Blybatterier, new old stock.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Wirewrap »

Jag funderar på att köpa två blybatterier på Biltema, MC-batteri Gel, 12 V, 12 Ah, 80-818. Ska seriekopplas för 24V.
Dom på lager ser ut att ha legat på hyllan ett tag. Jag hittade ingen märkning på dom som kunde tänkas visa åldern.

Är det troligt att dom är fullgoda?
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Akai »

Batterier är färskvara, jag hade inte köpt om de verkat lega på hyllan länge.

Förr var det vanligt med förseglade batterier utan syra och fyllningen gjordes på plats i butiken. Jag har i moppe åldern stått på Biltema i Västerås och väntat på att få ett sånt där litet 6v batteri fyllt.

Dessa kunde lagras en längre tid utan att bli dåliga. Militären hade också denna lösning på fordon som skulle stå i beredskap. Bara hälla i syra och köra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan bara avråda ifrån Biltemas gel-batterier i största allmänhet.

Har köpt några genom åren (fråga mig inte varför jag inte lärde mig snabbare), första var helt urladdat när det köptes, och gick inte att ladda något vettigt. Lämnades tillbaka och fick tillgodo-kvitto (pengar tillbaka? Ånä, "-Vi tar inte tillbaka batterier/elektronik. -Men det funkar ju inte???? -Jaja, du kan väl få tillgodo...."). Köpte då ett till batteri i annan butik då alla de hade på hyllan var likadana, det var åtminstone inte tomt. Det fungerade faktiskt i några år, kanske 4 år eller så. Sen köpte jag ett till, det fungerade hjälpligt i något år, sen var det också skit. Sen stod motorcykeln i några år och när jag skulle dra igång den igen så köptes nytt batteri, åter Biltema (borde väl ha lärt mig vid det laget, men men). Det batteriet fungerade åtminstone till synes från början, men visade sig sen inte riktigt ta laddning. Trodde ett tag det var motorcykeln som börjat ladda dåligt men nä, det var bara batteriet igen.

Nu har jag äntligen för denna säsongen köpt annat än Biltema, hoppas på god lycka.
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Prins Valiant »

Köpte batteri på Biltema. Det hade tydligen stått länge. Nästa morgon startade ej bilen, det var i princip helt urladdat. Efter uppladdning fungerade det i många år. Vad jag kan förstå har Biltema ingen systematisk kontroll / uppladdning av de i butik lagerförda batterierna. I och för sig har jag för mig att de påpekar, att man skall börja med att ladda batterierna. Då har man ryggen fri.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Akai »

Men ett batteri som står urladdat en längre tid sulfaterar och blir degraderat. Så att ha köpt ett batteri som visar sig urladdat är ju inte det roligaste.

Det är stor risk att om det fungerar över huvud taget är ordentligt degraderat.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Bjaellerud »

Samma här min erfarenhet av BILTEMA:s gel batterier av bly syra typ.
Någon gång ha de funkat i flera år, jag har använt dem i äldre handlampor, den typ som fanns i ställverk etc.
Men en del lägger av efter kortare tid.
Det handlar då om 6 och 12 V 6 - 10 Ah.

Så dessa är inte att rekommendera.

Däremot bilbatterierna 60 - 75 Ah av ljusgråa typer, silver kanske,
de funkar i omkring 8 år i bilen.

Men det är ju större omsättning på dessa.

Roysan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av mrfrenzy »

Gå tlll en butik som bara säljer batterier, det är några procent dyrare än biltema men mycket jämnare och bättre kvalitet.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av bearing »

Jag köpte ett Bosch på Mekonomen till min Prius, och det höll mindre än ett år. Tidigare Bosch-batteriet som satt i när jag köpte bilen begagnad hade hållit i flera år.

På jobbet går märkesbatterier sönder då och då, trots nästan nya, medan andra håller i år. Så jag tror helt enkelt att blybatterier inte är något man kan lita på, oavsett märke. Verkar ha mycket varierande kvalitet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av säter »

Bjaellerud skrev: 27 april 2022, 11:28:38 Däremot bilbatterierna 60 - 75 Ah av ljusgråa typer, silver kanske,
de funkar i omkring 8 år i bilen.
De där silver-batterierna har jag bara bra erfarenheter av.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Henry »

Om det är silver-kalcium batterier så är det enda man skall köpa, håller i evigheter. Fanns ett i min fars Ford Focus 1.6 -01 tror jag den var som när den köptes hade gått 2 år hos 2 andra ägare. Den bilen vad den bästa han haft, pga många olika anledningar och det höll jag med om, och den bara startade varje dag oavsett väder som han sade vilket var ett problem med andra bilar han haft och vanliga bly batterier men denna bil hade ett kvalitets märkes silver-kalcium batteri.

Under de dryga 10 år+ som vi hade den bilen var det samma batteri i och man märkte ingen skillnad. Sedan snodde chefen till en auktoriserad Ford firma batteriet och efter hot om polisanmälning fick far ett ett nytt generic för halva summan som var kvar tills bilen såldes till en släkting och vet att hon kör med bilen än och det är en 5 år nu tror jag.
Militären hade också denna lösning på fordon som skulle stå i beredskap. Bara hälla i syra och köra.
Dom hade inte den lösningen, dom har den lösningen men allt byts efter visst antal år oavsett och olika intervall.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Bjaellerud »

Förmodligen har livslängden för startbatteriet med vilken energi som krävs för starten av bilens motor.
Min S70 2.5 startar ALLTID på c:a 1 - 2 sekunder.
Har aldrig malt på startmotorn någonsin.
Andra bilar ser man behöver kanske dubbla tiden 3 - 6 sekunder föra att starta, det är en del skillnad som kan ge skillnader i startbatteriets livslängd.

Nå, tråden handlade om mindre gel batterier.
För mig verkar det inte som att en eller annan cell går hädan, utan i stort sett hela batteriet blir dött efter en relativt kort tid.
Vid laddning beter det sig som nästan en öppen krets, eller så går det att tvinga upp till kanske 20 V utan att dra ström.
Vad den väldigt olika livslängden beror på är en bra fråga.
Troligen är det i många fall samma tillverkare som kan leverera dem med olika märkning. Så hur vi än vänder på steken blir vi lurade.

Det var dock bättre förr, när de kunde heta VARTA eller SONNENSTEIN, och KIna-tillverkade inte förekom.

Däremot har jag ett jättelitet 12 V gel stående 1,3 Ah, Konstigt namn "mnipwr" Köpte hos Clas Olsson till reapris.
En klisterlapp med ett nummer kan vara tillverkningsår, 20130420, kan stämma med när jag köpte det.
CE märke, och överstruken soptunna, vilket verkar betyda att man kan slänga det i naturen och inte i soptunnan. Ja symboler kan vara svårtolkade.....

Funkar än.


Rosyan
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blybatterier, new old stock.

Inlägg av Henry »

..överstruken soptunna, vilket verkar betyda att man kan slänga det i naturen och inte i soptunnan.

Verkar vara många som tyder det på det viset numera ja. :roll:
Skriv svar