Bli självförsörjande av el?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

En annan fråga: Jag har ju redan en trefastransformator men egentligen är det overkill med just trefas. Jag har ingen stor enfastrafo men kan man använda en trefastrafo och köra alla lindningar parallellt? Enfas in, enfas ut. (förutsatt att man kopplar rätt givetvis)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5681
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av pi314 »

Om effekten i en fas i transformatorn räcker så skulle jag använda en fas.

Om du parallellkopplar, i praktiken, tre transformatorer, så kommer väl små skillnader mellan transformatorerna att orsaka strömförbrukning som du inte vill ha?

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Mindmapper »

Janson1 skrev: 30 mars 2022, 11:49:34 En annan fråga: Jag har ju redan en trefastransformator men egentligen är det overkill med just trefas. Jag har ingen stor enfastrafo men kan man använda en trefastrafo och köra alla lindningar parallellt? Enfas in, enfas ut. (förutsatt att man kopplar rätt givetvis)
Är det trefasgenerator du har, är ju varje fas 120 grader fasförskjutna till varann. Då är det trefaser som gäller.
Har du enfasgenerator kan du parallellkoppla Och köra enfas in , enfas ut eller
Förmodligen är det väl en E-kärna, med en spole på varje ben. Flödet i alla benen måste fås att samverka nu blir jag lite osäker.
Jag skulle koppla in en lindning på mittbenet som primär och sedan belasta lite och se vad som händer när jag kopplar in flera lindningar. Först flera sekundär och till sist flera primär. Håller man då koll på strömmarna så att man inte får en massa förluster så bör det vara säkert.

Även om det borde gå utan problem skulle jag koppla in på det här sättet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av grym »

jag har en vag misstanke att spänningen ut från en vanlig växelriktare för solpaneler inte är särskillt ren sinus

och det som ställer till det med att köra utanför nätet är att den försöker trycka på den effekt den kan ge genom att höja spänningen så den får ut effekten
är den inte ansluten mot nätet så kan det bli bekymmer

därav funderingen på en synkronmotor som balansering
sedan måste det ju finnas något som lastar med

funderingen finns om det inte vore smidigar att bygga en helt ny växelriktare för ödrift

eller om man ska köraq en trefasmotor, ha en frekvensomformare som klarar dc in

ett allternativ är att ha batteribank där panelerna laddar batterierna, antingen genom att parallellkoppla panelerna och ha 12 eller kanske 24v batteribank och sedan växelriktare därifrån

eller ha en krafti switchad sak som laddar batteriern och en shuntregular på dc sidan för att inte få för hög spänning, den kan ju då med fördel värma vatten

fullösning, ha en dc motor med hygglig rätt spänning som driver en ac generator :mrgreen:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Jo, jag tror också att det är riktigt dålig sinus från solinvertern. Det är ju en inverter för Ö-drift (stand alone) som jag börjat bygga redan. Däremot så känns det onödigt med en synkronmotor för stabilitetens skull, ännu onödigare med en dc motor till ac generator även om det är fullt möjligt. Nu har jag ju redan 50 hz färdigt, antingen enfas eller trefas, fritt val. Nu har jag bara en trefastrafo i lämplig storlek men det skulle vara enklare med en enfastrafo på uppåt 5 kva. Jag gjorde en sketch häromdan på ett styrsystem för enfas 50 hz med pulsning för att efterlikna sinus. (8 enskilda pulser per halvvåg) Jag har inte testat mot en trafo än men är faktiskt lite sugen på det.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Jag tror jag hittat en rejäl enfastrafo av ringkärnetyp. Vad finns det för fördelar och nackdelar med med dom här två transformatortyperna?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Sen så sitter det ju en trafo i dom flesta gamla svetsar. Är en sådan överhuvudtaget användbar i en inverter?
Sen så i en H-brygga, så på "nersidan" så räcker det ju med uppåt 20 volt (18 volt) på gaten i förhållande till minus, nersidan för att transistorn skall leda (IGBT eller MOS) men på uppsidan, där är det, ja i mitt fall troligtvis 48 volt eller i den trakten. Dess sourse kan ju ligga på allt mellan 0 volt till 48 volt beroende på hur dom andra faserna ligger till spänningsmässigt. När då det är dax för den + matade övre transistorn att leda så måste gatespänningen vara alltifrån 20 volt till 48+20 volt, alltså 68 volt i förhållande till minus, nersidan. Medhjälp av en zenerdiod på runt 18 volt mellan gate och sourse borde funka så man inte överstiger 20 volt på gaten men jag behöver ju tillgång till 68 volt som max. Jag har sett att man använder en kondensator och diod och nyttjar kondensatorns laddning för att trippla upp spänningen. Jag är väldigt osäker där hur man bör göra... Jag har gjort några mätningar på den här IGBT Sanyomodulen (STK-621-033d) och där nyttjas denna tripplare. Förslag?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av grym »

