Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av MiaM »

Intressant, undrar om Sharp gjorde den OEM åt Philips? Lite oväntat med tanke på att Philips definitivt tillverkade egna små bildrörsapparater, typ datorskärmar osv, åtminstone en bit in på 90-talet.

Däremot är det allmänt känt att GoldStar tillverkade 14" färg-TV åt Luxor.

Å andra sidan förekom det att européer tillverkade TV OEM åt japanska märken, fast det var väl normalt större TV. Hitachi 28" omkring 1990 var gjorda av Finlux (ett i mitt tycke underskattat märke).
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Jag skall fixa fler bilder på onsdag, men bilden ser hyffsat OK ut, men vita prickar är utsmetade horisontellt, vertikala linjer och också uppdelade horisontellt i skull då röda, gröna blå linjer, i stället för att vara samlade i en linje .

Ja, det är fullt av text på korten på Tyska, så något kuckelimu hade Sharp med en europeisk tillverkare
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Stort tack till "Ohmslag" för länk servicemanualen!

Det är det här jag behöver göra. Holländska .. suck :D
konvergens_justering.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av ffredrik »

Jag kan nederländska och kan hjälpa till med översättning om där finns något google inte klarar. :)
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Fortran »

Så här säger translate :)
BILDINSTÄLLNINGAR Obs: Inställningarna för färgrenhet och konvergens som beskrivs nedan behöver endast göras om en helt ny inställning krävs eller när ett nytt bildrör monteras. I andra fall, till exempel efter byte av avlänkningsenheten, är det vanligtvis inte nödvändigt att ta bort gummikilarna (E i figur 51. Det räcker då med korrigeringar med flerpolig enhet. Färgrenhet, se Fig. 5
1. Kontrollera Korrekt placering av alla komponenter på rörets hals
2. Placera enheten med fronten mot öster eller väster och slå på enheten. Applicera ett rombmönster och ställ in kontrastkontrollen på minimum. Ställ ljusstyrkan på maximalt och låt värma upp enheten i 15 min,
3. Justera den statiska konvergensen med hjälp av läpparna "B" och "D" (se punkt II vid behov)
4. Vrid SK501 på U1240 för den vertikala centreringen i i mittläget.
Vrid RB31 (grön inställning) och R835 (blå inställning på U1239 moturs.
Vrid R828 (röd inställning) på U1239 medurs tills ett rött galler bildas.
Lossa fästskruven "C" på avböjningsenheten.
7. Tr Placera avlänkningsenheten mot flerpolig enhet san och dra åt fästskruven C så att avlänkningsenheten kan flyttas något styvt,
8. Genom att vrida färgrenhetsringarna med läpparna "A" är det vertikala röda spåret 20 nu lätt möjligt i mitten av skärmen där den mittersta horisontella linjen också ska vara så rak som möjligt.
9. Skjut avböjningsenheten tills hela bildytan är fast röd, var noga med att inte flytta bilden för mycket i vertikal riktning
10. Kontrollera den gröna färgrenheten genom att vrida R828 froodinställning maximalt moturs och R831 (grön inställning) medurs rotera tills ett grönt rutnät visas.
11. Kontrollera den blå färgrenheten genom att vrida R831 (grön inställning) maximalt moturs och RB35 (blå inställning) medurs tills ett blått rutnät visas.
12. Eventuella korrigeringar kan göras genom att lätt vrida färgjusteringsringarna "A" och/eller flytta avböjningsenheten något
13. Dra åt fästskruven "C" väl.
14. Justera den vertikala centreringen med SK501 på U1240
15. Återställ bildrörets skärpunkt Återställ gråskalan . För dessa inställningar se sidan 5
15. Fortsätt med den statiska och sedan den dynamiska konvergensinställningen II Statisk konvergens , se Fig . S

1. Applicera ett diamantmönster och låt apparaten värmas upp i 15 minuter.
2. Att rotera de fyrpoliga ringarna med läpparna "B" överlagrar det röda och blåa diamantmönstret i mitten av skärmen.
3. Genom att vrida de sexstiftade ringarna med läpparna "D" överlagras det gröna diamantmönstret på det röda och blåa diamantmönstret i mitten av skärmen,

III. Dynamisk konvergens
Obs: Den dynamiska konvergensen realiseras genom att avböjningsenheten kantas vertikalt och horisontellt. För att fixera avlänkningsenhetens korrekta läge placeras tre gummikilar mellan bildrörskonens glas och avböjningsenheten enligt figur Od eller 7d. Två tjocklekar av dessa finns tillgängliga. En kil med en tjocklek på 7 mm finns tillgänglig under kodnummer 4822 462 40356 och med en tjocklek på 11 mm ett annat kodnummer 4822 462 40357

1. Kontrollera testets renhet och den statiska konvergensen
2. Lägg till ett rombmönster.
3. Avbryt skärningen av den mittersta horisontella blå och röda linjen och skärningen av den mittersta vertikala blå och röda linjen genom att luta avlänkningsenheten vertikalt. Om avlänkningsenheten är i rätt läge, placera en gummikil från vilken pappersremsan inte har tagits bort, på toppen (figur Ga) eller botten (figur 7a). Figur 6 gäller om enheten lutas uppåt och figur Za om enheten lutas nedåt
4. Att luta avböjningsenheten horisontellt orsakar nu både de horisontella blå och röda linjerna i toppen och botten av bilden när de vertikala blå och röda linjer till vänster och höger om bilden överlagras. kilar ខ Om avböjningsenheten är i rätt läge, placera RES med pappersremsan borttagen, enligt figur 6b eller 7b. Pressa limbiten av dessa kilar ordentligt mot bildrörets glas
5. Placera nu kilen enligt figur fe eller 7c och pressa limbiten ordentligt
6. Ta bort vitt så att situationen uppstår enligt figur d eller figur 7d .

