Bli självförsörjande av el?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av danei »

Kw är inte en enhet för effekt.

Även om vi inte använder just några fossila bränslen så kommer vi att få högre priser när priset i resten av Europa sticker iväg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av AndLi »

danei: det var inte priset utan tillgången som diskuterades,

"Det är ju tal om att dom kanske behöver stänga av el lite här och var vissa timmar på dygnet om vinterns el inte kommer att räcka till"
Att det skulle beröra vanliga bostäder ser jag som osannolikt..

"2700 kWh i juni" för ca 1 kr /kWh? Investeringskostnad? 150 000 SEK ? så 50 juni så är den hemräknad? Eller vad får man för en kWh mitt på dagen i Juni?

edit: ändrade ett kwh till kWh så att alla skulle förstå vad jag menade...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Klas-Kenny »

Eller vad får man för en kWh mitt på dagen i Juni?
Hur långt är ett snöre? :)

Just idag ligger spotpriset på 223 öre/kWh i SE4, så om alla dagar är som idag får man ju mer än 2kr/kWh om man bor i södra Sverige. Snittet för Juni tycks hittills ligga runt 150 öre/kWh i SE4.
Men bor man å andra sidan i SE1 eller SE2 är priset idag 20 öre/kWh. Eller om man kollar Juni 2021 så snittade SE4 på 82 öre/kWh, och ytterligare ett år tidigare 27 öre/kWh.

Svårt att sia om framtiden, om priserna återgår till vad de var för ett par år sen eller om det fortsätter stiga i samma takt, eller om det stabiliseras runt nuvarande nivå.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av danei »

Andli: Då håller jag med. Vi kommer inte att få någon nätkollaps som många tycks tro. Men elen kan bli ordentligt dyr.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av MiaM »

Inverters är säkert slutsålda för att "alla" tänker på att fixa med sina sommarstugor eller allmänt projekt utomhus (sätta upp paneler) så här års...

Angående att stänga av strömmen i perioder så kommer det sannolikt inte hända, men jag tycker att det vore önskvärt att lagstifta om ett pristak och om det inte går att producera tillräckligt med el för det priset så får nätägarna stänga av kunder rullande. Detta är dels en rättvisefråga - rullande strömavbrott drabbar alla (även om de rika säkert kastar pengar på reservkraftverk), och dels är det en fråga om att göra folk medvetna om att vi behöver bygga mer kraftverk för att få rimliga priser på elen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av danei »

Jag tror inte att pristak är vägen att gå. Det gör knappast att det byggs mer produktionskapacitet. Det drar ju ner vinsten för ny kapacitet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av AndLi »

Sälj elen till det någon vill köpa den för och den går att leverera till. Det blir ju lite konstigt när vi betalar ett pris för en produkt som är det som det teoretiskt kan säljas för i Tyskland. Om det hade gått att leverera den dit, eller är vi där idag att exportledningarna inte är fulla?

Pristak blir ju konstigt, vem ska betala mellanskillnaden?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av danei »

Ja, naturligtvis slår inte Tyska priser igenom fullt ut om ledningarna är fulla. Men det är en betydande kapacitet från Skandinavien till andra delar av Europa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Glenn »

Man kan ju ha ett skattetak dock.

Men min lösning är fortfarande att man FÖRST säljer inom landet med låg marginal, sen när det behovet är tillgodosett säljer man till utlandet.

Men det kräver ju att vi har inhemsk kraftproduktion, och då syftar jag inte på hittepåkraft som vind utan vatten och kärnkraft.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av danei »

Planekonomi har en tendens att fungera dåligt. Om elpriserna är är det väl läge att investera i ny produktion. Eller ska någon annan göra det?
Skriv svar