Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Har för mig att RM betyder "Rack Mount" på Tetronixska
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Ja precis, det stämmer. Instrumentet är garanterat gjort för att rackmontera, men tyvärr saknas alla fästen osv.

Man får hitta på något eget isf.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Kika på hur plåtarna till det icke rackmonterade ser ut, de finns i servicemanualen för den vanliga 545an
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Då har jag haft lite mera tid och ork att felsöka 565 scopet, en nära vänn till mig gick bort hösten 2021 hastigt och oväntat och det har satt sina spår på ork och välmående..

Tanken var att gå på den andra 3A1 modulen men på vägen upptäcktes att strålen på skärmen efter en stunds längre drift vart svagare och svagare och tillslut tynade bort helt.. :(

Felsökningen bytte inriktning, att försöka förstå varför bilden tynar bort när instrumentet blir varmt.
Det känndes spontant att det har med värme att göra, Om man startar kallt så tar det nästan en halvtimme-45min innan bilden sakta men säkert börjar försvinna, stänger man sen av det och innom 5 minuter startar igen så kommer bilden tillbaka och sen går det betydligt fortare innan den börjar tyna bort igen.

Började mäta lite och kunde konstatera att det är högspänningen till bildrörets anod som försvinner, och nu blir det inte helt lätt.. de är mycket komponenter inblandade i detta kring bilröret och jag förstår mig inte tillfullo på konstruktionen.. lär jag nog erkänna

Ful-felsökning inleddes, en radialfläkt från en gammal skrotad server fick längre kablage pålödd - för är problemet värmeberoende borde man rimligen kunna kyla komponenterna i högspänningsdelen och få spänningen att, om inte öka igen så åtminstånde bromsa in.. men ikke, jag kylde rör och kringliggande komponenter med 3,6A radialfläkt iklädd hörselkåpor men ingen påverkan på spänningen, den fortsatte droppa när den väl bestämt sig för att börja sjunka..

Började såklart att studera schemat, vilket jag gjort tidigare men inte riktigt vetat vart jag ska börja..
en mätning påbörjades, Inkommende oreglerad +420V till "Mittuttaget" på transformatorn, +300V och de verkar OK även när bilden förvinner. och sen spänningarna "efter" R802 och R803,
Spänningen mellan R803 och V800 stiger när högspänningen väl bestämt sig för att börja sjunka, vilket måste betyda att V814 försöker putta på styrgallret på V800 som i sintur ska ändra oscillatorn för högre utspänning.
Är inte helt 100 på hur oscillatorn fungerar, den ser ut att ha en egen lindning på transformatorn som matas tillbaka på ännu ett galler på V800.

Vad har koppligen kring C808 för funktion? D826 är den speciella tunneldioden, som jag trodde var kortsluten ibörjan när jag började felsöka, Så var inte fallet. Den är tydligen väldigt lågohmig, den ska ge en spänningsdipp vid en viss ström som i sin tur sänker drivningen av V800 tillfälligt och strömmen över tunneldioden sjunker och allt börjar om håller igång självsvängningen av oscillatorn? bara spekulationer..

B814 verkar inte finnas fysiskt i kopplingen, vad det nu skulle vara för komponent?

Återkoppligen av höspänningen måste ju komma via Potensiometer R861, som också är justering av högspänningen.

V814 var lätt bränd innanför glaset så det har jag provat att byta utan resultat.

Felsökninen fortsätter... Ni får gärna klura, för det här är jag inte så bra på :D men jag vill lära mig :tumupp:
HV-2.png
20230228_235552.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av 4kTRB »

Kollade lite på data i katalogen från 1974.
Ska vara sista året 565 fanns med i katalogen.
Sidan 120.
http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... g_1974.pdf
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Spänningarna Du angett kring V814 går inte ihop. Är R811 OK? Har Du ett scope till att mäta med så Du inte lurar Dig på att det inte är DC?

På fotot syns en hel del massamotstånd, så antagligen finns de överallt i instrumentet. Sådana är mycket otillförlitliga, resistansen ökar och det kan även bli avbrott. Kontrolllera dem på på plats i kretsen. Givetvis utan spänning. Gamla lytingar är också lömska.

B814 är en neon-glimlampa. Den används här för spänningsbegränsning.

D826 är garanterat inte en tunneldiod. Skulle kunna vara en germaniumdiod om Du får lågt spänningsfall i den. Det är en simpel likriktare som antingen driver något som kräver spänning skild från jord, eller är en indikator på HV.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Jo jag vet att massamotstånden kan vara knepiga, men det är helt enkelt för många för att byta dem.. effektmotstånd är dessutom inte billigt..

