Bilbatteri kass?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Bilbatteri kass?

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte ett bilbatteri på hem o fix idag. Laddat och leveransklart sade de när jag frågade. Man kunde även se den lilla kontrollpricken i batteriet som var grön och indikerade att batteriet var ok. Väl hemkommen kunde jag med voltmätaren konstatera att spänningen låg på 11.4 volt obelastat.

När jag anslöt laddaren fick jag en laddström på ca 2 Amp mot normalt 20 Amp när jag laddar mina andra batterier. Efter att ha laddat i 20 minuter så var spänningen uppe i 12.5 volt när jag låtit det vila en stund. Vid en belastning på 1 Amp så sjönk spänningen till 10.5 volt direkt. Det kan man väl kalla för supersulfaterat eller?

Nu måste jag släpa detta batterihelvete ut ur båten, upp för en ishal snöig slänt med 45 graders uppförslutning genom skogen upp till bilen i morgon och köra det en mil in till hem o fix. :( :rofl
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av breflabb »

Jag har fått höra av en försäljare på bildelar att den där pricken är så värdelös
Den finns inte längre på nya batterier. Din måste ha stått på lager länge utan underhållsladdning
Den är bara till för dom som inte kan något om ström och spänning
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av SeniorLemuren »

Vist finns den på en del nya batterier. Den fanns ju på mitt alldeles nyinköpta. Den finns även på ett par batterier som jag köpte för två år sedan. De är numera stendöda men lik förbannat visar de grönt, så värdelösa är de helt klart. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av breflabb »

Köpte också ett nytt i december men utan det magiska ögat :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av mrfrenzy »

Helt klart har du fått ett kasst batteri, det har legat på lager uppemot ett år utan att laddas och sulfaterat sönder.

Man kanske kan misstänka att laddning och sortering av batterier inte är högsta prioritet och kunskap hos personalen på Jem&Fix...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av SeniorLemuren »

Att de helt saknar kompetens om batterier fick jag bekräftat i dag. Jag frågade efter den tekniskt ansvarige för batteriförsäljngen, det visade sig vara en ung kvinna som inte visste någonting om batterier. Jag fick tillstånd att kontrollmäta spänningen på samtliga batterier och de låg på 12.4 . 12.5 volt och detta är ju ok, men ligger ju nära nedre gränsen för när sulfatering startar.

Det batteri jag köpte stod längst fram i kön så det ligger ju nära till hands att det var det sista batteriet från en tidigare sändning, man brukar ju ställa äldsta varan först i disken och oturligt nog var det jag som köpte det. Jag fick naturligtvis ett nytt batteri med 12.5 volt spänning, så allt ordnade sig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Slikt agerande gillar jag! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Inte bara gnäll utan konkreta åtgärder som hjälper alla i kedjan.
Mer sånt Senioren!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av mrfrenzy »

Ofta när jag är inne på en butik och köper knappcellsbatterier brukar jag passa på att utbilda personalen.
Senast hos Netonnet hängde det alldeles nya batterier längst fram märkta 2031. Längst bak på samma krok hängde dammiga batterier märkta 2025.

Personalen hade (som oftast) ingen aning om att batterier har bäst före-datum utan brukar hänga de nya leveranserna längst fram.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev: 28 februari 2022, 01:29:20 Vist finns den på en del nya batterier. Den fanns ju på mitt alldeles nyinköpta. Den finns även på ett par batterier som jag köpte för två år sedan. De är numera stendöda men lik förbannat visar de grönt, så värdelösa är de helt klart. :)
Kan vara tvärt om med, hade ett batteri där det blev svart i ögat och det funkade ca 5 år till :)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av Mindmapper »

mrfrenzy skrev: 28 februari 2022, 22:50:32 Ofta när jag är inne på en butik och köper knappcellsbatterier brukar jag passa på att utbilda personalen.
Senast hos Netonnet hängde det alldeles nya batterier längst fram märkta 2031. Längst bak på samma krok hängde dammiga batterier märkta 2025.

Personalen hade (som oftast) ingen aning om att batterier har bäst före-datum utan brukar hänga de nya leveranserna längst fram.
Ingenting är längre som förrut!
När jag köper limpa ed. har jag alltid tagit längst bak i hyllan. Man vet ju sedan gammalt att det färskaste läggs längs bak. Fast de senaste åren har jag oftast blivit lurad eftersom det färskaste ligger oftast längst fram.

När jag var 15 började jag jobba extra i en ICA-butik. Då var det viktigt att det gamla skulle ligga längst fram. Då var det viktigt att man fick lära sig rätt saker. Numera verkar det inte finnas tid att lära upp de anställda. Fast jag tycker att det borde ligga mer i de som ansvarar för butikerna's intresse, än att kunderna ska lära upp de anställda.

Gå in på större butik och fråga efter egenskaper hos vitvaror, väldigt få kan ge dig produktinformation. Sedan blir man ibland positivt förvånad, måste jag erkänna.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bilbatteri kass?

Inlägg av AndLi »

Just bröd brukar väl ofta packas upp och ordnas av leverantören och inte butikens egna personal?
Skriv svar