Arduino och tempgivare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mansilla
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2014, 20:45:01

Arduino och tempgivare

Inlägg av mansilla »

Hejsan. Jag använder mig av en Arduino och kod från internet för att läsa av vanliga rumstemperatursensorer. De funkar hur bra som helst. Men Sedan kopplar jag in 2st andra som inte alls går bra. de visar fel värde samt att de visar värden inom en mindra skala. En sensor är till för att kolla batteriet i husvagnen och den andra kopplas på värmepannan på husvagnen. Min fråga är.. vad är speciellt med dessa sensorer tror ni? Alla koder på nätet jag hittat så här långt funkar på vanliga sensorer som tex de billiga rumstemp man köper på biltema osv. Tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Arduino och tempgivare

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du data på givarna?
Hur läser du av dom i Arduinon?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino och tempgivare

Inlägg av Mindmapper »

Det finns flera olika typer av tempgivare, dessutom kan de olika typerna ha olika värden på resistansen.
- NTC-typ är väldigt olinjära och när temperaturen ökar så minskar dess resistans. Vanliga värden på resistansen är 1,8 kohm, 2,2 kohm och 10kohm det finns mera men detta är de vanligaste. Resistansen är angiven vid 25 grader.
- Resistansgivare är linjära och ökar temperaturen ökar resistansen. De är vanligtvis gjorda av platina PT eller nickel Ni. Vanliga värden PT1000, Ni1000, PT500, PT 5000, PT10000. Siffrorna anger resistans vid 0 grader. Den vanligaste industriella typen är PT100, men den brukar normalt inte användas i bostäder.
- Halvledartyp ger ofta ut en spänning/ström som ökar vid ökande temperaturer. Finns även de som ger ut digitala signaler.
- Termoelement ger ut en väldigt låg spänning. Finns flera olika termoelement som ger ut olika spänning beroende på vilka metaller som ingår i temoelementet. Klarar högre temperaturer än övriga typer. Används oftast inte i fastighetssammanhang annat än där man mäter högre temperaturer t.ex rökgastemperatur. Vissa termoelement är väldigt billiga, t.ex typ K. Dessa används ofta som givare till multimetrar och andra typer av tempmätare där man vill ha en billig mätare.
Det finns flera typer också men de används oftast för mera speciella tempmätningar.

Utan att veta exakt vilken givare du har är det svårt att hjälpa dig.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Arduino och tempgivare

Inlägg av pi314 »

Bra översikt Mindmapper!

För att ge råd kan det också vara bra att veta lite mer om tillämpningen.
– Lägsta temperatur?
– Högsta temperatur?
– Krav på noggrannhet?
– Miljö, som t.ex.fukt?
– Största avstånd mellan Arduino och givare?

Om man kan standardisera med en givare som fungerar för alla mätpunkter så förenklar det. Jag tycker t.ex. att DS18b20 kan fungera ganska generell, om dess spec duger.

T.ex.
-55°C - +125°C
±0,5°C mellan -10°C och +85°C
Kabellängd kan kanske vara ett problem? Jag har kört uppemot 8-10 meter med TP (twisted pair) och det har gått bra. Man bör nog tänka lite extra på kabeltyp och terminering om man har en bit mellan Arduinon och sina DS18b20.

/Pi
Skriv svar