Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av ASEA »

Otroligt vad fint de är uppbyggda invändigt, Tektronix från denna tiden! :)

Känns som felsökning blir "lite" lättare då än när det ser ut som ett skatbo!

Vad är lödstöden gjorda av?
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ja de är fantastiskt fina att titta på invändigt, det är lite.. magiskt på nått sätt, man kan lätt fastna och komma på sig själv att sitta och titta in på alla glödande rör :D

Lödstöden är av porslin, och får endast lödas med speciellt silver-lod, självklart sitter det en liten rulle på insidan med detta, så det ska finnas tillgängligt vid service :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av adent »

Marta skrev: 3 mars 2023, 12:25:14 Inte kylspray i närheten av rör. Det kan orsaka mekanisk påfrestning och förstöra rör. Betänk att det kommer aldrig tillverkas några nya...
Det var nått sånt jag insåg och därför la till mycket försiktigt, men som sagt, det var bara ett förslag och var det dåligt så var det det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Ja, det är fantastiska byggen de gjorde förr, men så var också priserna helt fantastiska... Väl värda ett projekt för att laga och bevara ett sådant instrument. Intressant att följa allt som rör rör.

Köp inga rör på måfå, undersök vad det är som är sönder eller har nedsatt prestanda först. Det är inte en säkert att rör köpta på eBay är i drägligt skick. Det var mycket vanligt då det begav sig att det trasiga röret stoppades ner i asken det nya kom i. Sedan blev det liggande i en låda till någon hittade det och sålde som NOS...

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt om kylspray, det var givetvis inget illa ment.

Det speciella lödtenn som nämndes är Sn60 Pb37 Ag3.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Uppstartat och har varit i drift ca 10 min, Den bakre multimetern visar högspänningen på mätpunkten utpekad på schemat "High voltage test point" här: https://w140.com/tekwiki/images/b/bf/Te ... ircuit.png
20230303_221304.jpg
HV-3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

ca 15 min senare..
20230303_222707.jpg
Och sen ytterligare några minuter senare, och där börjar högspänningen att sjunka, och som ses ökar spänningen mellan V814 och V800 sakta hela tiden.
20230303_223008.jpg
Och ett par oscilloskopdumpar på kopplingspunkten mellan V814 och V800, alltså multimeter 1.
DS1Z_QuickPrint1.png
DS1Z_QuickPrint2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Skärmgallret på V800 har alldeles för hög spänning, även när det ser ut att funka. Är R804 kontrollerad?

Referensen -100V är OK.
Lite av switchfrekvensen på V800 skärmgaller är helt väntat.
De övriga förbryllande värdena är de tidigare uppmätta kring V814. Är där verkligen +75V på V814B anod relativt jord när felet visar dig? Du tvekade själv, det kunde vara felmätning. Om det värdet stämmer så måste gallret på V814A mätas hur besvärligt det än är att komma åt.

En liten kritik i all välmening. Stora bilder på multimetrar tillför inget mer än megabytes. Det avlästa värdet som text säger allt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av petertub »

Akai skrev: 3 mars 2023, 15:15:18 Tack för hejarklacken 8)

Nej tyvärr känner jag igen. Eller jo kanske, möjligen en kompis kompis.. Får ringa och fråga om han kan fråga i mitt ställe :)

Det bästa är väl att hitta ett nytt 6cz5 Eller 5cz5 och prova med. Men det blir flera hundra om man beställer ett på ebay :(

Måste försöka hålla kostnaden nere, har redan köpt rör för en ansenlig summa :lol:

Det som behövs är följande:

6cz5 Eller 5cz5
7586 Nuvistor
2N1226
2N967 / 2N4122
E88CC eller liknande rör. ECC88, pcc88, 6n23p, mf funkar nog.

2n3119 är löst, Carpelux här på forumet skänkte några sånna som kom i ett brev på posten, STORT tack :waving:

Fortsättning på felsökning kommer under kvällen
7586 och E88CC har jag på tubular-well.se

Jag tror f.ö. att Lind på radiomuseet i göteborg har erfarenheter av dessa skåk och kan hjälpa till här.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Direkt vid start (när instrumentet blivit lite varmt) är det -1,5V på både Pin 1 & 7 på V814. den tycks ligga stabilt tills att högspänningen börjar sjunka, då sjunker den också och blir tillslut -80V.

Som sagt, det var sent på kvällen när jag mätte detta :D

Aokej, inge mera multimeter-bilder.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Det var andra siffror och helt rimliga i sammanhanget.
Hur står det till med R804? Mät katoden på V800 närfelet är där.
Även komponenterna på V800 styrgaller bör kontrolleras.

Stiger spänningen över R804 när felet kommer så byt det.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

R804 är OK, Men absolut, mäter katoden.

Trodde jag hittat felet men nä.. R814 mätte helt plötsligt 550K och ändrade värde när jag värmde det lätt med lödpennan, men har bytt det men ingen skillnad :(
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

V800 pin 7 mäter 3,6V

R806 känns stabilt, värmd med pennan

C806 byttes igår kväll då det var en sån svart konding som sägs vara opålitlig.

R807 känns stabilt, värmd med pennan

R810 känns stabilt, värmd med pennan

C810 är lätt sprucken kring benen på menisken, men mäter OK. Ratad 5Kv.. och har nog inget att byta ut den med som är ratad 5Kv

Har också observerat att högspänningen sjunker när man vrider upp itensiteten på vreden. i början orkar den hålla upp spänningen, även på högre ljusstyrka, men blir svagare ju längre tiden går. alltså, man kan inte vrida upp itensiteten alls lika mycket innan högspänningen börjar sjunka. om det nu är nån ledtråd

Har även kollat med värmekameran, ett läckage i nån av högspänningskondingarna borde ju ge lite värme? men inget synligt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Mät spänneng på V800 katod både när den funkar och när det är fel. Det är betydelsefullt att veta åt vilket håll det ändras när felet kommer.

Mät +11V och se om den ökar eller minskar när felet kommer. Eller tvärs över C828. Det är åt vilket håll förändringen går när felet kommer som är det viktiga. Kolla först i schemat så det är lämpligt att mäta där och inte jättehög spänning mot jord.

Tjusigt att Du har en värmekamera. Om det var en liten komponent som belastadr borde det ha synts på den.

Hörs det något ljud eller luktar något egendomligt? Verkar felet förvärras.

Dra inte ur HV-likriktaren. Spänningen i transformatorn kan bli alldeles för hög utan last och utan reglering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

C810 är lätt sprucken kring benen på menisken, men mäter OK. Ratad 5Kv.. och har nog inget att byta ut den med som är ratad 5Kv
Vilket värde har den?
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ska och handla nu så mäter jag direkt när jag kommer hem.

Att mäta spänningen på katoden är för att se hur mycket ström som går genom transformatorn och röret, V800? Drar något mera ström när felet kommer lär spänningen över resistans på katoden öka.

Och genom att mäta 11V på utgången av transformatorn samtidigt kan man bestämma om något kortsluter ner högspänningen eller om röret, V800 är dåligt.
Skriv svar