Konsten att välja kristall för uC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av sodjan »

AndLi, sista raden ska väl inte vara med i citatet?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av AndLi »

Korrekt och fixat :)
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Gimbal »

MadModder skrev: 11 april 2022, 06:41:57 8 anledningar till varför du ska välja en oscillator istället för en kristall:
https://www.sitime.com/api/gated/WhiteP ... llator.pdf
Det var iofs ett reklamblad och kanske inte helt opartiskt. :) Sen har det säkert många fördelar även om man är opartisk.
Men är det så himla svårt att få kristaller att fungera? Hade jag ingen aning om. :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Jag har ingen erfarenhet av den här uC-familjen, men för PIC gör iallafall jag såhär:
1) Bestämmer hur många MHz kristallen behöver ha för projektet.
3) Tittar i uC’ns datablad efter vilka kondensatorer som rekommenderas till kristallen.
4) Kopplar in dem enligt databladet.
5) Konfigurerar de register som har med klockan att göra och fortsätter med resten av koden.

Klart.

(Visst finns det redan en tråd om detta?)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Janson1 »

Kristaller med frekvenser runt några mhz och uppåt 20 brukar aldrig vara något större problem att få igång men extrem lågfrekvens som en klockkristall kan vara svårare, jag tror kopparlängden har mindre betydelse ju lägre frekvensen är. Vid något tillfälle för många år sedan på en PIC så fick man välja något annat i setupen för processorn för att den skulle starta och funka. Daniel, har du testat flera möjligheter på din setup för att få igång kristallen på ditt kort som inte funkar?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av sodjan »

Mönsterkort är ju beställda, så vi får kanske anta att problemen löste sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av säter »

Det verkar vara bråttom. :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Janson1 »

Jag tänkte mer på det kort som redan är tillverkat och konstaterat fel med kristalleriet...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av limpan4all »

OK, här kommer mina förklaringar varför jag föredrar oscillatorer i stället för kristaller.

De strular inte.
De strular INTE.
DE STRULAR INTE.

Att välja en oscillator i ställer för kristall är inte sällan att slippa en hel del problem. Och jag har haft min beskärda del av dessa. Jag har genom åren konstruerat mellan 70 och 100 CPU/MCU baserade konstruktioner. Jag har ALDRIG haft strul med någon oscillator.
Har jag haft strul med kristaller då, japp ett flertal gånger.
Fel sort levererade, serie i stället för parallresonas. Fåt fel kapacitans (gentemot deras datablad). De som svänger med fel frekvens och oavsett hur jag justerar allt runt omkring så hamnar dom inte rätt (utbytta utan kommentar och nya som funkade perfekt med vändande post (ingen ändring i min spec)).
Kristaller som inte hoppar igång när det är kallt ute (-25C). Kristaller som byter/varierar frekvens över sitt temperaturspan (utanför sina toleranser).

Skall man göra stora batcher (10k kort per år eller mera) eller har behov av 32768Hz kristall i ugn/hudmontage så har man inget val, då gäller kristall (men lägg på några veckors verifieringsarbete för säkerhets skull i tidplanen).
Till allt annat så väljer jag oscillatorer samt självklart på alla "proof of concept" kort, det skulle gett mig ett antal gråa hår mindre samt många, många manveckor inbesparad tid under de drygt 35 år som jag jobbat med detta.

Men vill du inte lyssna på erfarenheter så gör du som du vill...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av TomasL »

limpan, vi vet ju hur råden behandlas, tyärr.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Janson1 »

Jag ser inte allt för sällan att det sitter en resonator istället för en kristall, jag tror vissa Arduino har det. Dom är ju mindre frekvensexakta mellan två individer men har dom lättare för att inte strula? Jag skall väl skriva att jag har ritat kort med PIC-processorer och aldrig haft problem med kristallen mer än att dom helt plötsligt tog slut, gick inte att köpa just då. I samma veva så hittade jag en resonator som fick ersätta kristallen, det var under halva priset och jag slapp kondensatorerna (vill jag minnas?) Då på den tiden jag ritade dom här korten, det var flera olika typer i serien så har kristallen aldrig varit något problem, hade jag bara tur eller? (4 och 16 Mhz)
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev: 13 april 2022, 23:11:52 limpan, vi vet ju hur råden behandlas, tyärr.
Nu var du lite orättvis. Han ändrade layouten efter råden tills det såg helt ok ut (enligt min amatör bedömning).
Tipsen med oscillator kom samma dag som korten godkändes för tillverkning och det var då i senaste laget, i alla fall för just det kortet.
Dina tips om att läsa på och studera... ja jo det är ju bra tips.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

Tackar! TomasL är så där. Inget att göra något åt. Det finns något som heter bitter-förbannelse. Ständigt bitter. Det är denna förbannelse som skiljer sig från ordinarie bitterfolk. Ordinarie bitterfolk kan ha sina glada stunder, men inte TomasL. Spelar ingen roll hur många gånger man påminner han att man är tacksam för råd och tips och lägger upp X antal hundra bilder på bevis på att man följer råden. :roll: Tomas Citron.

Nu har dom producerat kortet klart och ska skicka det till mig :) Har redan lödigt bort en uC med varmluft och värmeplatta samt vakumsug. Ja, jag har tillgång till ett helt laboratorium för lödning. :tumupp:
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av DanielM »

Nu startar LSE! :D

Den är dock känslig, väldigt känslig.
Jag har två PCB-kort. Ena kortet har avlastningskondensatorer för uC, andra PCB-kortet har inte det då jag jobbar på det.

Jag har rengjort dessa två kort med isopropanol och sett till så dom är kliniskt rena. Annars startar inte LSE.
Men det kort som ej har avlastningskondensatore för uC så kan RTC:n fallera lite. Men det är dock sällan. Problemet slutade upphöra efter jag brände in samma kod 3 gånger på raden.

Kul att LSE fungerar! Då kan jag koppla in VBAT :)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Konsten att välja kristall för uC

Inlägg av hummel »

Om du programmerat den 3 gånger och verifieringen varit ok varje gång har det inget med din trippelprogrammering att göra.
Skriv svar