Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Den tanken har slagit mig också. Men det tar emot att ändra konstruktionen alltför mycket.

Alternativt använda någon NTC av lämpligt slag för att dämpa inrusningsströmmen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Oskar »

Ja det lär ju vara strömrusningen precis vid påslag som är svårt att hantera, strömbrytare för just 10A går nog att hitta, men kan du minska strömmen vid tillslag kommer livet bli mycket lättare för kontaktytorna och du kanske till och med kan gå ner i "rating". Testa med ett par olika NTC :tumupp:
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Transformatorn är av ett sällsynt gediget utförande så den tar troligen en hel del ström vid start. Den variac jag har är bestyckad med V och A meter, upp till 3A visar instrumentet och ansluter man oscilloscopet direkt med spänningen på så bara rasslar det till i mätaren. Så det är långt mer än 3A vid start. Troligen många gånger mera.

Gör man experimentet och sänker spänningen och gör samma test så redan vid 80V flyger mätaren upp till 3A vid start.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Idag har jag undersökt och klurat lite på olinjäriteten i vertikal steget i väntan på att hitta delar till 3A1 insticksmodulen. kurvan är lite olinjär över tid, ju längre höger på kurvan man tittar ju lägre är flankerna.
det fanns några frågetecken.

1. Är cal / referens occilatorn korrekt?
2. Är CRT'n injusterad korrekt?
3. Fungerar vertikal förstärkaren korrekt?

Referens occilatorn var lätt att kontrollera, jag kopplade helt enkelt in den i mitt moderna oscilloskop, kurvan såg mycket fin ut och stämde helt ok i frekvens. Justerade amplituden enligt manualen när jag visste att jag hade ett instrument inkopplat som visade något sånär rätt.

Flyttade sen över kabeln till 565 oscilloscopet och det visar sig mäta helt okej faktiskt. Inte perfekt men otroligt bra med tanke på att det nog inte varit igång de senaste 30 åren enligt förra ägaren.

Började mäta lite nivåer i vertikal förstärkaren enligt schema och hittade snabbt ett par spänningar som kändes låga. Som tur är står det på flera ställen i schemat ungefärlig spänning i olika punkter, och jag kunde misstänka ett rör, eller motstånd kring röret.

Sökte i min lista på det privata lagret med rör jag har och såg att jag skulle ha två av dessa :) så ut i förrådet och leta. Som tur är har jag även skrivit i listan i vilken låda det förväntas ligga så de gick ganska fort att hitta ett.

Böt ut röret och olinjäriteten var helt borta!

Ett steg i rätt riktning :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av hcb »

Vackert. Jag har sagt det förut men säger det igen: alla ni som håller liv (eller återupplivar) apparater som dessa är värda all respekt. 7/5 NOS-rör från mig :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Oskar »

Så kul med framsteg :tumupp:
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

En uppdatering i tråden om mitt oscilloskop, det har stått stilla här över sommaren. En insticksmodul fungerar perfekt och instrumentet går att mäta med :)

Listan på eftersöka reservdelar ska uppdateras, jag behöver hitta nuvistorer, de är gräsligt dyra tyvärr. Många till ok pris finns i USA och frakten är avskräckande.

Transistorerna växer inte heller på träd tyvärr.

Lista på eftersökta komponenter nedan. Jag blir oerhört tacksam om någon vet vart man kan hitta dessa till ok pris :)

7586 Nuvistor
2N1226
2N967 / 2N4122
2N3118 / 2N3119
E88CC eller liknande rör. ECC88, 6n23p, mf funkar nog.

Djungeltrumman bland vännerna och traktens radioamatörer har spridit min entusiasm för dessa, så idag hade jag detta med mig hem, vintern är räddad :lol:

Ett RM545B Som en mycket vänlig radioamatör skänkt till mig
Screenshot_20221030-214706_Gallery.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 378
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av petertub »

Trevligt att se ett tek-skåp räddat !

Jag ( tubular-well.se ) har nuvistorer 7586 och E88CC på lager.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Såg att du hade begagnade 7586, de är prisvärda i detta fall. Livslängden verkar lång om de får behålla vaccumet.

Ska inventera hur många jag behöver.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av opampen »

Vilka super fina scope! Det måste varit roligt att vara konstruktör här! Tänk att ha i stort sätt fria händer! Den bästa elektroniken i första hand priset i andra!
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ja de var säkerligen inte helt gratis på den tiden de såldes.

En uppdatering, RM545B pjäsen som jag fick av kompisens kompis visade sig fungera rakt upp och ner :D

Började med rengöring då det var fullt i sågspån efter förvaring i nått garage eller liknande, mjukstart i sedvanlig ordning ett par timmar sakta sakta visade sig ge resultat:
Screenshot_20221116-141022_Gallery.jpg
Screenshot_20221116-140931_Gallery.jpg
Häftigt att det fungerade utan minsta handpåläggning :shock:

Nu vet jag ju inte hur längesen det är detta var i drift, men det är häftigt att elektronik som är 50+ år fungerar bara sådär :D

Allt ser original ut och instrumentet kan inte ha många drifttimmar alls. Alla rör ser ut att vara i nyskick.

Tyvärr saknas den "tray" och chassi som måste ha funnits till det så alla sidor är öppna. Så lär tillverka något chassi till det så att det blir mera barn och djurvänligt

Det är ju väldigt servicevänligt som det är nu, lätt att komma åt alla komponenter, lika lätt är det att pilla på 500VDC...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av opampen »

Verkligen trevligt! Ett fynd! Men det är ju en kvalitetsprodukt från början! Det kanske är någon gammal farbror som haft den och labbat lite någon gång med den och sen varit ganska oanvänd!
Senast redigerad av opampen 19 november 2022, 11:56:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Tyvärr saknas den "tray" och chassi som måste ha funnits till det så alla sidor är öppna.
Gissar att det varit rackmonterat, och då kan det vara så att det aldrig funnits något hölje.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Det kan vara så.

Men det känns som att det har varit någon slags bur som skenorna satt i. Det är skruvar som ska hålla instrumentet på plats mot stativet och dessa har inte rack mått.

Man får hitta på någon lämplig konstruktion. Det lär ju vara galler på sidorna så att luften från fläkten kan cirkulera.

Dessutom tror jag att det är lite viktigt vart gallret är för att det ska bli rätt cirkulation i hela instrumentet, det är en del på undersidan där ca 80% av alla rör sitter, där måste nog luften kunna cirkulera ordentligt.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Det finns nån bild på tekwikin som stödjer min teori att det har varit ett chassi, där ser lådan ut att ha galler efter hela sidorna. Så det får bli nå liknande. Dock kommer jag nog inte försöka tillverka något som är rackmonteringsbart, utan det blir nog bara enklare petskydd i form av nån bur.

Visserligen har jag funderat på att köpa något typ av rackstativ med hyllor i för att ha alla mina instrument i. Så det kanske är smidigt om det går att rackmontera ändå.

Får fundera på saken.
Skriv svar