DRO störs av vibrationer

Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

DRO störs av vibrationer

Inlägg av gunne »

Vi har en SINO DRO på vår svarv. Den är köpt av Profectus Management AB.

Vi har ett jävlgt skumt problem med X-axeln på DROn. Vi har ställt in skalan i displayen så att X (tvärsliden) visar diameterläge. Om vi nollar X på DROn och backar ut tvärsliden 5 mm (mätt med mätklocka) så visar DROn -10 mm. Allt väl. Men när vi sen matar in tvärsliden igen så går inte DROn tillbaka till 0 utan den landar på -8,358 mm. DROn verkar helt enkelt använda olika skalfaktorer för positiv och negativ förflyttning. 

Detta problem har vi "löst" genom att istället koppla in X-digitalen på Y-ingången på DROn. Där funkar det som det ska.

Dock har vi även ett annat problem. Om man är dålig på att svarva så att man får vibrationer så driver DROn. Vibrationer påverkar helt enkelt mätskalan. Nu är man ju inte dålig på att svarva men det är även så att varje gång man byter verktyg så gör den lilla smällen när man sätter i verktygshållaren att DROn driver. Se film:



Så här sitter skalan monterad:
2022-05-03 10.40.39 (Medium).jpg

Någon som har tips på vad dessa problem kan bero på? Lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: DRO störs av vibrationer

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har varit med om något liknande, inte på en svarv men en mätutrustning, där en Heidenhain MT25P drev iväg om spetsen gick emot för snabbt. Kanske har vibrationen så hög frekvens att räknarna inte hinner med. Jag har tyvärr ingen lösning.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: DRO störs av vibrationer

Inlägg av Janson1 »

Tyvärr har jag heller inget svar men faktiskt samma problem, fast med ett "kinasystem"....
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: DRO störs av vibrationer

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tittadfe på vidoeon där det bankades på svarven med ett verktyg. Såg att mätvärdet ändrades upp till 3 tiondels mm. Kan det var så här att vändglapp och övrigt spel i svarven tillät denna ändring av mätvärde. Har du provat med att verkligen låsa fast alla axlar så att dessa verkligen sitter fast.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: DRO störs av vibrationer

Inlägg av Bobbox »

Jag har hade det problemet när jag monterade DRO på en svarv en gång för längesedan.
Det var en aning felmonterat så efter ha gjort om på rätt sätt så funkade den, tror att läshuvudet var aningen snett eller inte på rätt höjd i skenan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DRO störs av vibrationer

Inlägg av grym »

mät, koppla in ett skop och se vad som händer
Skriv svar