Färgsprutor, undringar?

agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av agehall »

HVLP är, enligt vad jag fått lära mig (men det finns nog en gråzon här), när man kör med typ motsvarande bakvänd dammsugare som tryckluftskälla. Behöver man ha tryckluftsslang så är det inte direkt lågt tryck…

Min HVLP-spruta har underliggande kropp och fungerar utmärkt. Så när det gäller överliggande vs underliggande kropp är det nog andra saker än just tryck som avgör vad som är lämpat.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av hawkan »

De använder väl den utrustningen de har, dvs tryckluft. Han i videon använde ca 35 psi som är strax över 2 bar.
HVLP finns drivna både från kompressor och från en egen fläkt, där fläkten är mera åt gds-sidan.

Egentligen borde Tomas val vara mellan HVLP och LVLP och inte överliggande eller underliggande kopp.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av Teknikern »

En stor fördel med gravitationsmatad spruta (överliggande kopp) är att det går att köra med betydligt tjockare färg som annars bara kan hanteras med luftlös högtrycksspruta. Jag kör en del med industrilack med inbyggt rostskydd och där gäller 3 ganska tjocka lager, den färgen torkar i solen på 10 minuter och efterhärdar inom 20-40 timmar beroende på temperatur och luftfuktighet och blir i stort sett slagfast, den används till att lacka entreprenadredskap med samt balkongräcken och byggnadssmide mm. och är halvblank.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av JimmyAndersson »

:idea:

Min traktorskopa behöver målas. Det låter som en perfekt färg för det. :)
(Jag har tre färgsprutor i olika storlekar. Alla med överliggande kopp.)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av Teknikern »

Som privatperson kan du inte köpa färgen, jag har förmånen att kunna handla via en industrilackering och det är Tecnocryl Aqua, alltså Tecnos vattenburna färg jag använder. Jag tycker det är synd och skam att vissa företag enbart säljer till "proffs" och inte till oss vanliga dödliga utan att man måste handla bakvägen. :tumner:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är alltså en Alkydfärg, det ger ett mycket bra rostskydd och tåligt ytskikt.
Jag använder sedan många år alkydfärg från Isotrol och det fungerar alldeles utmärkt, används även av trafikverket för att måla stålbroar till exempel.

Det går fint att köpa som privatperson i många butiker.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av Teknikern »

Jättebra information för jag behöver utöka kulörerna, nu har jag bara svart, Volvo-blå och olivgrön och tyvärr är minsta storleken på spann 20 liter.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Färgsprutor, undringar?

Inlägg av KLset »

Klas-Kenny skrev: 29 maj 2022, 08:58:13
Fortran skrev: 28 maj 2022, 20:56:46 Jag tror att du kan använda lägre tryck (HVLP) med överliggande kopp.
HVLP är ju en helt annan grej. Där kör man inte med tryckluft utan luftkällan är typ en bakvänd dammsugare med tillhörande slang, och färgsprutan ser helt annorlunda ut för att kunna hantera luftmängden..
Jag trodde HVLP var ett märke! Bra att veta. :tumupp:
Skriv svar