Bra sortiment av elektrolyter sökes

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Agamemnon »

Finns det några vettiga sortimentsaskar med elektrolytkondensatorer som inte är värsta kinasmörjan? Har sett att Amazon har Bojack och diverse suspekta märken men finns det något bättre med acceptabel kvalite? Är lite trött på att leta kondingar på gamla skräpkort så fort något ska lagas. Skulle vara kul med ett litet sortiment blandade värden. Eller är kinakondingarna tillräckligt bra för husbehov idag?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilka värden tänker du ungefär?!

Jag har liggande sådant som ”blivit över”, men föredrar att köpa till de projekt jag har på G.
Speciellt med stora kondingar (spänning och eller kapacitans) är det är lite värre då man bör formera dem om de legat länge i lager.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Agamemnon »

Just idag behövde jag 2 st 220uF 25V t ex. Ganska vanligt värde men fick ändå slakta två olika kort för att lösa uppgiften. Köpte lite olika 450V kondingar för ett tag sedan för att ha hemma så nu kommer det aldrig mer gå i sönder några sådana igen bara för att jag har dem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av MadModder »

Billiga kondensatorsatser brukar vara skräp. Köpte förut när Kjell&Co hade, och sorterade upp dem i en sortimentlåda. Varje gång jag öppnade lådan luktade det tydligt elektrolyt, så de var ju inte täta.
De största (10 000 µF) som jag använt, slutade funka som tänkt en dag när jag startade en nätdel. Det brummade oroväckande högt om sakerna. Mätte upp de stora som var kvar i lådan. Alla dåliga.
Elektrolytkondensatorer är färskvara, så de som man har ligger i lagret sen åratal tillbaks duger mest till experiment.
Bra märken som exempelvis Rubycon verkar dock hålla sig bra på hyllan.

Kollade nyss på elfa.se, och deras komponentsatser är hyfsat dyra.
Satsen med 1 µF - 4 700 µF går på lite över 2k plus moms...
Det är 243 kondingar i lådan, av märket Nova. Okänt märke för mig.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av GeekJoan »

Det är bara beställa de värden man behöver. Jag brukar köpa extra tex 50 st även om jag bara behöver 3-5st. Efter några år så har man nästan allt man kan behöva, och man ser vad som går åt. Problemet är när man ska fixa något där dom använt komponenter som är extra smala eller låga, så sitter man med fler sort men bara storleksmässigt. Då brukar jag bli sur.

Har märkt att det är brist på väldigt mycket komponenter från de stora återförsäljarna, så alla "billiga" komponenter är slut. Så man köper dom här som man normalt sett sällan köper. Ofta är dom av bättre kvalitet, men det känns ändå surt att betala 17:- för något som brukar kosta 1.5:-

Problemet med såna här servicepack som du är ute efter är att det är kanske 5 st av ett värde och dom man använder tar slut direkt, och så sitter man med 50 sorter som aldrig går åt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av MadModder »

Jag har kört med samma beställningsförfarande, dock inte 50 på en gång. Har oftast lagt på 10, och avrundat upp till nästa hela tiotal. Eller till nästa mängdrabatt, om det lönar sig.
Det är ett säkert sätt att aldrig mer behöva just den komponenten. :lol:

Märket RND från Elfa var det iaf helt ok pris på när jag kollade runt förut. Och de ska vara bra.
Har inte kollat nu hur det är med tillgång och pris.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Agamemnon »

Är inte Elfa typ världens dyraste butik för elektronik? Hur är det med de stora drakarna typ Digikey om man vill handla från sverige? Blir det löjligt dyrt i slutänden det också? Handlade lite komponenter från Mouser för ett tag sedan och det skickades snabbt från USA och priset var inte allt för skrämmande. Tyvärr bor man ju i världens avkrok på jordklotet när det kommer till konsumtion.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av T0ny »

https://www.tme.eu/se/ har bra priser.
Jag hittar ingen sats* med enbart elektrolyter, bara den här blandade satsen:
https://www.tme.eu/se/details/sf-kit-13 ... kit-13698/

*) Sortiment benämns sats på TME
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bitbox.co.uk hade någon sådan sats för runt tion (engelska pund).
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av hummel »

Agamemnon skrev: 22 februari 2022, 21:16:11 Är inte Elfa typ världens dyraste butik för elektronik?
Är det egen erfarenhet eller hörsägen?
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Agamemnon »

Jag har handlat där några gånger. Snabb men dyr frakt och hantering vad jag kommer ihåg. Ibland när man söker på prylar så hoppar Elfapriset upp och då brukar det vara dyrt. Sen kommer momsen uppe på det som grädde på moset.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av breflabb »

Madmodder∠ Elektrolytkondensatorer är färskvara, så de som man har ligger i lagret sen åratal tillbaks duger mest till experiment.
Bra märken som exempelvis Rubycon verkar dock hålla sig bra på hyllan.

Det är nog sanning med modifikation. Själv har jag Philips elektrolyter från 80 talet
som är både täta och håller capacitansen än idag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electrokit har satser förresten.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Gimbal »

Aha, jag surfade genast dit och sökte på "Komponentsatser" -> inte en träff, trots att de har en hel kategori som heter "Komponentsatser". :rofl
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Bra sortiment av elektrolyter sökes

Inlägg av Garmen »

Skriv svar