Varvräknare Yokogawa 2607

DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Varvräknare Yokogawa 2607

Inlägg av DDD80 »

Behöver en varvräknare, och fick tag på denna i förhållandevis bra skick.

Dock krånglar den lite, och jag försöker luska ut vad som är problemet men blir inte klokare. Finns inte heller någon manual på nätet vad jag kan se. I och med att jag inte kan särskilt mycket om detta blir det vissa problem.

Jag antar att den funkar genom att man trycker på en knapp på framsidan, som går till brytaren till vänster i bild. Därefter ska lampan tändas, vars ljus i sin tur försrärks i linsen och sedan ska reflekteras på reflexremsor som följde med i boxen. Tillbaka in till sensorn, och sedan ger detta utslag på mätaren.

Har satt i ett 9V-batteri och två större 1,5 V. Eftersom jag inte har någon manual har jag fått gissa, och dessa passar bra utrymmesmässigt. När jag ändrar vredet på framsidan till Batt check och trycker på knappen går mätaren till området med markering Battery, vilket jag antar betyder att batterierna är ok (de är dessutom helt nya, så den biten borde fungera). Mäter jag spänningen vid kontakterna på lamphållaren får jag 9 V när jag trycker på knappen, men borde det egentligen vara mindre? Lampan som satt i när jag köpte den är på 2,5 V (typ en sådan: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 3-a-p63642). Efter viss frustration testade jag att känna på några av kablarna och fick då plötsligt ca 3 V när jag tryckte på knappen, vilket gjorde att lampan fungerade. Detta höll däremot inte särskilt länge, utan sedan var spänningen tillbaka på 9V igen. Detta innebär samtidigt tänker jag att något faktiskt fungerar, bara inte på det sättet jag vill. Anslutningen till vänster under LAMP OUT (där den röda och vita kabeln sitter) är lite lös, men det händer inget med spänningen om jag försöker justera den.

I detta fall har jag noll intuition, och vet inte riktigt var jag ska börja. Vad jag kan se är allt helt och sitter fast. Fick löda båda ledningarna till lamphållaren, eftersom de var väldigt tunna och lösa, men annars ser allt ut att vara i bra skick.

Någon som kan något om detta, som kan tipsa om jag gör något grundläggande fel?! Alternativet är givetvis att köpa en ny kinenisk billig sak på Amazon, men då är denna mycket finare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.