Göra elektronrör hemma

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av rvl »

Har för mig att det nyligen postades en länk till färdiga genomföringar på liten glasskiva från Kina i nån annan tråd.
Jan Ohlsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 april 2022, 19:44:41

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Jan Ohlsson »

Japp, borosilikatglas och wolframtråd-
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av BJ »

Jan Ohlsson skrev: 19 april 2022, 11:40:57
GeekJoan skrev: 19 april 2022, 10:57:28 Har funderat på hur det funkar att ha ett vacuum och så "smälta" glaset när man ska försluta. Känns som det borde suga hål på det flytande glaset direkt när det mjuknar. Men så verkar det inte bli.

Glaset har en väldigt glidande övergång från flytande till fast, det är det man utnyttjar för glasblåseri. Men bearbetar glaset i det mjuka men inte flytande tillståndet.
Men det är lätt hänt när man förseglar evakueringsröret att man av misstag värmer för mycket så att glaset kollapsar och sugs in, då bildas ett hål och röret är förstört. Man värmer till det mjuka tillståndet och vrider då glaset så att glasröret smalnar av, sedan går det att smälta av när det först smält ihop.

Jag använder en brännare med en låga från vardera hållet för att underlätta att värma jämnt runt om när jag smälter ihop evakueringsröret. Värmer man en punkt för mycket så kollapsar glaset och det går hål.

Precis det har jag också undrat, och där fick jag svaret. :)
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av SM4UKE »

Det händer ibland att apparater havererar och rören får lida för det. Jag höll en gång på med en SRT CT450 KV-sändare. De användes för skapligt länge sedan inom svenska försvaret. Den innehåller en AM-modulator där det sitter två 813 i slutsteget.
Eftersom sändaren (som också har två 813 i slutändan) lämnar 450 W blir modulatorn en LF-förstärkare som lämnar bortemot 250W uteffekt. Ett motstånd som gav negativ gallerförspänning till modulatorns slutrör hade fått avbrott vilket gjorde att rören drog all anodström som det stackars nätaggregatet orkade leverera. Anoderna (stora på 813) blev rejält röda. Sändaren hade nog tidigare varit påslagen en bra stund och det hade påverkat slutrören. Tittade man på rören i profil såg man en tydlig midja på mitten där glaset smält och sugits in en aning. Det måste ha varit fruktansvärt hett.

Efter byte av det trasiga motståndet så fungerade modulatorn som inget hade hänt! Försök inte att misshandla en transistor på motsvarande sätt...
Någon lär ha yttrat "it takes a hammer to kill an 813". :-)

Jag har också sett slutrören till någon gammal japansk amatörradiotransceiver (glömt beteckning på både apparaten och rören) där någon klåpare som inte kunde hantera "plate" och "load" vid avstämningen kört sönder rören totalt. Där hade det gått längre och glaset hade förenat sig med rörens inre delar. Bara att skrota och byta ut med andra ord. Slutrören i den var typ sveprör, dvs linjeslutrör som användes i gamla teveapparater. Sådana rör var billiga på den tiden men inte speciellt tåliga för överbelastning. Dock imponerande att rören kunde överbelastas så till den milda grad att glaskolvarna smälte. Numera brukar linjeslutrör kosta mer än ett "riktigt" sändarrör typ 6146.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Wirewrap »

Avbrutna tungelement kan användas som täta genomföringar.

Jag gjorde några primitiva gasurladdningslampor på så sätt för 30 år sen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Mizzarrogh »

Svårigheten är inte så mycket att tillverka själva röret, utan att få till tillräckligt bra vakuum över lång tid.
Gasurladdningsrör är mycket enklare att göra då de inte behöver hålla samma grad av vacuum.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av svanted »

tänk om man kunde tillverka att rör man behöver istf att jaga det på nätet...
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Wirewrap »

Mizzarrogh skrev: 23 augusti 2022, 11:25:22 Svårigheten är inte så mycket att tillverka själva röret, utan att få till tillräckligt bra vakuum över lång tid.
Gasurladdningsrör är mycket enklare att göra då de inte behöver hålla samma grad av vacuum.
Det var en hejare på att böja rör! Riktigt så lätt är det inte.

Vad jag menade var att i tungelementet har man redan metall till glasföreningen fixad, det är lätt att smälta in glasklutten från tungelementet i änden på mitt glasrör.
Anslutningar och elektroder kan silverlödas till tungelementet. Jag skulle tro att det är vacuumtätt också.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet du vad det är för typ av glas i tungelementen?
"vanligt" glas behöver avhärdas långsamt i ugn från ca 600 grader ned till rumstemperatur för att man inte skall riskera att få inre spänningar i glaset, vanliga "radiorör" är inte gjorda i tvåkomponentsglas, utan enklare glas som är anlöpt i ugn.
Om man försöker att fusa (smälta) samman glastyper med olika egenskaper brukar det tyvärr resultera i att fogen sprängs loss när det svalnat.

Edit, Vanligt "pyrex" glas av den typ som används till köksföremål och liknande är inte tvåkomponentsglas, det är härdat glas som har en sammansättning som gör att det tål värme bättre.
(Edit, man bör inte försöka härda glas själv då det kan sprängas våldsamt även om man gör allt korrekt, tvåkomponentsglas spricker bara om man gör fel)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Biker »

svanted skrev: 23 augusti 2022, 15:19:13 tänk om man kunde tillverka att rör man behöver istf att jaga det på nätet...

Nått för bävern
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av MadModder »

Jag har fortfarande kvar såna här om det kan vara intressant:
8C8F83CD-ACCC-4521-A540-535D1DD9C6DB.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Mizzarrogh »

Från lampfabriken? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av MadModder »

Jepp :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av Mizzarrogh »

Svårt att säga vad det är i dem i så fall...
Jag vet inte om det finns någonting som fungerar som elastiskt "lim" mellan olika glastyper?

Det går för visso att arbeta med "vanligt" glas, men då måste man under arbetets hela gång hålla glasmassan upphettad nära flytande form och sedan låta det svalna långsamt i ugn, vilket tar många timmar (det fungerar inte med anlöpnings facklan eller i luft som med tvåkomponentsglas då det ger för ojämn och för dålig värme för "vanligt" glas, även om det inte exploderar som härdat glas kan göra så spricker det sönder i stora bitar).
Men det är annars inte tekniskt sett så mycket svårare. Dock kanske man behöver andra typer av ugnar då som klarar detta och där man kan värma hela stycket upp till runt 700 grader medan man jobbar, men eldfast glas är annars samma princip som tex kristallglas vad jag vet, bara litet mindre flexibelt att jobba med då man vad jag läst inte har lika mycket tid på sig innan det börjar gå ned till den temperatur då massan behöver värmas igen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Göra elektronrör hemma

Inlägg av MadModder »

Oblivion har ett gäng såna från mig, och han har experimenterat en hel del. Han har gjort slut på en hel låda om 300 och beställde fler. :D
Ska fråga på IRC vad han kommit fram till.
Skriv svar