Optimera val av mikroprocessor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av bocadillo »

De senaste åren har jag experimenterat en hel del med arduino/teensy-projekt. Förutom gymnasiets elektronikprogram har jag ingen formell utbildning som är relevant för mikroprocessorer, utan är självlärd på gott och ont. Den senaste tiden har jag därför funderat mer och mer på hur man optimerar valet av mikroprocessor.

För min del har de mer konkreta egenskaperna hos mikroprocessorn, som exempelvis klockfrekvens, minne, konfigureringen av GPIOs och den fysiska storleken haft betydelse när jag valt eller valt bort processor. Jag brukar också välja en jämförelsevis snabb processor med mycket minne, för att kunna experimentera med nya funktioner i koden utan att riskera att hårdvaran begränsar.

Men så är det här med prestandaoptimering då... Förutsatt att koden är optimerad, tänk om jag väljer alldeles för högpresterande modeller när det skulle räcka med enklare/billigare modeller för mina projekt? Självklart går det ju att använda sig av gammal hederlig trial and error, men hur gör professionella tillverkare? Vore intressant att lära sig en metodik för att optimera valet av processor redan på ritbordet!
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av mankan »

Proffsen jobbar i en prispressad miljö som styrs av bönräknare och sedan förväntas proffsen trolla fram magiska prestanda ur en undermålig processor. Iaf är det så om man jobbar på ett hårdvarufokuserat företag som inte fattar att det är väldigt dyrt att kräma ut 100% ur en för klen CPU. Men ibland gör man det så bra så processortillverkaren vill köpa mjukvaran. :-)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Nerre »

För hobbybruk gör det väl inget om man har lite dyrare processor än man hade behövt, det handlar ju sällan om särskilt stora pengar.

Jag gissar att proffsen först tar fram koden och sen tittar på hur man kan pressa ner priset. Kostnaden för utvecklingsmiljön är marginell jämfört med utvecklingskostnaderna (lön för utvecklarna).

Alltså väljer man en utvecklingsmiljön som gör det enkelt för utvecklarna (då sparar man pengar på deras lön) och sen har man separat folk som sitter och kostnadspressar grejerna inför serieproduktion.

Ju mer modulär mjukvaran är desto lättare går det att anpassa den för enklare processor tror jag.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Swech »

Så som världsläget är nu så går optimeringen ut på att hitta något som överhuvudtaget går att få tag på :D
Och kommer att förbli så ett år framåt...
Senast i veckan så flyttades en inneliggande bekräftad order fram ett år av Microchip
Swech
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av agehall »

Just nu gäller nog ”köp det du kan få tag på” när det är för hobbybruk. Hellre en lite större MCU än en för liten. Om du ska börja producera större mängder kort så kan du börja fundera på att optimera saker men för one-offs är det ingen mening att ens fundera.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av bocadillo »

Det är just större serier jag planerar för!
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av DanielM »

mankan skrev: 6 maj 2022, 21:23:14 Proffsen jobbar i en prispressad miljö som styrs av bönräknare och sedan förväntas proffsen trolla fram magiska prestanda ur en undermålig processor. Iaf är det så om man jobbar på ett hårdvarufokuserat företag som inte fattar att det är väldigt dyrt att kräma ut 100% ur en för klen CPU. Men ibland gör man det så bra så processortillverkaren vill köpa mjukvaran. :-)
Är det verkligen så?
Så med denna inställning så kan man egentligen ta vilken processor som helst...och göra vad som helst. Går det inte, så får man bitbanga till det fungerar?

Men är det inte smartare att välja en processor som är enklare att jobba med och har dessa enheter i sig som underlättar?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av mankan »

Notera att jag nämnde hårdvarufokuserat företag, dvs ett ställe där man inte riktigt greppat hur man tar betalt för mjukvara.
Japp, beroende på dina volymer på hårdvaran kontra kostnaden för att optimera mjukvaran så är det en balansgång. Men spelar man i volymbranschen så är kostnaden för hårdvaran och dess montering allt. För att bli lite mer konkret, när jag började med digitaltvboxar för cirka 20 år sedan så var det nya heta en en box som kostade under 100$ att tillverka. Nu är det under $20, något mer om den ska köra Android, kanske så högt som 50$. För x$ gånger några miljoner enheter per år så har du råd med ganska många utvecklare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Klas-Kenny »

Swech skrev: 6 maj 2022, 22:23:55 Så som världsläget är nu så går optimeringen ut på att hitta något som överhuvudtaget går att få tag på :D
Exakt så.

