Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av teljemo »

Jag vad säker på att jag skrivit om detta innan men hittade inte den förra tråden när jag gick igenom mina trådar.. Sorry!

Hur som..
Det är stora prylar jag vill skanna som sagt (upp till 1x1m) och hela grejen är att jag vill hitta ett effektivt sätt att göra det på..

Jag är ute efter en metod som gör att man slipper dela upp en mall i skannade delar för att sedan pussla ihop i datorn.
Läst på om de vision programmen som finns som open source, där man kalibrerar sin kamera.
Dock har jag inte lyckats hitta något sätt att använda dom programmen på de sätt jag vill. De är alltid 3D skanning inriktning på projekten jag hittat...

Jag har en skärmatta som är 1000x800mm som jag kan lägga en mall på och fota med mobilen..
Om jag bara kunde hitta en mjukvara som ser alla linjer på skärmattan och förvränger bilden så att dom är raka.. Då kan jag efter det bara kalibrera storleken på bilden utifrån linjerna och sedan spåra konturlinjen i inkscape..

Toleransen är lätt 1 hel mm..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av GeekJoan »

Ta en bild med din mobil och lägg upp här så jag få se exakt vad vi snackar om.
Börjar få lite Roger8k vibbar här. Ställer en fråga, får massor med svar hur det går att göra. Men alla är fel, så fortsätt komma med fler lösningar på mitt problem. Så väntar jag 1.5 vecka till med att se om jag orkar svara.

https://www.scan2cad.com/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tillverkade en packning till min dieselvärmare för ett tag sedan. Jag tog en bild på fläkthuset från ett tillräckligt långt avstånd för att få in en så rättvisande bild som möjligt.

Packningen som var ca 150mm i diameter och hade en komplicerad form med många veck och hål för fästskruvar mm och på vissa ställen var packningen den så smal som 2 mm. Det finns funktioner i fusion360 för att göra detta på ett enkelt vis. Jag använde sedan filen för att skära ut packningen på min lilla laser. Den passade exakt på sin plats.

Tyvärr så pajade den laptop som jag hade underlaget på så jag kan inte få fram det just nu. Har inte Fusion igång heller. Försök pågår för att kopiera över data till en ny dator. Jag hittade en beskrivning på tuben. Sök och du skall finna. :)

Edit: Hittade Youtub videon. Att att beakta är att det hade var bättre att använda ett större referensmått än de små hålen. Felet ökar ju ganska mycket om man använder små hål att kalibrera efter. Eller så kan man efter att ha ritat in hålen mäta mellan centrum på hålen för att kolla att måtten stämmer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av SeniorLemuren »

Hurra. Tack vare denna fråga så tog jag tag i mitt problem med Fusion 360. Nu fungerar det äntligen och jag kunde hitta packningen som jag tillverkade.

Fotografi som underlag:
dieselpackning foto.JPG
Färdig ritning:
dieselpackning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av teljemo »

(Sorry att jag inte svarar så snabbt i tråden, det är mycket som händer just nu och tiden är begränsad. När man väl hinner sätta sig och öppnar SEF är det som julafton dock. Uppskattar alla svar!)
Infogar exempel på en mall och en tygbit som är uppritad i CAD och utskuren.
Mallen är rätt och tygbiten är fel.
Om man mäter på dessa bilderna i exempelvis Photoshop med stödlinjer, mot linjerna på bordet under, så ser man att bilden är förvrängd i perspektivet.
Man kan dra i bilden i Photoshop för att försöka räta upp den med hjälp av mönstret men jag skulle vilja ha det automatiserat och pricksäkert...

I det här fallet är det inte nåt problem att ändra i CAD då det är en liten avvikelse ute i änden bara.
Det finns dock några mallar som inte har digitaliserats alls och det är dessa jag skulle vilja fota av.

IMG_0998.JPG
IMG_1004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Att ta ett foto på en "mall" och få en bild med korrekta dimensioner?

Inlägg av Krille Krokodil »

Svaret finns i trådarna och det kan göras på en Pi med ett 10-tal rader Python-kod.

Den här 12 MP Pi-kameran & objektivet kan vara lämplig, det blir ungefär 0.25 mm/pixel från 2 meter.

https://www.electrokit.com/en/product/r ... mera-12mp/
https://www.electrokit.com/en/product/r ... 16mm-lens/
Skriv svar