Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av kodar-holger »

Det är plattor som sitter på vardera sidan om elektronstrålen. Två uppsättningar "normalt" d.v.s. ett horizontellt och ett vertikalt. Men nu set ju det där ut att vara ett extra superlyxigt oscilloskop. Ett äkta dubbelstråle, och då bli det ju fyra uppsättningar.

Bläddrar i den fil som heter Tek_565_irb.pdf. På blockcheckat på sid 54 ser man avlänkningsplattorna. På sid 92 är avlänkningsplattorna också tydligt visade men jag fattar inte vart anslutningen sitter. Troligen en bit fram på halsen. Det borde vara en fördel att ha dom ganska nära katoden innan elektronerna hinner få upp så mycket fart på sin väg mot anoden.

Ingen aning om vad spolen i framänden kan vara bra till. Alignment står det på schemat på sid 374 om det är den. Kompensation för jordens magnetfält? På sid 370-373 verkar ävlänkningsförstärkarna vara. Men huvva, rör var något jag studerade för 30+ år sen när jag gjorde lumpen efter att råkat kalla dom för glasbubblor med järnskrot inför ett av dom äldre befälen...
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Hesabon »

Spolen är troligtvis till för avmagnetisering av den fluorescerande belägnningen inuti röret.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av kodar-holger »

Återigen osannolikt. Matas med DC, och avmagnetiseringen i en TV är väl bara för att man har en skuggmask och det bara i färg-TV. Tror jag. Fosfor är inte magnetiskt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av rvl »

kodar-holger skrev: 17 april 2022, 23:31:06 Alignment står det på schemat på sid 374 om det är den. Kompensation för jordens magnetfält?
Så tänkte jag också.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av YD1150 »

Trace Rotation? Finns i alla fall på nyare oscilloskop, ofta med skruvmejsel-inställning.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Trace Alignment finns iallafall på frontpanelen, så spolen skulle ju kunna vara till det? på schemat benämns potten som styr spolen bara Alignment

Sen har jag funderat lite, eller ganska mycket och som jag förstått det styrs strålen horisontalt direkt från insticksmodulen. Isåfall kan ju felet ligga där. Men är det inte väldigt otroligt att det skulle vara samma fel på båda modulerna?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Läste lite mera i servicemanualen till 3A1 insticksmodulen och har börjat förstå lite mera (tror jag iallafall) :P

Insticksmodulen styr de horisontala plattorna direkt ut på bildröret och har en DC balans inställning som utgör en mittpunkt där strålen hamnar. För denna finns en justerskruv (R328 output DC level) spänningen ska balanseras mellan plattorna för att strålen ska hamna i mitten.

Den ena spänningen är fast och känns för hög? 240v ca och den andra 180v . Men genom att justera balansen kunde jag justera upp strålen i synbart område.

Position på modulen fungerar inte.

Så nu vet jag hyffsat säkert att det är modulerna som strular.

Den vertikala förstärkaren verkar fungera så långt att jag kan ändra tiden ända ner till en svepande prick :) där fungerar också position.

Kul med något liv iallafall. Nu ska jag ge mig på en insticksmodul och försöka ringa in felet som gör att position i horisontal led inte fungerar. Det tror jag är en bra början.
Screenshot_20220419-232216_Gallery.jpg
Spolen runt bildröret med pott märkt Alignment på schemat är iallafall rotation som misstänktes, den fungerar utmärkt och vrider strålen snyggt vid justering.

En sak blir att få alla funktioner att fungera, sen blir det något helt annat att faktiskt få instrumentet kalibrerat så att det går att mäta med det. Men det är en senare fråga :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Det blev inte så mycket gjort ikväll, men jag har hunnit mäta upp 56V zennern.

Hann också konstatera att schemat som finns på tekwikin inte stämmer med mina 1A3 moduler. Det verkar finnas olika versioner av dem.

Mina har ett par transistorer innan E55L rören, dessa finns inte med i schemat. Den ena modulen har dessa transistorer inmoddade i efterhand på ett inte så snyggt sätt. Ser hemmapul ut.
Men jag tror att det ska gå att mäta upp det hela ändå om man klurar lite.


Något jag också reflekterat över idag är att fokus ratten inte fungerar som den ska, den ändrar fokus på strålen men också intensiteten.

Ratten för intensitet fungerar, men på slutet dimmas strålen ner igen. Lite skumt.

Fortsättning följer
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Kvällens mätande och klurande har löst en kanal på den ena modulen, så nu har jag ett oscilloscop det går att KOLLA på signaler med iallafall :D mäta är högst tveksamt. Det behövs kalibreras.. men det får bli längre fram.

Till och med triggningen fungerar

Felet var ett dåligt rör - V113 (7586) Nuvistor rör i metallkapsel. Röret blir varmt men fungerar inte som det ska. Tyvärr har jag ingen rörprovare så man får improvisera. Lånade ett rör från den andra modulen så länge men måste införskaffa flera

Måste erkänna att jag är barnsligt uppspelt över detta gamla vidunder :D

Jag behöver dock reservdelar och på önskelistan står följande:

7586 Nuvistor
2N1226
2N967 / 2N4122
2N3118 / 2N3119
E88CC eller liknande rör. ECC88, 6n23p, mf funkar nog.
Screenshot_20220422-002131_Gallery.jpg
Och en bild på felorsaken:
20220422_004641.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Idag har jag bytt lite små elektrolyter, vissa hade läckt men håller ändå värdet bra. I vilket fall lika bra att byta.

Använde original plasthölje och satt en ny innuti bara. Ser helt okej ut och stör inte utseendet nämnvärt.
Screenshot_20220422-230636_Gallery.jpg
Har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra med de större elektrolyterna, hittills har de skött sig och inga otrevliga överraskningar har inträffat.

Det har stått igång här en timme nu ungefär och värmt upp omgivningen, Ca 500 Watt drar det med båda modulerna i :lol:
Screenshot_20220422-230231_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-230236_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-230252_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-230246_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-232008_Gallery.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Akai 23 april 2022, 09:03:29, redigerad totalt 1 gång.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Uppdaterade första inlägget med lite mera bilder.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Oskar »

Vi som läser är också barnsligt uppspelta, välldigt kul att följa!
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Gimbal »

Jupp, fantastiska byggen, måste kostat en förmögenhet nya.
De där sockerbitarna på sista bilden dock, de ser lite malplacerade ut.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ja visst är det häftigt :D

Sockerbitarna är för att koppla förbi nätströmbrytaren tillfälligt, den hade gått ordentligt varm och kablarna har smält en bra bit från anslutningarna. Kanske inte planetens snyggaste lösning men funkar för labb

Startströmmen är rätt hög skulle jag tro vilket med tiden slitit ner brytaren. Kontaktytorna ser ut som ytan på månen, alldeles skrovliga och brända :lol:
Trafon är ju rätt krallig på denna.

Så ny brytare behövs också som passar utseendemässigt i fronten. Vippa i metall, som tål 10A,

Tips mottages tacksamt!

Även nätintaget behöver jag hitta en lösning på, krokodilklämmor är inte så lysande i längden :D

Original är det ett runt uttag med rund jordpinne och platta L / N stift. Liknar USA vägguttag men inte 100 lika.
mån-strömbrytaren.jpg
Bränt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Oskar »

Ser ut att finnas en del utrymme. Kanske bocka till en vinklad plåt bakom brytaren som får hålla ett relä som hjälper till att hantera strömmen?
Skriv svar