Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Står 2,5nF i schemat, 2.7nF med moderna värden. Om det nu är en sådan. Han har en FLIR och de blir inte varma.

Det finns i varje fall några fler massamotstånd, HV-likrktaren och lite annat det kan vara utöver trafon... Är det den så är det nog dessvärre game over.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Tyvärr har jag hört att trafon ska vara en felkälla på dessa... den ska tydligen kunna binda fukt och sen blir det överslag. men nu har ju detta stått varmt så pass länge innan jag driftsatte det så jag hoppas verkligen fukten gått ur.

Jag har ju ett precis likadant att ta reservdelar i från, så då får man väl "baka" den transformatorn i högre temperatur en längre tid innan man driftsätter.. så att all fukt går ur.

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Spänningen på V800 pin 7 ökar vartefter högspänningen sjunker, det måste betyda att transformatorn drar mindre och mindre ström vartefter högspänningen sjunker, och då går det också mindre ström genom V800.

Spänningen över C828 sjunker, om än väldigt lite. Denna punkt har nog -3900v mot jord. ställde upp multimetern på ett par dassrullar, borde isolera tillräckligt

En likriktare har jag liggande, precis testat att byta den men inget resultat :(
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Ökar spänningen på pinne 7 så betyder det att strömmen ökar. Du är tydligen inte rädd för att mäta "hotwired". Ta då R824 också. samt R826. Bäst att mäta allt, men det är dystert resultat så här långt...

Där är ju R821 också. Dra ur likriktaren. Ta reda på glödströmmen och testa motståndet med ett labbaggregat. Där är 4k pulsspänning. Inget bra att mäta över det motståndet. Strökapacitanser kan störa mycket.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Det KAN ju vara för att jag inte har bättre förstånd :D Ser det väl inte som så farligt, bara man håller tassarna borta. Använder korta kablar osv.. tog den sämsta multimetern som suger batteri hela tiden ifall-att :D

mmmm. Seriemotståndet på glöden på likriktaren kom jag på här för en stund sedan, det var 15ohm, men ska enligt märkning vara 8,2.. så jag böt det och startade, då hände något och ett högfrekvent pip uppstod efter en stund, jag kastade mig på nätsladden och drog ur..

Bilden var kvar på skärmen iallafall
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Då har Du nog hittat felet. Grattis!

Mät katoden på V800. Helst med scope. Sker där inget när det börjar pipa en liten aning är det troligen ingen fara. Är där en bygel med skruvar som håller ihop trafons kärna och är dessa väl åtdragna?

Är spänningen på V800 skärmgaller nere på 88V nu?
Senast redigerad av Marta 4 mars 2023, 16:46:59, redigerad totalt 1 gång.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Transformatorn är ingjuten.

Okej. provar det.

Ljudet kom så plötsligt bara, därför jag reagerade
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Det var ju mindre bra att den är ingjuten. Då blir det svårt att åtgärda ifall där är något mekaniskt glapp i kärnhalvorna. Något kraftigt hårt ljud skall där inte vara, men lite pip kan vara helt normalt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Har du varit ute på Tekscopes och frågat?
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Har haft det på en stund nu och HV känns stabil :) - Tänker inte ropa hej än

Ska mäta gallret.


Nej jag har inte frågat där. får ju extremt proffsig hjälp här ju :D
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Gallret på V800 pin 1 är +140V

Det blev inget mer pip.. Börjar fundera på om det var min anslutning mot högspänningen som glappade. Har ju gjort en liten krok av tråd som jag hakar fast i en resistor. kroken sitter fast i högspänningsproben med en sockerbit... mycket fin lösning :lol:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Det är definitivt en god ide att fråga. Se inte mig som expert, har aldrig sett ett sådant scope mer än på bild.

Det känns inte rätt att 11V sjönk när lasten på högspänningen minskade och inmatad effekt ökade. Energin måste ta vägen någonstans och där är tyvärr väldigt begränsat med alternativ.

Det är viktigt att kontrollera skärmgallret på V800 och anod på V814B. Ligger de någorlunda rätt är det god chans att det fungerar korrekt. Givetvis skall HV-poten vara rätt justerad för att spänningarna skall stämma, ifall där nu har varit skruvat på den.

Såg nu Du skrivit skärmen håller 140V. Det är alldeles för mycket om det skall vara 88V där. Tyder på den måste drivas hårt för att orka. Blir trafon onormalt varm?

Har den gått med dålig/ingen glöd på likriktaren så kan HV innan likriktaren ha dragit iväg och orsakat skada. Säger absolut inte att det är så, men risken finns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Tekscopes är det stora hemmet för tektronixnördar, var tidigare en Yahoo grupp/maillista, men ligger numera på io.
Finns två grupper Tekscopes och Tecscopes2, där Tecscopes är den ursprungliga och största gruppen.
I dessa två grupper hittar du folk som kan precis allting om gamla tek-skop.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Nä okej.. Men du kan otroligt mycket, den saken är säker.

Nu har spänningen sjunkit till +124V på V800 pin 1.
och högspänningen tycks sköta sig. Justerade in potten för högspänningen till 3900V enligt servicemanualen tidigare, och fick nu justera ner den lite.

Trafon håller 33,5C - Men den mesta värmen kommer nog från rören runtomkring :)
IR000110.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Du skall definitivt fråga i någon av de grupperna. Chansen är hyfsat stor att det är någorlunda OK nu.

Det finns fler otäcka massamotstånd i oscillatorkretsen. Inte minst R802 på 470R. Troligen ett ganska kraftigt effektmotstånd. Börja med det och kolla även de två vid styrgallret så de håller någorlunda rätt värde.
Skriv svar