Jag kollar R811 strax, ska bara äta frukost :D

Spänningen där inringat med grönt, ligger på ca 6V så länge högspänningen finns och är stabil, men ändras sakta men säkert till ca 75v när högspänningen börjar dyka.

Borde det inte vara DC i denna punkt? Tar fram det moderna scopet och mäter sen :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

R811 är 103Ohm


Och självklart, du har såklart rätt ang. Dioden, det är jag som tänkte fel. Tunneldioden sitter i anslutning till den andra transformatorn
20230303_111056.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Det svåra med massamotstånd är dels sprickor, dels kontaktklumpen i ändarna. Båda är temperaturkänsliga. 75V på gallret V814A, om där verkligen är det, är ytterligt obra för röret. Mät spänningen på gallersidan av R811 när felet finns där. Där är totalt motstridiga spänningar på detta rör.

Är V800 kollad?
Är -100V på V814B OK?
Är 300V på R860 OK?

När den negativa HV sjunker så borde V814B istället få en sjunkande spänning på anoden. Det är en motsägelse. C862 kan ha fått hög läckström. Den har 4kV över sig och det nöter. Du kan lyfta ena sidan på denna och prova. Det är meningslöst att mäta den med låg spänning.

Kretsen skall vara DC-nivåer, men när det inte funkar är det alltid bra att veta så inget råkat i svängning.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Okej, ja det är ju inte omöjligt att det är fel på motståndet ändå, men det sitter så illa till på baksidan av rörsockeln under massa andra komponenter och trådar, annars hade man kunnat byta det direkt.

Vad har ett "vanligt" massamotstånd för effekttålighet? De är ungefär samma storlek som ett modernt 2w metallfilm.

V800 har jag ingen ersättare till tyvärr. Och det är egentligen fel rör, det ska vara ett 6cz5 men jag hittade inget, utan fick tag på ett 5cz5, vilket ska vara samma men med annan glödspänning, så där gjorde jag en fuling med ett motstånd som sänker glödspänningen något. Det borde ju funka :humm: , jag har mätt att röret får isch rätt glöd iallafall. Röret var iallafall nytt i kartong när det sattes i.
Screenshot_20230303_115700_Gallery.jpg
-100V ska kollas

Ska dubbelkolla spänningen på V814B, det kan vara jag som var trött den kvällen

C862 ska också kollas, provar att lägga ur den tillfälligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Det är bara att konstatera, det hade ju varit väldigt smidigt med en rörprovare. Men de kostar ju en hel del kulor idag.. önskar att man hade köpt en tidigare när man kunde få en AVO för 2000 kr
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

De där motstånden kan vara 1/2W eller möjligen 1/4W. Hur som är det för många av dem spänningståligheten som avgör.

Små motstånd och effekt är obra även om märkeffekten tillåter det. Det skall vara marginal så komponenten inte blir glödhet.

Inga problem med röret som har annan glöd.

Även om det är svårt att mäta så skall det mätas i en viss punkt så skall det mätas just där. Använd en mätprob med krympslang så endast den yttersta spetsen är oisolerad.
Senast redigerad av Marta 3 mars 2023, 12:22:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av adent »

Fantastiskt jobb du gör! Du kan inte prova kylspray på motstånden och se om du kan hitta vilket? Antar att man måste va lite försiktig dock.

Ingen du känner som har en rör-provare?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Inte kylspray i närheten av rör. Det kan orsaka mekanisk påfrestning och förstöra rör. Betänk att det kommer aldrig tillverkas några nya...
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Tack för hejarklacken 8)

Nej tyvärr känner jag igen. Eller jo kanske, möjligen en kompis kompis.. Får ringa och fråga om han kan fråga i mitt ställe :)

Det bästa är väl att hitta ett nytt 6cz5 Eller 5cz5 och prova med. Men det blir flera hundra om man beställer ett på ebay :(

Måste försöka hålla kostnaden nere, har redan köpt rör för en ansenlig summa :lol:

Det som behövs är följande:

6cz5 Eller 5cz5
7586 Nuvistor
2N1226
2N967 / 2N4122
E88CC eller liknande rör. ECC88, pcc88, 6n23p, mf funkar nog.

2n3119 är löst, Carpelux här på forumet skänkte några sånna som kom i ett brev på posten, STORT tack :waving:

Fortsättning på felsökning kommer under kvällen
Skriv svar