ett enklare sätt är att ha en trafo och göra en lagom spänning till drivning av transistorn som får sin signal från optokopplare

då har man en flytande spänning för tranistorerna

en ringkärna har högre startström

en sak man kan göra är att ha flera parallellkopplade transformatorer

man skulle kunna ha ha drivstegen separerade med, för att minska strömmarna , eller rättare sagt dela ut dom
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Parallellt med mitt provbygge av en inverter så beställde jag ju först en sort som visade sig slut, sedan nästa, nu nästa igen som också är slut... Så nu är jag i valet/kvalet vilket jag skall göra. Just nu sommartid så behövs inga större mängder ström och jag har ju två elverk kvar (ett blev sålt för tre veckor sedan) Lite sugen på att bygga en inverter är jag fortfarande...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Mindmapper »

Janson1 skrev: 3 april 2022, 09:03:39 Sen så sitter det ju en trafo i dom flesta gamla svetsar. Är en sådan överhuvudtaget användbar i en inverter?
Sen så i en H-brygga, så på "nersidan" så räcker det ju med uppåt 20 volt (18 volt) på gaten i förhållande till minus, nersidan för att transistorn skall leda (IGBT eller MOS) men på uppsidan, där är det, ja i mitt fall troligtvis 48 volt eller i den trakten. Dess sourse kan ju ligga på allt mellan 0 volt till 48 volt beroende på hur dom andra faserna ligger till spänningsmässigt. När då det är dax för den + matade övre transistorn att leda så måste gatespänningen vara alltifrån 20 volt till 48+20 volt, alltså 68 volt i förhållande till minus, nersidan. Medhjälp av en zenerdiod på runt 18 volt mellan gate och sourse borde funka så man inte överstiger 20 volt på gaten men jag behöver ju tillgång till 68 volt som max. Jag har sett att man använder en kondensator och diod och nyttjar kondensatorns laddning för att trippla upp spänningen. Jag är väldigt osäker där hur man bör göra... Jag har gjort några mätningar på den här IGBT Sanyomodulen (STK-621-033d) och där nyttjas denna tripplare. Förslag?
Trippla spänningen kan man göra, men du får inte ut speciellt mycket ström och verkningsgraden är väldigt dålig.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Transistorerna gatar drar egentligen ingen ström alls mer än vid omslaget så en trippling bör fungera.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Ytterligare ett försök till att köpa en färdigbyggd inverter: https://www.banggood.com/sv/PowMr-3KVA- ... rehouse=CN
Det är inte riktigt vad jag ville haft men får hoppas att 3000 VA räcker för nödkörning i vinter om det så behövs. Nästan allt verkar vara slut just nu av någon anledning... Nu är den skickad i alla fall och beräknas komma någon gång i augusti. Nu tänkte jag förbereda med att dels att ha mina 5 extra solceller färdiga för denna inverter, dom är ganska rakt upp stående och lämpar sig bäst på höst, vår. Dom är så gott som i söder också. Vidare tänkte jag bygga ett litet extra elsystem från invertern som skall vara i katastrofrummet till mitt hus och ha ett uttag på varje våning för just utifall att... Det är ju tal om att dom kanske behöver stänga av el lite här och var vissa timmar på dygnet om vinterns el inte kommer att räcka till, jag hoppas inte på det men vill nog vara beredd!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av AndLi »

Varför skulle vi vara känsligare i vinter än tidigare år?

Vi har väl inte direkt någon elproduktion från fossila bränslen?

Men visst är lite egen beredskap bra :)
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Haralt »

Nu i juni är det extra trevligt att ha elnätsansluten solcellsanläggning. Det är ca 19 kWp installerad panelmärkeffekt.
Den gör ca 90 kWh/dygn nu. Den beräknas göra 2700 kWh i juni. Nu kl. 08:15 trots mulet ger den 5 kW och mitt på dagen uppe i ca 12 kW.
Det den gör nu på en enda dag, behövs i dec 15 dagar att göra samma antal kWh.
Senast redigerad av Haralt 15 juni 2022, 09:01:46, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bli självförsörjande av el?

Inlägg av Janson1 »

Ja nu sommartid är det trevligt med egna solceller... Jag har en 10 Kw inverter men just nu ger den bara 2,3 Kw (08:23) pga helmulet. Tyvärr så ger ju solceller i princip ingenting från halva december till mitten på februari, det är ju då det behövs allra mest!!! Skulle kanske komplettera med ett vindkraftverk?
Skriv svar