(F) Fig.50 1 Fig70 Fig. 6b Fig7b RE -R - 8 2 - POLE A B POLE ( 4 Fig Se O 1 Fig7c 18 20mm 6 - POLE D Fg5 Gratis servicemanualer Gratis service Digiby www.freeservicemanuals.info . 3 eff PURITY FARBREINHEIT PUREZZA COLORE 213719) Fig d 213719 Fig 70 210000
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av ffredrik »

Det verkar ju ganska begripligt, det mesta, tycker jag (utan att ha sett apparaten).
Återkom gärna om någon mening är obegriplig.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Jag tror också att jag förstår nu! Det är nog enbart lutningen av spolsystemet jag behöver justera, verkar också rimligt att detta ändrat på sig något genom åren, på grund av att gummikilarna som håller spolsystemet i läge kan ha deformerats. De andra justeringarna borde inte ändra på sig tycker jag.

Senare i veckan kan jag prova justera och ska även återkomma med bilder Före / efter justering.

Tack så mycket för er hjälp :)
Ohmslag
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 januari 2021, 15:00:03

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Ohmslag »

Som svar till MiaM;
Sharp hade en del roliga saker för sej på 80-talet.
Bla byggde man bärbara dunka-dunka-maskiner med inbyggd TV. Vilket var bla det hippaste man kunde ha i början på the 80s.
När andra tillverkare hade kanske max 5" stora skärmar så tryckte Sharp in hela 10" i sina.

Här har väl Philips nån gång tyckt det vore enklare/billigare att be Sharp bygga/tillverka samma sak åt dem själva.
Detta blev "Philips Combi TC-10" som i princip var samma som "Sharp 10P-35X". Detta var med 10" svart/vit TV, stereohögtalare, dubbelkassett och radio.

Nästa generation blev Philips 10CX1130, med 10" färg-TV :vissla: . Kostade säkert en halv arm som ny, men häftigast i kvarteret. :D
Philips 10CX1130


TV-delen i denna är princip samma som Oskar har i sin och också i Philips 10CX1100 (TV med inbyggd FM-radio och annat utseende).

Så Philips täckte väl in detta marknadssegment med att köpa teknik från Sharp kan man tänka sej.

Exakt var dessa är ihopsatta/tillverkade kan man tvista om, kan vara i europeiska fabriker (precis som att tex Nissan Primera på 90-talet tillverkades/sattes ihop i England fast det var en Japansk bil). Kanske hos Philips själva? :humm:

Jag har en gammal skivspelare från Sharp (VZ-3000), också från 80-talet. Inte fullt fungerande, men väldigt cool när den fungerar.
https://www.tradera.com/item/170607/540 ... kivspelare
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av breflabb »

Kolla även PTC motståndet till avmagnetiseringsslingan runt bildröret.
Om den är väck så får man lätt färgfläckar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Skall kolla det! Jag lovar även återkomma med en bättre bild som visar felet på onsdag, då tror jag att bättre kan visa vad som behöver justeras, för jag tror det är något som inte beror på magnetisering, det ser för systematiskt ut.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av breflabb »

Jag skulle vara jätte försiktig och tänka efter innan man ger si på dessa justeringar.
Det är mycket sällsynt att dom ändrar sig. Jag har gjort det så många gånger för läääääänge sedan
Ställ dig framför en spegel så du ser bildrutan
Låssa bara lite på skruven som håller fast avlänkningen
Starta TVen och dra in eller ut hela avlänkninen tills du får en jämn färg över hala rutan
OBS! Bildröret måste vara avmagnetiserat innan
VAR försiktig, man kan få sina smällar på fingrarna
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Det är det här jag tycker ser lite obra ut. Färgerna sammanfaller fint i ena riktningen, men inte andra. Eller är jag för petig?
Screenshot_20220601-193555_Gallery.jpg
Screenshot_20220601-193611_Gallery.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Kockums »

Är det magneter i dessa justeringsringar? Kan det finnas risk att dessa tappar styrka över tid och påverkar grundjusteringen av färgkanonerna? För detta ska väl bara behövas göras en gång egentligen! :humm:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av breflabb »

Nej, du är inte petig. När färgerna sammanfaller då skall strecken vara vita.
Du har ett paket med vingmagneter ( tre par brukar det vara) längst ut som kan kompensera en hel del när man försiktigt
vrider paren mot eller från varandra. Jag brukar dra ett streck med turspenna ifall man kommer bort sig
då kan man vrida tillbaka till samma ställe. Men prova med det jag skrev ovan först.
Men har man otur så kan skuggmasken ha deformerat sig om den har ramlat ner på bidröret
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kontakt till bärbar TV - går den att hitta?

Inlägg av Oskar »

Felet ser likadant ut över hela bildrörsytan. Jag fick för mig utifrån beskrivning i servicemanualen att sådant justeras genom att luta hela spolsystemet. Alltså skall man lossa gummikilarna som ligger mellan bildröret och spolsystemet och sedan skjuta in / dra ut dem så att man lutar spolsystemet tills det blir bra, då låser man kilarna med tejp.
20220602_065725_not.jpg
Man kan ju även dra in / ut hela spolsystemet på bildrörshalsen och även vrida magnetringarna - syns på bilden nedan, men det fick jag för mig var justeringarna för jämn färg över hela bildytan?
20220602_065744.jpg
Helt röd bild och även röd, grön och blå fält ser mycket bra och jämnt färgade ut. Det är vertikala kanter som ser oskarpa ut och det framträder speciellt tydligt på rutmönstret och prickarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar