Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Inlägg av TomasL »

Har en dålig TIG stående.
Enligt uppgift funkar den inte, vilket nog är korrekt.
Har konstaterat att magnetventilen inte öppnar samt att ett gnistrar inne den är i drift. Dock verkar den tända en båge.
Har letat ordentligt efter en manual mm till den men hittar ingenting.
Skall iofs ringa svetskompaniet i morgon.
Någon som har någon info om denna. Till exempel vad symbolerna på frontpanelen betyder, det mesta har jag listat ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 13 april 2022, 00:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG)

Inlägg av säter »

Är Lincoln italienska maskiner?
Jag trodde att de var amerikanska.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG)

Inlägg av gunne »

Det ser ju ut att vara i princip samma maskin som jag försökte felsöka förut. Se här: viewtopic.php?f=2&t=68577

För mig slutade det med att jag lämnade in den hos Collett Svetsmaskinservice. Efter ett par månader ringde de och sa att den inte går att laga så den hamnade i deras skrotbinge. Jag tror ju att den gick att laga men det blir nog orimligt dyrt om man ska anlita någon att göra det.

Tyvärr lyckades jag inte hitta någon typ av kretsscheman eller liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG)

Inlägg av TomasL »

Nu har jag i alla fall fått tag på en brux, med "kopplingsschema", dock inte på komponentnivå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG)

Inlägg av TomasL »

gunne skrev: 8 april 2022, 10:43:31 Det ser ju ut att vara i princip samma maskin som jag försökte felsöka förut. Se här: viewtopic.php?f=2&t=68577

För mig slutade det med att jag lämnade in den hos Collett Svetsmaskinservice. Efter ett par månader ringde de och sa att den inte går att laga så den hamnade i deras skrotbinge. Jag tror ju att den gick att laga men det blir nog orimligt dyrt om man ska anlita någon att göra det.

Tyvärr lyckades jag inte hitta någon typ av kretsscheman eller liknande.
Ja det är exakt samma innanmäte.
Tillverkade i samma fabrik, dessutom.
Olika höljen och olika branding
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Har bakåt ingenjörat kortet som driver HF och magnetventilen mm.
FInns föprmodligen en del fel som jag får leta efter.
Samt manualen till den, det är SCT-kortet jag har gjort
Edit, Har fixat en del uppenbara fel
Edit2, ytterligare fel fixade.
Edit3, fixat komponentvärdet på R21
Edit4, hittat lite gömda kopparbanor.
SCT.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 11 april 2022, 18:42:02, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Lite förklaringar,
J1 går till reläerna på HF-kortet, de ena startar HF det andra gasflödet.
J2 går till inverterkortet, har inte en blekaste aning om vad det är, inverterkortet har ett ingjutna moduler med okänd funktion.
J3 går till frontpanelen.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av gunne »

Synd att jag precis skrotat min. Annars hade du kunnat få den för att plocka delar av. Men lycka till med felsökningen!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Så kan det vara.
Har upptäckt en hel del fel i schemat ovan, var nog trött i år kväll.
Nytt korrigerat kommer, samt även på panelen.
Själva invertern är meningslös att rita upp, då det bara sitter ingjutna moduler på den, typ tjockfilmsmoduler eller nått sånt.
Så det skulle bli ett antal boxar med ledningar emellan, utan att man har en aning om vad de faktiskt gör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

RItat av panelkortet också

Vad jag funderar på är vad i jösse namn 555an har för någon funktion.
Samt även mycket annat.
På SCT-kortet ovan, har jag även ritat in delar från panelkortet, så man får en bättre ide om vad som är vad.
Edit, fixat en del fel.
Edit2: Hittat PullUpen för CLR på 7473, samt fixat komponentvärden och numrering
SCP_Panel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 10 april 2022, 13:10:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Frågan kring 555an är löst.
Den används för att generera en negativ spänning, på någon volt eller så.
Eftersom 324an inte är R2R behöver man mata 324an med en negativ spänning, så den kan släcka utgångstransistorena fullständigt
555an i hop med några dioder och en konding på utgången genererar en negativ spänning, vilket kontrolleras av en vanlig diod som då funkar som en Zener, och den negativa matningen till 324an mm bör då ligga på -0,7V eller nått sånt, fullt tillräckligt för att driva utgångarna till garanterat 0.

Verkligheten visar sig i morgon, då jag får börja mäta på det hela.
Tur att man har många DMMer så man kan mäta på många ställen samtidigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

EN lustighet, jag har inte hittat någon form av Pull-Up på flip-flopens J/K/Rst ingångar på panelkortet,
Verkar vara en farlig design, typ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Nu har jag hittat pull-Upen för CLR på 7473an
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Hittade lite gömda kopparbanor, och har avkodat några av dioderna, nu börjar det bli lite mer vettigt än tidigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Så, har tolkat det hela, så här är det jag tror det skall fungera.
Om andra har kommentarer så tar jag hjärtligt emot dessa.
Så här tror jag det hela är tänkt:

