Kenny »

Icecap skrev: 25 november 2023, 10:43:59 Betalversionen av MPLAB erbjuder optimering av den kompilerade kod vilket ger en lite mindre slutkod o då liiiite snabbare körning - men har man så små marginaler att det är av betydning ska man ändå stega upp i minne och/eller hastighet.
Jag har kört betalversionen av XC32 i ett projekt, för det projektet fanns en klart betydande skillnad i interrupthantering.
Nu minns jag inte exakt alla detaljer, men i gratisversionen så sparades alltid alla register undan vid varje interrupt. Betalversionen hade en optimering så att enbart de få register som behövdes sparas undan, gjorde det.
Det gör att varje interrupt tar rätt många onödiga instruktioner på bara registerkopiering fram och tillbaka.

I den applikationen så kördes upp till flera hundra tusen interrupt i sekunden, vilket blev kämpigt trots att processorn var en 32bitars på 120 MHz eller något sådant.
Med gratisversionen så gick jag bet redan vid några tiotusentals interrupt per sekund. Men betalversionens optimering fixade behovet på några hundra tusen.

Applikationen var frekvensmätning från 0,1 till ca. 30 kHz på tolv separata kanaler.
Vilket krävde ett interrupt på varje uppåtgående flank på varje kanal.
Såklart hade det varit bättre med en FPGA eller liknande för den delen. Men det hade adderat en massa kostnad och komplexitet på en priskänslig produkt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av sodjan »

Sen så kan det vara svårt att överföra det till XC8 pga olikheterna i arkitekturerna som de riktar sig till. Men visst kan det vara den sortens skillnader...
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av BJ »

Oavsett hur bra optimering en c-kompilator klarar så kan den ju inte tänka,
så vissa saker som är lätt och går att göra så att det blir snabbt i assembler,
kan en c-kompilator göra till något långt och krångligt.
Det händer inte jätteofta, men det händer.
Det och det där med avbrottshanteringen är två saker som gör att jag tycker
att assembler är enklare att programmera i.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Byta mikroC mot MpLab

Inlägg av newbadboy »

Som jag sa, har precis börjat titta på det så allt jag säger är osäkert 😃😃
Skriv svar