Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8387
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av AndersG »

Funderar på en "byggbar" variant av ett HP1000 backplane. Finns en massa orsaker som jag inte tänker gå in på här, men en bidragande är att stora kort för prototyper blir svindyrt, så bättre med moduler som kan byggas. Säg att varje modul skull ha säg 5 platser.

Varje "kortplats" har två 50-pol kantkontakter på linje och spacing vertikalt är 0.750" eller 19mm. Problemet är att en vanlig pinheader/socket med 2,54mm delning bygger mera, eller 9x2,54=22,86. Så kan någon tipsa om någon typ av kantkontakt som skulle tillåta att två kort kopplas ihop på ett sätt som bygger mindre?

Jovisst, rader med hål och jumpers... Men 200 hål i rad? En annan variant vore väl vanliga IDC-honor och sedan kablar, men det blir väldigt många kontaktytor och bygger lika mycket, såvida jag inte sätter bara en kontakt mellan var och har en längre kabel.
IMG_20220507_130456.jpg
Edit:
Keystone? Inte så kul att handlöda alla dock :) https://www.digikey.fi/en/products/deta ... 0/12434681
Mill-Max? https://www.digikey.fi/en/products/deta ... 01/9490843
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av MiaM »

Om du i praktiken vill ha resultatet man får med byglar men inte är sugen på att placera alla dessa för hand så skulle du kunna ta en rak IDC-kretskorthane och bara trycka två kort över den och löda på båda korten. D.v.s. använda den som en trave byglar.

Annars så är det nog raka IDE-hanar och världens kortaste flatkabel som borde ge minsta avstånd mellan korten. Vet inte hur bra det är för signalerna dock?

P.S. det där kantkontaktdonet utan ändar på sidorna ger mig Sinclarvibbar :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8387
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av AndersG »

P.S. det där kantkontaktdonet utan ändar på sidorna ger mig Sinclarvibbar
He, he. Behövde ett snabbt och snodde från en skrotad 16K rampack :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av Teknikern »

MiaM skrev: 8 april 2023, 16:19:55

P.S. det där kantkontaktdonet utan ändar på sidorna ger mig Sinclarvibbar :)
Såna har jag en trave av som används till orgelbygget, nackdelen är bara att dom är för lite tjockare kort än mina men problem är till för att lösas och lim är uppfunnet, det funkar när det bara är enkelsidiga kontakttungor på korten. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av Glenn »

Det finns ju, eller fanns iaf, riktigt långa sådana där "öppna" kortkantskontakter, jag tror jag ska ha nån liggandes, och jag trooor jag såg dom i elfa nån gång för länge sen
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8387
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Kant-till kantkontakt som inte bygger så mycket horisontellt?

Inlägg av AndersG »

I mitt fall behöver de vara slutna dock för att hamna rätt. Sinclair hade ju en styrgrej och en slits i kortet.
Skriv svar