Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Ja, de är experter på just TEK, och framförallt rör-skopen.
Vi här, som Marta t.ex. är experter på elektronik, i allmänhet, och med det kommer man rätt långt, men när det gäller till exempel Tektronix, så råder jag dig att fråga i Tekscopes
https://groups.io/g/TekScopes
https://groups.io/g/TekScopes2
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Då får jag försöka mig på det då, säga att vi fått det att funka hyfsat men vill ändå veta säkert att det är rätt.

Det känns isåfall som att hela apparaten är en tickande bomb, förr eller senare lägger flera motstånd av.. med tanke på att jag redan hittat två som var rätt mycket fel..

Nåja.

Kan ju faktiskt byta dessa i osccilatorn iallafall. Det är ju inte allt för många.
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Här är en tråd i ämnet. Har dock inte kommit så långt i läsningen än

: https://groups.io/g/TekScopes/topic/88429110#189897
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

En snabb scrollning, så verkar det som att det är samma problem som du har, typ.
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Mitt har ett väldigt tidigt serienummer, det pratas en del om det om man läser runt lite på den sidan. Vilket är bra, det ska vara de senare som fick epoxy som sen visade sig vara hygroskopisk.

Har bytt alla motstånd kring osccilatorn, förutom de tre effektmotstånden. De lär jag beställa.

Funderar även på att byta kondensatorerna som sitter på högspänningen, i förebyggande syfte.

Vet någon en vettig sats med 2W metallfilm så är jag intresserad, bara det inte är ELFA priser :shock:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6947
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Gör inga planlösa byten av komponener, det kan göra mer skada än nytta. T.ex. keramiska kondensatorer som de Du har i HV-kretsarna på scopet är inte felbenägna, så låt dem vara. Det är de moderna keramiktyperna med jättehög kapacitans som kan vara felbenägna.

Vad gäller motstånden är det i första hand effektmotstånd av massatyp som är felbenägna. Temperaturväxlingarna får motståndskroppen att spricka och ändanslutningarna att lossna. Byt till kolfilm där de behöver ersättas, finns ingen anledning att byta till metallfilm.

Tänk också på att massamotstånd har låg induktans eftersom de saknar spiralformad motståndsbana. I kretsar för höga frekvenser har det betydelse. Det är därför det fortfarande används sådana. Nu finns det även keramiska massamotstånd. De är både stabila och hyfsat dyra.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5810
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av pi314 »

>Gör inga planlösa byten av komponener, det kan göra mer skada än nytta.
Jag håller med, Marta!
Mitt intryck är att kvalitén på gamla Tektronix-prylar är ganska hög.
Akais Tektronix 565 introducerades på marknaden 1962.
Jag har ett Tektronix 453. Det introducerades på marknaden 1965.
En viktig skillnad är att mitt är "almost entirely solid-state", dvs. transistoriserat.
Jag använder mitt då och då. Såvitt jag vet är det aldrig reparerat.
Jag skulle inte säga att det är i nyskick, men inte så långt ifrån. Det fungerar som det ska.
Intensiteten skulle kunna vara lite bättre, men omkopplare och pottar fungerar bra.
Jag borde skaffa några nya probar, för originalen är i lite dåligt skick.
En sak har jag bytt! Nätsladden hade blivit utsatt för mekaniskt slitage och närmade sig att den kanske kunde exponera fas. Då bytte jag den.
För det som jag använder oscilloskop till och det lilla som jag använder det så duger det.
Lite stort och klumpigt kan man väl säga att det är. Då togs det ändå fram för att vara portabelt. Något som var banbrytande på den tiden.
Men, visst har jag sneglat lite på sådana där små och moderna saker som det väl ska vara nu... :)

/Pi
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Scopet fick stå igång nån timme igår kväll medans jag pillade med 3A1 modul nr 2. En kortsluten transistor hittades tillslut och jag gjorde kväller.. en sak är säker, ställ inte elektronik kallt och fuktigt i många år, det orsakar en hel del problem.

Spänningen på V800 pin 1 hade sakta men säkert sjunkit, när jag stängde av låg den på 111V.

Okej, då låter jag de övriga vara.. men man får vara på sin vakt när man felsöker i fortsättningen.

Nätsladd har jag ingen, har bytt ut det runda intaget mot ett standard IEC C14. Gissade att det var nästintill omöjligt att hitta rätt kontakt efter lite försök att googla.

Transistorn som är trasig är 2n1226, finns inte på bihab.. finns på Ebay för 200:- +200 i frakt :(
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5797
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av rvl »

Kallt och fuktigt... mistänker att jag har bett om massor av problem, med en del lagrat under tak, men annars i direkt kontakt med uteluften genom glesa väggar.

Misstänker du whiskers i den kortslutna transistorn? Bäst att byta förståss, men de går väl också att bränna av.
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Har ju egentligen ingen aning om vad det har varit med om genom åren. Mer än att det stått i ett uthus/ladugård i ett gäng år. Det syns på vissa rör att det börjat ärga runt benen osv.

Men ändå är skicket överlag bra.

Ja whiskers är ju faktiskt fullt möjligt. Tar med transistorn till jobbet imorgon och kikar i röntgen :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5810
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av pi314 »

>Transistorn som är trasig är 2n1226, finns inte på bihab.. finns på Ebay för 200:- +200 i frakt

Det är väl en germaniumtransistor?
Kan det gå att ersätta den med något liknande?
Kanske t.o.m. med en kiseltransistor, om man ändrar lite på ett motstånd?
Har du schema där man kan se dom närmaste motstånden?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ja precis en germanium. Har inte haft tid idag men tänkte detsamma, måste ju gå att ersätta med något som är mera tillgängligt.

Det får bli kvällens uppgift att leta efter möjlig ersättare
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Sphere har den trissan för 5 dollar
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Sidan var alldeles hopplös på telefonen, så sätter mig vad datorn ikväll och kikar :) är frakten hyfsad så kanske det är lättare än att leta ersättare osv
Skriv svar