Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av FormerMazda »

Frågar privat men kommer kontakta via företaget om jag får ett tips att gå på.

Vi söker ett företag, stort som smått, som kan utveckla en app för smartphones.
Appen ska få information från en app-server i lokalt nätverk och kunna visa larmer i en lista, samt poppa upp en ruta på telefonen vid prioriterade larm.

Själva serverdelen kommer utvecklas tillsammans med annat företag där det företaget och apputvecklaren tar fram appen och funktionen mot serverdelen gemensamt.
Jag kommer leverera en funktionsspec och milda grafiska önskemål.

Robusthet och enkelhet går före snajsiga gränssnitt och funktioner.

Någon som kan tipsa om apptillverkande företag?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av mrfrenzy »

Är det ok att tipsa om befintliga appar? Säg till annars så tar jag bort mitt inlägg.

Jag har tidigare använt (och använder fortfarande) följande appar för att göra exakt det du efterfrågar:
Pushbullet
Telegram
Zabbix (hanterar även serversidan med larmhantering, övervakning och villkor mycket kompetent)
Openhab

Alla har sina för- och nackdelar med olika användningsområden förstås.
Jag har ett (smått) företag och skulle gärna kunna hjälpa till att implementera en sådan lösning om det är intressant.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av FormerMazda »

Jag ska kika på de apparna, i slutänden tror jag att jag vill ha funktion som inte uppnås med befintliga appar, men det får jag se snart.

Med implementera, menar du få igång dessa app-förslag, eller faktiskt bygga app?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av mrfrenzy »

Med implementera menar jag att använda en färdig app som exempel någon av de ovan som har bra support och ett företag eller community som sköter uppdateringar och buggfixar.
Sedan konfigurerar man lämplig server i bakgrunden som kommunicerar med nämnda app och skickar larm efter era önskade kriterier till rätt personer.

Det är ganska ovanligt att ett företag har så specifika behov att man måste göra en egen app och inte kan hitta något befintligt som fungerar (open source eller betaltjänst).
Finns inget som kan anpassas så har ni ju dock inget val, då får man ta kostnaden att utveckla en egen app, sedan med jämna mellanrum uppdatera den och se till att det publiceras på app store om man ska ha Apple-användare.
Att göra en egen app är inget jag kan hjälpa till med, men det finns ju andra företag som gör.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den där OpenHAB verkar ju vara mycket användbar.
Finns det någon testserver som man kan använda eller instruktioner (utan ens ha sökt) på nätet hur man gör?
Jag är nyfiken och vill veta mera.
Väldigt rent och snyggt!
https://demo.openhab.org/
Perfekt nu när det snart kommer 18b20 grejor.
Så jag småbörjar med det.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle också rekommendera att använda något som redan finns färdigt. Att över tid hålla igång en egen iOS-app är ett sisyfosarbete. När en ny version av iOS släpps kommer appen ofta sluta att fungera eller att börja krascha. För att komma runt detta måste appen varje år skrivas om när vissa API:er tas bort eller läggs till. Man måste också successivt anpassa appen till nya iOS-enheter som släpps.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Kulla »

Jag kan göra en sån uppdrag genom mitt eget, där jag gör exakt det, app utveckling och custom lösningar.

Hör av dig på pm så vi kan ta ett snack om det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Glenn »

Jan Almqvist skrev: 18 mars 2022, 06:31:05 Jag skulle också rekommendera att använda något som redan finns färdigt. Att över tid hålla igång en egen iOS-app är ett sisyfosarbete. När en ny version av iOS släpps kommer appen ofta sluta att fungera eller att börja krascha. För att komma runt detta måste appen varje år skrivas om när vissa API:er tas bort eller läggs till. Man måste också successivt anpassa appen till nya iOS-enheter som släpps.
Tolka inte detta som att ifrågasätta, men det är alltså inte så med androidappar ?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Kulla »

Jag har ett plattform som jag utvecklade 10 år sen och håller uppdaterat sen dess med 4 applikationer, 3 Android och 1 iOS, 2 av de är i respektive app store resten distribueras på annat sätt.

Vad jag kan säga från min egen erfarenhet med de här är:
- alla appar kommer krascha före eller senare, men det beror mest på alla integrationer man gör. Det är svårt att veta vad händer när en tjänst gör om nåt och säger inget om ändringar.
- det är mycket enklare när du äger hela plattformen, då du kan ändra på alla håll där det behöver ändras
- system API på Android och iOS ändras och försvinner, men det händer inte mellan versioner, utan först är de deprecated sen efter några versioner de försvinner, men vi snackar om releasecyklar på några år
- Android är lite sämre än iOS på den fråga, då de bara tar bort saker och ting
- om du kör low-level APIer att komma åt olika funktioner på mobila enheter, det kan bli jobbigt att få hjälp även från Apple/Google
- Android är lite sämre plattform att utveckla för pga fragmentering, men Apple hjälper inte heller på sistone några år
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Jan Almqvist »

Glenn skrev: 18 mars 2022, 12:32:53 Tolka inte detta som att ifrågasätta, men det är alltså inte så med androidappar ?
Nej, inte alls.
Enda problemet med bristande bakåtkompatibilitet jag känner till är att i Android 10 (och nyare) får man problem med appar gjorda för Android 2.3 som använder meny-knappen på ett visst sätt.

https://www.xda-developers.com/rip-menu ... -old-apps/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker: APP-utvecklare för både android och iOS

Inlägg av Glenn »

Nu verkar ni ha väldigt olika erfarenheter på området här, då ni säger motsatta saker. Men men, det var väl inte det tråden skulle handla om.
Skriv svar