Förklaringar:
Kontaktdonet märkt J3 ansluter till panelkortet, för pin till pinanslutning titta på kopplingsschemat i bruxanvisningen, då det inte är terminalnummer till terminalnummer.
Kontaktdonet märkt J2 går till inverterkortet, en kvalificerad gissning är att anslutningen märkt ”T.E.” är någon form av ”Enablesignal” och anslutningen märkt ”Sensor” är en variabel spänning, 0-12V för att styra inverterns utström om fotpedal används, samt nedrampning om ej fotpedal används.
Kontaktdonet märkt J1 ansluter till räläkortet samt 12V spänningsförsörjning.
Funktionsbeskrivning
Panelkortet.
Kortet har anslutning för handtag/fotpedal, samt brytare för MMA/TIG samt för 4T/2T
Tre inställningar finns, svetsström, nedrampning av svetsström samt eftersköljning av skyddsgas.
Poten för svetsström går direkt till inverterkortet, alla andra funktioner gåår till SCT-kortet.
SCP kortet använder en JK-Flipflopp samt två Inverterare för att skapa funktionen 2T/4T, Flipflopen driver en vanlig NPN-transistor.
Plint 3 ansluter till svetsens +-anslutning, se kopplingsschema i bruxen.
Detta ger torligen en signal till övriga delar att invertern jobbbar.
SCT-kortet
Eftersom LM324 inte är R2R används en osymetrisk matningspänning +12V och -0,7V, för att få PNP-transistorerna att bottna fullständigt.
Den negativa delen genereras av 555an med tillhörande komponenter,
Gasflöde:
LM324:2 styr magnetventilen för gasflöde.
Den Inverterade Ingången hålls på en nivå motsvarande ungefär halva matningsspänningen, OPn använder positiv återkoppling.om 470k via R6
Den icke inverterande ingången hålls på hög nivå av potten för Efterspolningstid, 100K där andra ändan kopplad till +12Vvia R32 och R5, R32och C26 fungerar som ett tidsfördröjning, då det tar tid att ladda upp C26, beroende inställningen av Poten för efterspolning.
Gasflödet startas genom att den icke inverterade ingången samt kondensatorn C26 dras låg via motståndet R47, dioden D2 och transistorn T1. Utgången på LM324:2 går då mot -0,7V och transistorn T5 börjar leda och reläet för magnetventilen drar.
HF-Funtkionen
Transistorerna T2 och T3 slår på HF-funktionen via LM324:1
T2 leder normalt, då den är förspänd via R14 och håller den icke inverterade ingången på +12V
Samtidigt är T3 ledande och drar ned den inverterande ingången mot – 0,7V. T3 är förspänd via R18+R17 och R12
Det hela startas med att man trycker in knappen på handtaget varvid transistorn i panelen börjar leda.
Detta drar ned basarna på T4 och T3 till 0, varvid dessa transistorer stänger.
Detta får till följd att den inverterande ingångenpå LM324:1 blir ”flytande2 (via T3) samt att samma händer med LM324:1 icke inverterande ingång.
Troligen är T.E. anslutningen någon form av ”Enable-signal” och när 12V läggs på LM324:1 icke inverterande ingång så, går dess utgång hög, den inverterande ingången får en spänning ca 0,4V under utgången, via R19 och R23 går spänningen på den inverterande ingången till en spänningsföljare LM324:4 vilken i sin tur ger en 0-12V signal på anslutningen so heter ”SENSOR”
HF och gas startas av att anslutning 3 på panelkortet får spänning, från svetsens +-anslutning, som via ett 470 okns motstånd och brytaren för MMA/TIG ger en signal till dioden D11 och motståndet R31.
Detta får i sin tur den inverterande ingången på LM324:3 att anta en spänning på 6 eller 8V (beroende på zenerdioden D7)
D11 förspänns i backriktning, vilket då får till följd att D1 börjar leda och därmed också transistorn Ti samt transistorn stängs, då basspänningen blir ca 0V, den inverterande ingången på LM324:3 dras också mot noll, vilket då gör att utgången på LM324 går mot -0,7V och transistor T6 börjar leda och reläet drar. HFen är då igång. D11 är en högspänningsdiod med ca 2V framspänningsfall.

När man släpper knappen kommer T4 att börja eda LM324:1 utgång kommer att gå mot 0 tiden bestämms av potentiometern som ligger kopplad utgången och den inverterade ingången via D4, ihop med kondensatorn C22 bildas en tidskonstant där spänningen sakta sjunker, detta går då via spänningsföljaren LM324:4 till Sensoringången på inverterkortet, när invertern sedan dragit ned spänningen till 0 kommer T1 och T2 att sluta leda då de blir förspända med 12V på basarna. Varvid HF-utgången stoppas
Gaspotentiometern kan då ladda upp Kondensatorn C26, och efter inställd tid går utgången på LM242:4 till 12V och gasflödet stoppas.

Dock, detta är en tolkning baserat på schemat, och skall verifieras och eventuellt modifieras vid praktiskt test.

Ha så kul med denna invertersvets, kanske denna förklaring appliceras på andra fabrikat/märken också.


Jag hoppas jag inte glömt något, eller gjort det mer komplicerat än nödvändigt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar