Hjälp att gissa komponent (dioder)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av PeterH »

Håller på att laga en gammal (90-talet) centrifug och har hittat två dioder med kortis (förutom att en N-MOS, BUK657 till motornstyrningen brunnit). Jag gissar att dioden med svart ring är en standard 1N4148 eller motsvarande, men vad kan man gissa för den med blå ring? Kan det vara en zener eller shottky, eller är också det en "vanlig" diod? Dioderna kommer fån två stycken optokopplare och går till gaten på MOSFET:en.

Edit: hittade denna sida (har inte kollat igenom än), kan detta vara till hjälp?

Det är flera likadana kanaler så jag har en bild på en hel sektion här:
IMG_20220315_090535.jpg
Och här den trasiga där jag konstaterar att dom två bortlödda (D3 och D12) dioderna är kortslutna:
IMG_20220315_090541.jpg

Översikt ledningsbanor från optokopplare till MOSFET:
IMG_20220315_101350.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av Henry »

Det står bara D bredvid dem, är det en zener brukar det normalt stå DZ, jag hade nog bara slängt dit en 1N4148 och mät upp. Kanske ev någon lite kraftigare snabb variant bara för att, även om de nog havererade pga att mosfeten lade av och inte tvärtom även om den varianten förstås också finns.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av Glenn »

Det finns ingen likadan fast hel någon annanstans på kortet ?

Isåfall kan man ju använda en komponenttestare för att se vad det är för data på den iaf.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av PeterH »

Känns rent spontant inte troligt att det är samma typ av diod då den har en tydligt annorlunda färgmärkning. Tror mer på en zener som begränsar spänningen till gaten :humm:

Det finns andra dioder med blå rand som mest troligt är hela, men jag har ingen komponenttestare... Jag har också gjort ett försök att rita upp kopplingen runt MOSFET:arna men får inte riktigt ihop kopplingen (har kortet på jobbet så jag får kolla undersidan av PCB i morgon för att se matningen till mosfetarna), har bara ritat utifrån bilderna jag lagt upp i tråden...
mosfetkoppling1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av breflabb »

D4 är tydligen en zener ( blå band ) men vilket värde?
Diod med BLÅ band.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av Henry »

I så fall första gången jag inte sett motsvarande beteckning på ett kretskort för en zener men en zener passar bättre där. Blir så mycket klarare när man har ett schema.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av PeterH »

Hittade denna sida och allt pekar mot zener, men jag tycker inte att jag kan se fler än en ring (den blå)? Annars kunde man tänka sig att det är en 8,2V zener... (under förutsättning att det finns en brun ring först) :humm: http://www.marsport.org.uk/smd/sod80.htm

Edit: kanske blir så att jag får göra mig omaket att ta loss en hel diod och koppla upp för att se om den beter sig som en zener och i så fall vilken sänning den ligger på...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att gissa komponent (dioder)

Inlägg av PeterH »

Jag har nu mätt upp dioden och kan informera att det till 98% säkerhet är en zener som vid 2mA ger 11,76V så jag tolkar det som att det är en 12V zener :idea:
Skriv svar