Vad är fel, om det nu är fel...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Marta »

Här blev nog ett missförstånd. Det är hur långt tråden dras tillbaka när den slutar printa som nog är lite onödigt lång. Jag tror den drar in luft i hotend som ibland blir till en bubbla. Det borde kunna åstadkomma att det först kommer för mycket och sedan för litet till luften är ute. Det kanske kan förklara att kanten blir väligt ojämn och det fattas material i början på lagren.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Akai »

Den funktionen heter retraction i Cura, och går att ställa antal mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Marta »

Jovisst, men var finns denna inställning gömd någonstans? Hittar inget alls om detta.

Temperaturen hittar jag, men den är gråad och kan inte justeras.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Akai »

Hmm.. har du rätt skrivartyp inställd i Cura?

Annars ska det vara relativt enkelt. Möjligen får du välja avancerat i drop menyn vid de andra inställningarna.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Marta »

Är ställt på Advanced. Skrivaren är vald till Ender-3, Aquila finns inte med. Dessutom är den lite ombyggd av förra ägaren. Det här är ju inställningar som rimligtvis borde gälla alla maskiner. Nåväl, ingen brådska. Får nog ordning på det så småningom.

Nu är det löst. Svaret är att de förinställda materialvalen inte kan ändras. Kopieras det till ett nytt materialalternativ så är detta perfekt redigerbart... :oops: :oops: :oops:
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Akai »

Hmm okej, skumt

Bra att det löste sig iallafall :)


Har varit med om att nån funktion strulat vid nån uppdatering. De släpper uppdateringar på löpande band, och ibland känns det som att de inte är det minsta bugg testat innan de trycks ut.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Marta »

Ändrade temperatur från 200C till 205C och retract från 5mm till 1mm.

Printade en provbit med två verikala tappar 1.5x10mm smala sidorna mot varandra och 5cm mellanrum.
Blev mycket stor förbättring. Starkare och nästan inga knottror på kanterna. Inget ludd alls och knappt några mistor i ytan. Ljudet som kom ibland, som när något kramas ur en tub med luftbubblor, var också helt borta.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Marta »

Ett problem som kvarstår är att Z-rörelsen verkar vara en aning ostabil. Skrivhuvudet kan ibland ta i arbetsstycket, särskilt i bortre änden från z-skruven. Maskinen är gjord för ett litet lätt skrivhuvud, nu sitter där en stadig klump med direct-drive som antagligen väger en hel del.

Funderar på att antingen uppgradera till dubbel z-skruv, eller att testa ha en tunn persiennlina med ett lod upp över en trissa högt ovanför som balanserar det mesta av skrivhuvudets tyngd. Har någon testat detta?

För dubbel z-skruv är där antingen två motorer eller remdrift. Två motorer kan komma i otakt, men borde vara lätt fixat med en skala och visare på båda. Då kan de sättas i känt startläge. Men hur pallar drivern egentligen det? Med rem blir det tre fasta punkter på skruven, inte bra utan perfekt passning mellan delarna. Vilket anser Ni är det bästa?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av jihe »

Jag tycker rem är den sunda lösningen. Perfekt passning behövs bara om konstruktionen är oändligt styv :-) 3d-skrivares generella vekhet är ofta en tillgång.

Fast jag har i praktiken aldrig upplevt några problem med osynk på min Reprappro, som har dubbla motorer. Men mycket bra idé med skala på motorerna, det skall jag implementera på den.
Prins Valiant
Inlägg: 920
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Prins Valiant »

Dubbla motorer på Z-rörelsen är i mitt tycke rena vansinnet, endast tekniknördar kan uppskatta detta. En motor med tandrem är det självklara, eftersom målet är att de båda skruvarna skall alltid jobba helt synkront.
Har nu kört med tandrem och två skruvar i ca 1 år. Fungerar felfritt. Men det gäller att få det helt synkront i nivå med plattan vid montge. Kan aldrig komma ur "fas". I princip behöver jag aldrig justera värmeplattan, eftersom Z-axeln fungera helt synkront.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Glenn »

Varför vansinne ? det elliminerar glapp och ger en enklare konstruktion, och stegmotorer kostar inte mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av TomasL »

Men stegmotorer är kända för att missa steg mm, och då hamnar axeln snett.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Glenn »

Väldigt ovanligt när det är så låg belastning, det har aldrig hänt mej heller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av TomasL »

Jag har av någon anledning problem med detta, så jag kommer att synka axlarna med en rem
Prins Valiant
Inlägg: 920
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vad är fel, om det nu är fel...

Inlägg av Prins Valiant »

Om du har rem kan man utan spänningssatta motorer lyfta Z-axeln för hand, eller som jag gjort: Sätt ett vred på den ena skruvens topp, och den andra följer med.
Läste om någon annan som satt gemensam motor. Om du inte pillrar och skruvar på skrivskivan, så behöver du aldrig ställa det där utgångsmåttet. Med Z-axel och rem blir det alltid rätt. Har samma uppfattning. Kollar inte ens måttet längre.

Dock viktigt att göra ett mycket rakt montage av skruvarna. Kolla även att när bommen för z-axeln vilar på motorsidans skruv, skall man mjukt vrida upp den andra skrruven med fingrarna, så att även den sidan av bommen vilar lätt på skruven och sedan dra åt låsskruven. Spelet skall bort, båda sidorna skall ligga på skruvarna p.g.a. egenvikten.
Först när allt stämmer mekaniskt, går det att lyfta z-bommen manuellt och skruvarna snurrar med. Det går inte lika lätt som med en skruv, men det går.
Skriv svar