Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Hassebjork
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 mars 2022, 04:29:31

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Hassebjork »

Hej!

Jag har inte använt en soldering station själv, utan bara en lödkolv och soldering iron, men jag har följande tips till dig:

1. Om du bara behöver en soldering station för hobbyistiska syften och inte kommer att använda den för professionella syften, så ska du inte köpa den dyraste modellen. Det finns många soldering stations som är ganska billiga och fungerar lika bra som de dyrare modellerna.

2. Titta på olika soldering stations och jämför deras funktioner. Se till att du får en soldering station som har alla de funktioner du behöver, och inte mer. Det finns ingen anledning att betala för funktioner du aldrig kommer att använda.

3. Läs recensioner av olika soldering stations innan du köper någon. Det finns många soldering stations som har bra recensioner, så det är en bra idé att läsa igenom dem innan du bestämmer dig för vilken du ska köpa.

4. Köp inte första bästa soldering station du ser. Det finns många soldering stations att välja mellan, så det är en bra idé att jämföra olika modeller innan du bestämmer dig för vilken du ska köpa.

Jag hoppas att dessa tips kan vara till hjälp för dig!
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av agehall »

Är Hassebjork en bot? Det där svaret sa ju absolut ingenting och om man bemödar sig med att googla Weller WX2 så inser man snabbt att TS redan har en väldigt bra lödstation. Dessutom ser ju svaret ut som om det är översatt av google för 5 år sedan eller så när det kommer till språket.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av pnp »

Grejen är att jag *hatar* kass verktyg, inte för att jag är världsmästare utan för att bra verktyg är ett nöje i sig - knasigt va ?

Men, det finns gränser både på vansinnigheterna och ekonomin :humm:

Just nu googlar o youtubar jag vilt på quick 861DW och massor med cloner, den där Farnellstationen (länk i första posten) kanske jag nog slagit till på men dom säljer ju bara till företag och länken för privatpersoner i Sverige är inte hjälpsam , tyvärr.

Det verkar inte vara någon här som har lite längre erfarenhet av den stationen (Atten ST-862D), synd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Glenn »

pnp skrev: 28 mars 2022, 19:03:12 Grejen är att jag *hatar* kass verktyg, inte för att jag är världsmästare utan för att bra verktyg är ett nöje i sig - knasigt va ?
Den sjukan har nog många här isåfall :D
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av agehall »

Det låter som du och jag är rätt lika vad gäller utrustning isåfall. Jag har ju liknande Weller-setup som du har och är som sagt sjukt nöjd med min Quick. Jag tror Louis Rossmann säger att det finns en ny variant som ska vara lite bättre, men jag har inte koll på vad den heter. För min del räcker Quick 861DW utan problem till. Kan tänka mig att om man ska köra den 10h/dag 7 dagar i veckan så kanske man märker skillnad men för min del har jag svårt att se att det skulle kunna bli så mycket bättre.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av pnp »

En fråga till:

Om man vill finlira (små komponenter, sot-23 och liknande) har de här stationerna för kraftig luftström för sådant ?
Även om man ställer ned luftflödet, riskerar man blåsa bort andra mindre komponenter i närheten, motstånd, kondensatorer et.c. ?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Fortran »

SOT-23 litet?? :badgrin:
Nä men alla stationer jag använt har gått att ställa ner luftströmmen så lågt att du inte blåser omkull en 0402 iallafall.
Lägsta inställningen brukar vara ungefär lika aggressiv som att blänga surt på komponenten.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av pnp »

Fortran skrev: 30 mars 2022, 20:55:04 SOT-23 litet?? :badgrin:
Nä men alla stationer jag använt har gått att ställa ner luftströmmen så lågt att du inte blåser omkull en 0402 iallafall.
Lägsta inställningen brukar vara ungefär lika aggressiv som att blänga surt på komponenten.
Ha, ha, ja allting är relativt vad man normalt jobbar med såklart. Vanligtvis har jag använt min vanliga lödstation men nu har jag stött på en del (både större, mer värmekrävande och mindre) komponenter som troligen skulle gå lättare få bort med hetluft och det vore väl kul om man kunde använda den även för att löda in nytt.

Blänga surt blir inte svårt.

Skolbänken väntar...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Glenn »

Jag använder uteslutande varmluften till losslödning, klart man KAN använda den för att löda fast också men det brukar vara enklare med lödpenna.

Jobbar man med riktigt små komponenter ska man använda andningsskydd, på riktigt alltså :)
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av agehall »

pnp skrev: 30 mars 2022, 18:31:14 Om man vill finlira (små komponenter, sot-23 och liknande) har de här stationerna för kraftig luftström för sådant ?
Även om man ställer ned luftflödet, riskerar man blåsa bort andra mindre komponenter i närheten, motstånd, kondensatorer et.c. ?
LOL! SOT23 behöver man ju inte ens mikroskop till. Jag kör ner till 0402 utan problem med varmluft. Bra flussmedel så hålls ju komponenterna fast av det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Glenn »

Vad använder man för fluss då ? de sorter jag använder smälter eller dunstar när man värmer det och då lossnar komponenten igen.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av pnp »

Fortran skrev: 30 mars 2022, 20:55:04 SOT-23 litet?? :badgrin:
agehall skrev: 31 mars 2022, 15:30:47 LOL! SOT23 behöver man ju inte ens mikroskop till. Jag kör ner till 0402 utan problem med varmluft. Bra flussmedel så hålls ju komponenterna fast av det.
Tack för det, bra att veta att är man lite försiktig går det undvika blåsa bort små komponenter.
Frågan kommer av att jag sett några stationer (t.ex. Quick TR1100) med väldigt smidiga handenheter och små munstycken men också lägre maximalt luftflöde (typ hälften) och kanske bara ett par hundra watt i effekt.

Är det någon här som har en sådan station eller liknande och vill berätta om användningen och hur stora (värmekrävande) jobb man klarar med en sådan ?
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av agehall »

Fluss - AmTech 559 (eller annat sticky flux från AmTech). Aldrig annat än AmTech för min del.

Quick TR1100 är väldigt lik varmluften i min WXR3 och jag är ingen stor fan. Har knappt använt den för 861:an gör, enligt mig, samma sak och mer därtill samt bättre.
pnp
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 april 2012, 15:08:41

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av pnp »

Tack till alla som svarade i tråden!

Till slut blev det en Atten ST-862D från Tme.eu.

Efter en tids (hobby)-användning tycker jag den verkar vara av bra kvalitet - gör ett gediget intryck fast "only time will tell" som dom säger.

Fungerar utmärkt - min tidigare osäkerhet i olika frågor har rätats ut till det bästa.

Jag skaffade även några vinklade munstycken men dom har inte kommit till användning ännu, det var kanske onödigt.

Varmluften är *så* bra för att löda av komponenter - nu kan jag sluta fundera på tweezers eller fippla med två kolvar...

Ev. skulle man skaffa ett värmeelement i reserv ifall produkten försvinner från marknaden.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödstation hetluft - rekommendation önskas

Inlägg av Henry »

Tror den kommer att finnas kvar en tid för den är rätt populär och finns även andra liknande kina kopior som inte skulle förvåna mig säkert använder samma element.
Skriv svar