Senast för ett par veckor sedan köpte jag 16 000st processorer som fanns på lager hos Digikey just då.
Därefter kunde jag börja konstruera produkten som de ska sitta i.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 6 maj 2022, 22:32:49
mankan skrev: 6 maj 2022, 21:23:14 Proffsen jobbar i en prispressad miljö som styrs av bönräknare och sedan förväntas proffsen trolla fram magiska prestanda ur en undermålig processor. Iaf är det så om man jobbar på ett hårdvarufokuserat företag som inte fattar att det är väldigt dyrt att kräma ut 100% ur en för klen CPU. Men ibland gör man det så bra så processortillverkaren vill köpa mjukvaran. :-)
Är det verkligen så?
Så med denna inställning så kan man egentligen ta vilken processor som helst...och göra vad som helst. Går det inte, så får man bitbanga till det fungerar?

Men är det inte smartare att välja en processor som är enklare att jobba med och har dessa enheter i sig som underlättar?
Utvecklingskostnaden är rätt ofta en liten del i hela projektet, så man väljer den processor som gör jobbet, givetvis, men på gränsen.
Öh, vad menar du med "bitbanga till det fungerar"?
Givetvis inte, Bitbangin är något helt annat och har inte med saken att göra.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av agehall »

Om det är en större serie (säg 1k+ st) så skulle jag börja med att titta på vilka funktioner jag behöver från min MCU. Det ger mig ett urval av MCU-familjer jag kan välja på från olika tillverkare. Därefter är det bara att jämföra denna lista med vad jag kan köpa från Mouser och Digikey varefter det bara är att be till gudarna att någon matchande MCU finns att köpa.

Från den troligen ganska korta listan som blir kvar, så hade jag sedan satt mig ned och funderat på vilket alternativ som ev kan leva upp till mina prestandakrav.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Nerre »

DanielM skrev: 6 maj 2022, 22:32:49 Men är det inte smartare att välja en processor som är enklare att jobba med och har dessa enheter i sig som underlättar?
Som jag försökt få fram i mitt inlägg, det är en avvägning mellan utvecklingskostnader (lön till utvecklarna är den stora posten där) och vinstmarginal vid serieproduktion (där är inköpspriserna på komponenterna viktiga).

Jag har varit med om en kund som ville använda små motstånd istället för säkringar, då skulle de spara 8 öre per exemplar. Och det var alltså en sån här enhet för fjärravläsning av elmätare, ingen direkt prispressad produkt för ett par hundralappar, de kostade säkert ett par tusen ut mot kund, men de ville alltså spara in 8 öre...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: 7 maj 2022, 00:37:02 Öh, vad menar du med "bitbanga till det fungerar"?
Jag tolkar det som t.ex. att istället för att välja en uC med tillräckligt många UART så bitbangar man seriekommunikationen för att kunna använda en billigare uC.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av psynoise »

För mig som endast jobbat inom industri brukar det vara befintlig kod och tillgänglighet som avgör. Sällan ett projekt startat från noll utan de flesta företag försöker återanvända redan existerade mjukvara och då blir man enkelt låst till en viss mikrokontrollerfamilj. Priset för komponenter brukar vara sekundärt då mycket annat runt om brukar kosta mer.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Nerre »

Men då är det väl inte serieproducerade produkter utan specialbyggda lösningar? I de fallen är komponentpriserna oftast en bråkdel av t.ex. stilleståndskostnader. "Förlorar" man en miljon per dygn på att grejerna står stilla skiter man i om processorn kostar en 50-lapp eller 5000, man väljer det som ger snabbast lösning (vilket i många fall antagligen är en PLC).
Skriv svar